„Въпрос на време е училищата да преминат към обучение в електронна среда от разстояние”, това прогнозира зам. директорът на благоевградското ІІІ ОУ Васил Чолаков. „В момента ни подготвят точно за това и сега попълваме справка – подаваме информация колко деца се нуждаят от устройства, за да учат дистанционно”, разкри В. Чолаков и допълни, че от ІІІ ОУ се включили в пусната от МОН национална програма, като са одобрени да получат общо 16 лаптопа – 13 за ученици от социално уязвимите групи и 3 за учители
Към вчерашна дата в ІІІ ОУ, което е най-голямото основно училище в областта, зам. директорът коментира, че са карантинирани две паралелки в 5 и 7 клас, двама учители са с положителни тестове за коронавирус и двама не са на работа, тъй като чакат резултатите от направените им тестове. След четиридневната ваканция с възобновяването на учебните занятия вчера още в първия час зле се е почувствала учителка. Тя едва изкарала до голямото междучасие, след което по препоръка на ръководството си тръгнала.
„МОЕТО КАТЕГОРИЧНО МНЕНИЕ Е, ЧЕ ВСИЧКИ УЧЕНИЦИ ТРЯБВА ДА ПРЕМИНАТ КЪМ ОБУЧЕНИЕ В ЕЛЕКТРОННА СРЕДА ОТ РАЗСТОЯНИЕ И РЕШЕНИЕТО ЗА ТОВА ДА СЕ ВЗЕМЕ НА НАЦИОНАЛНО НИВО,
както се случи в гимназиален етап. Специално в 1 и 2 клас, където учителят трябва да хване ръката на детето, да го напътства и прекият контакт е изключително важен, трябва да се държи на присъственото обучение, докато „устискаме”. Всички останали – и 3, и 4 клас, където се придоби опит за дистанционното обучение от миналата година, и учениците от прогимназиален етап /5-7 клас/ трябва да учат онлайн, ако не до края на първия срок, то поне до Коледа”, заяви Чолаков.
Той бе на мнение, че ситуацията по училищата рязко ще се влоши с навлизането на грипа и острите респираторни заболявания, и „омесването” с коронавируса. Зам. директорът сподели и че много от учителите са над 50-годишна възраст, попадат в т.нар. рискова група и се притесняват да работят в настоящите условия на пандемия.
„Да, много от колегите ги е страх, а аз не мога да им кажа: Няма нищо, не се страхувайте”, обясни Чолаков, който заместваше излезлия в отпуск директор М. Спасов.
Да се премине към онлайн обучение е позицията и на директора на VІІІ СУ Сергей Биров, който вчера преди обяд бе тръгнал към РЗИ, за да предостави списъка с контактните лица на карантинирана паралелка с второкласници.
„ В момента на работа не са 10 колеги. Преобладаващата част от тях не са с коронавирус, а са контактни на свои близки с положителни резултати”, уточни Биров. За да обезпечат учебния процес, от ръководството на VІІІ СУ са започнали да правят вътрешни преструктурирания още в понеделник сутринта, като изполват и възможности по националната програма „Без свободен час”.
ЗАСЕГА ОТ УЧИЛИЩЕТО „УДЪРЖАТ ПОЛОЖЕНИЕТО”, ЗАЩОТО СА ГОЛЯМ КОЛЕКТИВ ОТ ОБЩО 62-МА ПЕДАГОГИЧЕСКИ СПЕЦИАЛИСТИ.
Така с вътрешните размествания са поети часовете на 8 от отсъстващите учители и се е наложило да се търсят само двама заместници. Притесненията са обаче какво ще се случи, ако утре или вдругиден… един по един още учители излязат в болнични, задават си въпроса педагози.
VІІІ СУ също са се включили в Националната програма на МОН и са одобрени за получаване на 13 устройства за ученици и 2 за учители.
Решението за преминаване към дистанционно обучение трябва да се вземе на ниво държава, а не училище, смятат много от благоевградските директори и учители. Те са убедени, че никой ръководител на образователна институция няма „да си сложи главата в торбата” и да вземе сам такова решение.
„Ето например ние решаваме да учим дистанционно, а съседното училище присъствено, или пък обратното. Представяте ли си какво ще се случи? Родителите веднага ще скочат: Защо вие затворихте, а другите не са?”. Или пък: Разболяхте ми детето, защото не ги пуснахте да учат от вкъщи”. С две думи, каквото и решение да вземе директорът, все ще е виновен и ще има недоволни. Затова въпросът трябва да се реши на национално, а не на локално ниво”, аргументираха се педагози.
Те повдигнаха и друг важен въпрос. Както е известно, със заповед на министъра на здравеопазването от 29.10. всички гимназисти в страната минаха за две седмици към дистанционно обучение. Това е обект на множество коментари и според образователни специалисти е дискриминация спрямо учителите.
„ЗНАЧИ ИЗЛИЗА, ЧЕ НАЙ-ЗАЩИТЕНИ СА УЧИТЕЛИТЕ ОТ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП,
преподаващи от вкъщи, а най-уязвими са колегите им от начален и прогимназиален етап. Друг е въпросът, че страхът, притеснението у колегите, които са в класната стая, се отразява и на качеството на работата им. Да, дистанционното обучение не е ефективно и не е заместител на присъственото, но в крайна сметка не са ли най-важни животът и здравето на хората?”, питат школски шефове.
Именно темата „за” и „против” дистанционното обучение е най-дискутирана и, както се оказва, разделя обществото на две.
„600 са заразените с Covid-19 учители в страната. Има повишен дял на учителите, които са подали молби за отпуски. Нямаме достатъчно заместващи учители“, разясни вчера в национален ефир част от проблемите в системата министърът на образованието Красимир Вълчев. Той коментира от телевизионния екран, че ще се действа локално. „Целта ни е максимум присъствие, но ситуацията не позволява всички училища да работят нормално”.
Междувременно учителите от групата „Учители за безопасно образование“ разпространиха отворено писмо до премиера, министрите на образованието и здравеопазването, медиите, с което настояват всички училища незабавно да преминат в ОЕСР (Обучение в електронна среда от разстояние) до края на извънредната епидемиологична обстановка.
На другия полюс пък са родители от неформалната организация „Обединени родители“, които изпратиха отворено писмо в подкрепа на присъственото обучение до министър-председателя и до министрите на здравеопазването и образованието.
ДАЛЕЧ ОТ ВЪЛНЕНИЯТА НА ГОЛЕМИЯ ГРАД, ВИХРЕЩИТЕ СЕ ПОЛЕМИКИ И ЕСКАЛИРАЩО НАПРЕЖЕНИЕ ОКОЛО КОРОНАВИРУСА Е ДИРЕКТОРЪТ НА УЧИЛИЩЕТО В РИБНОВО МАНЧО ДЖУРКИН.
„Ако зависеше от мен, нямаше да пусна и гимназистите да учат дистанционно, защото конкретно за нашето училище в Рибново нищо не налагаше това”, коментира Джуркин и подчерта, че е твърдо „за” присъственото обучение, освен ако не се стигне до някаква „свръхекстремна” обстановка. М. Джуркин изрази недоумение защо област Благоевград е в „червената зона” и това рефлектира на училищата, при положение че огнище на коронавирис е например шивашки цех, нямащ нищо общо с образованието. Ръководителят на СУ „Йордан Йовков” изтъкна, че Рибново е спокойно, няма паника и истериия около пандемията.
„Ето, например имаме колеги, които за десетина дни губят обоняние или пък им сълзят очите, но иначе им няма нищо и са добре. Аз самият в началото на септември имах такива симптоми, но ми мина”, призна директорът.
Попитан от репортер на „ Струма” дали си е правил тест, отговори: „Не съм, а с колегите по този повод си говорим, че само когото не са тествали, не са го изкарали положителен. Вижте, не казвам, че няма, или пък че трябва да отричаме коронавируса. Да, той съществува, но това не означава нещата да се преекспонират и да се създава паника. Най-важното е да подходим разумно и спокойно”, изтъкна М. Джуркин и допълни, че самият той консултирал родители, чиито деца се чувствали неразположени, да си останат за ден-два по къщите, след което се нормализирали и пак се връщали на училище.
„Към днешна дата отсъстват 4-5 процента от общия брой на учителите и учениците в училището, нещо, което е обичайно за този сезон и не е някаква извънредна ситуация. Както знаете, ние учим на две смени – от 7 сутринта до 7 вечерта, и досега имахме медицинско лице на половин щат. Сега, от началото на тази учебна година, след моя докладна и решение на кмета на община Гърмен вече имаме медицинска сестра на цял щат”, обясни Джуркин.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Част от отвореното писмо за преминаване към обучение в електронна среда