Днес в Министерски съвет бяха внесени 481 подписа на жители на община Кресна с искания към Министерски съвет. Жителите на Кресна искаме Министерски съвет на Република България да вземе решение при строителството на АМ „Струма” път Е-79 през Кресненско дефиле да стане локален и да се ползва от нас, жителите на общината, а магистралата и транзитния трафик да заобиколят град Кресна, Кресненско дефиле и най-ценните земеделски земи в община Кресна.
Подписите са събрани в подкрепа на гражданска инициатива «Спасяване на град и община Кресна» и представлявана от 7 души инициатовен комитет от местни хора.
Освен към министър-председателя на Р България исканията ни са отправени и към Европейската комисия – г-н Тимерманс съ-председател на комисията отговрен за „новата зелена сделка” и към директорите на дирекции „Околна среда” и „Регионално развитие”. Гражданите на Кресна призоваваме представители на Европейската комисия да посетят град Кресна, да се видят с местните жители без влиянието на политици и лично да чуят тяхното мнение и убедят, че цяла Кресна е изцяло зад тези искания.
Мотивите ни за тези искания не са сложни и част от тях касаят безопасността на всички пътуващи по магистралата и предотвратяването в бъдеще на тежки катастрофи:
От 2015 година, когато започна нов избор на алтернатива за строителство на магистралата в района на община Кресна, не е направена оценка на пътната безопасност на всички алтернативи и избор на безопасна алтернатива и за нас, и за всички пътуващи по магистралата. Липсва и одитиране на пътната безопасност на сегашния път Е79, както и каквито да е мерки за неговото обезопасяване срещу катастрофи и изпреварвания. Така драстично са нарушени и българското, и европейското законодателство за безопасността на транс-европейските магистрали. Отговорна по закон за това е Агенция „Пътна Инфраструктура”. Избраният вариант е животоопасен – и в бъдеще ще загиват много хора без възможности за справяне с проблема. Това е така именно защото не е осигурен локален път, а трасето на сегашния път съчетава две платна със завои, без банкет, местни коли, скоростен транзитен трафик, пешеходци, домашни и диви животни – всичките на едно място и заедно, и така се ползва за част от магистралата.
Унищожава се бъдещето на общината – без локален път, без най-ценните земеделски земи (там където минава сега магистралата е мястото на произход на виното „Керацуда“ – и това е национална ценност), без автобусна спирка, без традиционната крайпътна търговия (предлаганото от АПИ е безумно – точно върху ценните земеделски земи с керацуда ще се правят места за спиране и обслужване на пътниците!)
Нищо от тези неща не беше разгледаното в т.н. Оценката за въздействие на околоната среда (ОВОС) – в нарушение пак на това европейско законодателство.
Така нареченото обществено обсъждане през септември 2017 беше проведено по недемократичен начин – водещите още в самото начало казаха, какво трябва да подкрепяме, иначе ще сме национални предатели. И всеки с друго мнение веднага беше атакуван грозно – само и само да стане ясно, какво трябва да се подкрепи.
Никой не чу и не поиска да чуе какви са проблемите на нашата община. И като капак от кампанията, водена от еколозите, и статии в някои медии, става ясно, че са погазени и всички правила за опазване на природата. Обективно няма друг начин тези проблеми да се решат по друг начин, освен да се върнат процедурите и да се избере алтернатива при която магистралата заобикаля Кресна, а сегашния път Е79 да остане локален.