С изложбата „Дуйни ми, бел ветре…“ Регионален исторически музей – Благоевград гостува на музея „Старинен Несебър“ и хвърли здрав мост между Пирин и Българското Черноморие. Събитието представя етнографски експонати за обичайната култура на българите от Егейска и Вардарска Македония.
Кирил Алексиев, директор на благоевградския музей, дава подробности: „Предложението дойде от Тодор Марваков, директор на музея в Несебър, където живее доста голяма група бежанци от Ениджевардарско и Солунско“.
Господин Марваков допълва: „Идеята се роди спонтанно при едно от посещенията ми в РИМ – Благоевград. В приятелски разговор с д-р Кирил Алексиев и Румяна Хаджиева се оформи и я реализирахме“.
При откриването кметът на община Несебър Николай Димитров не пести задоволството си: „Ние сме щастливи, че сме домакини на тази изложба, още повече че на наша територия живеят много потомци на бежанците от Егейско-Вардарска Македония. Събитието ни дава възможност да се върнем назад в историята и да обогатим знанията за предците си, защото без съхранение и опазване на миналото ни, няма бъдеще“.
За осъществяването на чудесното начинание спомага и обстоятелството, че директорът на несебърския музей Тодор Марваков е от Благоевград, нещо повече – той също е от бежанско потекло. „Родът ми е от Егейска Македония – разказва – дядо ми, който също се казва Тодор, е от Демир Хисар, а баба ми е от близкото село Савек. Те са бежанци от вълната през 1913 г. Техните родители се установяват в Кулата, било е първото българско село на Царство България“. Както повечето прокуденици от Егейския и Вардарския дял на Македония, и предците на господин Марваков вярвали, че ако са по-близо до границата, по-лесно ще се завърнат в родните огнища. Но старите не само не се завърнали, но дори не успели приживе да посетят селищата си. „Баба ми имаше забрана с черен печат да посещава Гърция“ – разкрива трагедията, която тегнеше над хиляди клетници, жертви на безмилостната асимилаторска политика на южната ни съседка.
Бащата на Тодор Марваков е бил геолог, професията му го отвежда във Велинград. „В този град съм се появил през 1971 година на бял свят. От 1974 година семейството ми се установява в Благоевград, който смятам за роден“.
Румяна Хаджиева, главен уредник в отдел „Етнография“ на РИМ – Благоевград, която е основен организатор на бежанската изложба в Несебър, пояснява: „Нарекохме нашата изложба по началните строфи на една любовна по смисъла си песен, която се пее от Пирин до Източните Родопи и Черно море, от край до край в нашите земи, песен, превърнала се в неофициален химн на българското бежанство от началото на двадесети век:
„Дуйни ми, дуйни, бел ветре,
разлюляй гора зелена,
разтопи бели снегове.
Отвори пътя за Драма…“.
В подготовката на изложбата участва Михаела Василева – главен уредник на отдел „Фондове и научен архив“, както и ръководителката на ателие „Реставрация“ Румяна Митова. Благоевградските специалисти не крият радостта и привилегията си да представят в Несебър част от безценното културно наследство на българите бежанци от Егейска и Вардарска Македония. Това са спастрените от предците предмети на бита и духовната култура, пренесли ги по пътищата на преселническата неволя. Това имане е преживяло войни, предавано е през поколения, надживяло е епохи, натежало е от спомени и болки, но е белязано и от радости в отминалите времена. Румяна Хаджиева емоционално уверява, че музейните работници от Благоевград няма да се уморят с опитите си да припомнят пътя на преселниците, да споделят с днешните хора наследството, което предците са завещали на бъдещите поколения.
Само за около десетилетие от Балканските войни през 1913 г. до 20-те години на XX в. в границите на свободна България се установяват стотици хиляди българи, които с годините успешно се вписват в новата социално-икономическа, но не и нова народностна среда, като оставят трайни белези в културата на селища и региони. Само в Благоевград може би всеки трети жител има потекло или познава наследници на бежанци от Егейска и Вардарска Македония. В т.нар. Пирински край най-много бежанци се заселват в Неврокопска околия – 7 345, следвана от Петричка – 6512, в Мелнишка са близо 6000, в Горноджумайска 2846 души, като в града отсядат 2321 души.
Преди да потегли за морето, бежанската изложба е показана в музея на Благоевград. Инересът е голям, посетили са я много благоевградчани и гости. В музея „Старинен Несебър“ е имало тракийска етнографска изложба, гостуваща от Пловдив. „Местните хора се обърнали към директора Тодор Марваков – споделя Кирил Алексиев – и го помолили: „Добре, нека сега дойде нещо и от Македония“. Ковид епидемията забавила пристигането на благоевградската изложба, няколко пъти я отлагали, но през лятото на 2021 г. стигнала до морския бряг. Румяна Хаджиева споделя: „Смисълът е да се покаже и оживи паметта за обикновения човек и неговия личен свят. В изложбата са представени празнични, в това число и сватбени народни носии, елементи от облекло, накити, тъкани за домашна употреба. Защото тези произведения съставляват най-ценното притежание, което бежанците са носели със себе си през пожарищата на войните и несгодите на преселничеството“.
Културните ценности са събирани от благоевградските музейни работници усърдно в продължение на десетки години. Те имат своя собствена история, свой разказ за хората, които са ги изработили и потребявали, както и за тези, които грижливо са ги опазили. „При всеки публичен показ ние се стремим да извадим от анонимност имената на приносителите им, – разкрива Румяна Хаджиева – това е малък реверанс към родолюбивите българи и техните потомци“.
Сред ценните експонати е премяна от Галичник, най-голямото българско село в Дебърско, Западна Македония. Дарена е от Александра Гиновска – майка на големия скулптор Владимир Гиновски. Той е роден в Галичник през 1927 г. и е потомък на известния род Фръчковци, чийто представители са дали строители, иконописци и резбари на прочутата Дебърска художествена школа. От благоевградския музей разкриват, че дължат много на Величка Гаврилова и Севда Илиева от София, от тях са получили „изключително редки, изумителни по своя стил и сърмен блясък сватбени костюми от Кичевско“. В последните години музеят в Благоевград се е сдобил с неоценимо дарение от Елисавета, Георги и Милка Миладинови, чийто прадядо е брат на изтъкнатите ни възрожденски книжовници от Струга – Димитър и Константин Миладинови.
Руми Хаджиева пояснява: „Те ни предоставиха женски и мъжки празнични костюми от Крушево, носени от предците им през втората половина на 19 век, както и една изработена в Струга носия от първите десетилетия на 20 век“.
В изложбата „Дуйни ми, бел ветре…“ значителна група от предмети, предимно тъкани, накити, облекло, е застъпена от бежанци, дошли в България от с. Зарово, Солунско. Те се установили по-компактно в селата Илинценци, Крупник и в Горна Джумая /дн. Благоевград/.
„Дължим много на родолюбивата събирателска и изследователска работа на учителката по история Мария Вачева, – разказва Румяна Хаджиева – самата тя е заровска наследничка, която върху кукли пресъздава развитието на местното облекло с изключителна сръчност, точност, прецизност в детайла“.
В изложбата, гостувала в Несебър, е представена и празнична носия от с. Орехово, Серско, чието население, известно под името мърваци, през 19 в. се занимава основно с добив и първична обработка на желязна руда. Това е важен поминък за българите, населявали обширни региони в днешна Северна Гърция – Серско, Драмско, както и в Санданско, и Гоцеделчевско. „Мърва е наричана черната сгур и пепел при преработката на рудата и е пример как елемент от стопанска дейност оформя белезите на етнографска група, как, може би, черният цвят на пепелта сякаш е обагрил, образно казано, връхната дреха на мърваците“ – осветлява Румяна Хаджиева.
Особено богата е колекцията от старинно облекло на българи от Вардарска Македония. За бежанците от Несебър благоевградчани са подбрали образци, представящи миячката и бърсячката култура в одеждите. Г-ца Хаджиева дава подробности: „Мияците са етнографска група, населяваща селищата от Крушевско, Дебърско, Велешко и с. Смилево, Битолско.Миячката – горна дреха, наричана клашеник/клашник, се шие от бял вълнен тепан плат – клашна, и е от вида на дългите саи, а носията ще разпознаем по снопчетата усукани ресни по краищата на ръкавите, които хармонизират с множеството гъсти червени ресни по престилката и пояса, придавайки едновременно ефирност и достолепие на целия костюм“. Представителите на етнографската група бърсяци, населяващи Охридско, Кичевско, Гостиварско и някои села от Велешко, носят клашници от типа на късите саи. Благоевградската етнографка заявява: „Обилната везбена орнаментика по основните елементи от празничния женски костюм – кошулята, саята, поясът, престилката, са дали заслужено право на изследователите да нарекат Македония „царството на българската шевица“.
В изложбата наред с „живите“ ценности, богат снимков материал допълва разказа за културата на българите бежанци от Беломорска и Вардарска Македония и очертава основните етнодемографски промени в Пиринския край от първите десетилетия на XX век.
Директорът на музей „Старинен Несебър“ Тодор Марваков не пести думите си на признание и благодарност към благоевградските си колеги: „Институцията се явява своеобразен музей-майка, където се съхранява най-голяма част от културно-историческото наследство на българите от Егейска и Вардарска Македония. Това са стотици хиляди архивни материали – носии, оръжия, спомени и др.“.
Изложбата е разгледана от над 6000 посетители, повечето от които са български граждани. Тодор Марваков признава, че тя е насочена не толкова към туристическия поток в Несебър, колкото към местните хора. Жителите на Несебър и селищата Равда, Свети Влас, Обзор в по-голямата си част са потомци на бежанци от Егейска Македония. Предците им идват на черноморския бряг през 1924 – 925 г., като следствие на бежанските спогодби между Царство България и Кралство Гърция. Тогава и почти цялото гръцко население на Несебър се изселва в континентална Гърция. Днешните наследници на българите бежанци все още пазят спомени и обичаи, останали от предходниците им. Някои до днес използват характерния ениджевардарски диалект.
Осъществяването на изложбата „Дуйни ми, бел ветре…“ в Несебър е първа, но важна крачка в опознаването на обичайната култура на българите от Македония. Ковид пандемията не позволи да се проведат и други съпътстващи инициативи, като публични лекции от специлисти на РИМ – Благоевград по различни теми, свързани с бежанците. Но ръководствата на музеите в Благоевград и Несебър смятат в близко бъдеще да изправят пропуска. За догодина благоевградският музей ще предостави нови експозиции, сред тях ще бъдат и материали за Илинденското въстание.
Директорът на музея „Старинен Несебър“ Тодор Марваков заявява: „Изложбата се явява добро начало в сътрудничеството на двата музея. Да не забравяме, че РИМ – Благоевград като музей майка притежава най-богатата колекция от различни видове материали за бежанската епоха от първата четвърт на двадесети век и въобще за Македонския въпрос, който продължава да вълнува толкова много хора“.
Златан Чаушев, началник отдел „Несебър – световно наследство“, допълва: „С тази изложба ние прокарахме своеобразен етнокултурен мост между българския Запад и Изток“.
В този дух са и обобщителните думи на директора на РИМ – Благоевград Кирил Алексиев: „Идеята е в най-източната част на България ние да представим най-западната. А по-голямата, основната идея е, че независимо къде се намираме, България е винаги с нас и тя винаги ще ни свързва“.
ВЛАДО КАПЕРСКИ
П. П.: Статията е написана със съдействието и с материали от РИМ – Благоевград
Кметът на община Несебър Николай Димитров при откриването на изложбата „Дуйни ми, бел ветре…“
Експонати от изложбата
Тодор Марваков говори при откриването на изложбата
Част от публиката при откриването
На микрофона Златан Чаушев – началник отдел „Несебър – световно наследство“
Директорът Кирил Алексиев с незаменимине си сътруднички Румяна Хаджиева и Михаела Васила