„Новите учебни програми ще бъдат рамкови. Ще се даде повече свобода на учителите и ще се върви в посока от учене чрез учебника към учене с очакваните резултати и умения”. Тези и други изключително важни новини съобщи в Благоевград заместник-министърът на образованието Мариета Георгиева, която присъства на работното съвещание на директорите на училищата от областта с експерти от РУО. Тя бе представена от Ивайло Златанов и обяви приоритетите в работата на МОН.
„Искам да Ви кажа, че моето присъствие тук е една заявка, че в Министерството на образованието и науката искаме да сме максимално близо до вас, до реалните проблеми на терен. Да можем заедно да се справим с всички възникващи въпроси, предизвикателства, а и с нуждите на децата, учителите, родителите, за да бъде нашата система на образование възможно най-ефективна и резултатна”, обърна се към директорите зам. министърът и обяви приоритетите в работата на МОН. Един от основните акценти е, че трябва да започне да се подхожда с внимание и грижа към децата още в етапа на тяхното ранно развитие – в детската ясла и в детската градина. Затова и зам. министърът даде идея на работното съвещание за следващата учебна година да присъстват и директорите на детските градини в областта.
„Приоритет на МОН е наистина грижата за раннното детско разитие. Да може децата да имат необходимите личностни качества, добра емоционална и социална зрялост, за да влязат в училище, да говорят добре български език, да разбират и да имат нагласите за участие в процесите на своето развитие и обучение”, акцентира М. Георгиева и продължи със следващата задача. Тя е свързана с обхващането в системата на предучилищното образование на всяко едно дете на четири години, а след това и в задържането му в училищното образование.
„На следващо място, подготвяме промяна в условията и правилата за квалификация на учителите. Квалификацията като съдържание трябва да отговаря на това, от което самият учител има нужда. Да минимизираме масови предлагания на квалификации. Такива ще има главно по темите, които са на национално ниво. Например за старта на „Дигиталната раница” в основното училище не всички от учителите имат готовност. Така че ние ще се погрижим да се получат тези компетентности и как да се работи с материалите”, обяви зам. министърът и подчерта, че идеята е всеки учител да получи необходимата квалификация спрямо индивидуалните си потребности.
По повод темата за качеството на образованието от изказването на М. Георгиева стана ясно, че в момента много голяма група от представителите на различни общности и институции работят върху по думите й злополучната наредба – стандарт за качеството. Очакванията са до края на годината от МОН да предложат рамката за този стандарт, който ще е съобразен със спецификата на всяко училище. Така от образователните институции ще могат да изберат своите критерии и показатели.
„Предвиждаме към рамката да имаме набор от инструменти, които да помогнат на всяко училище само да измерва своето ниво на качество, за да може да си прави анализите и да си набелязва собствените мерки и собствения път за подобряване на състоянието на самото училище”, коментира зам. министърът и изрази надежда, че ще се създаде добре работещ механизъм.
М. Георгиева сподели и че първоначално новият стандарт ще бъде тестван. Той ще бъде пуснат пилотно, за да се види дали има несъвършенства и те да бъдат изчистени.
„Задачата е качеството да бъде осъзната необходимост за всеки един участник в системата на предучилищното и училищното образование. Неслучайно казвам предучилищно. Рамка ще има и за ранното детско развитие. И ако качеството не бъде осъзната необходимост и вътрешна убеденост за всеки един – родителите, децата, учителите, то няма да постигнем никакъв напредък просто с правенето на наредба и издаването на документи. Целта е да можем по резултата, по напредъка на децата да говорим за качество, а не по отчитане на дейности чрез попълването на документи, и в същото време реалната ситуация да не ни удовлетворява”, заключи М. Георгиева.
МОН готви и промени в Закона за професионалното образование и обучение. Ще има нов списък с професии, а в най-скоро време стартира създаването на нова учебна документация, включваща стандарти, учебни планове и програми, които ще покрият новите, вече в списъка, професии.
„Много, много сериозна работа имаме и по учебните програми. Това, което предвиждаме, е да направим програмите по-рамкови на база на това какво искаме да постигнем като умнения и знания у децата. Няма да влизаме в подробното изписване и изброяване на всяко понятие, на всяка тема, на всяко ваше действие в час. Тоест, целта е дадем свобода на учителя да намери сам пътя към напредъка на децата. Тук обаче идва и една ответна реакция. Немалка част от учителите искат всичко да им бъде дефинирано. Приемат учебника като библията за провеждане на обучение, а не учебната програма. Тук ни предстои по-скоро работа на терен – комуникация, убеждения, представяне на добрите практики и на резултатите, които част от учителите постигат, за да могат и другите да почерпят от техния опит. Ще се опитаме да преминем от учене чрез учебника към учене с очакваните резултати и умения. Надявам се с промяната в начина на оценяване това нещо също постепенно да бъде стимулирано”, направи коментар и по една от най-важните теми М. Георгиева.
Тя предупреди и че не трябва да се очаква коренен скок и изведнъж по думите й да се появят програмите-чудеса. „Защото и най-прекрасната програма да направим, ако всеки един учител, във всяка една класна стая не прави нещата с душа и сърце, то няма как програмата да ни помогне”, заяви зам. министърът и подчерта, че ще се даде повече свобода на учителите с акцент върху уменията на децата, които те да могат със самочувствие да използват.
„Пожелавам ви много сили, енергия и повече усмивки! Някак си българският учител не ми се вижда много усмихнат. Не знам защо. Трябва може би да намерим някакво решение и да дадем повече енергия, време за релакс на учителя, за да върне силите си. Не знам дали Ковид даде отражение, но понеже идвам от училище, усещането ми е, че учителите са някак си по-мрачни, по-уморени, липсва им нещо, което да ги „запали”, констатира М. Георгиева, която повече от 20 години е била директор на Професионална гимназия „Проф. Асен Златаров” във Видин.
В заключение Георгиева увери, че Министерството на образованието и науката е отворена институция и всеки един директор, учител може през РУО, съответните дирекции или пък направо до министъра да отправя предложения и идеи, за да може системата да бъде жива, динамична и да реагира максимално бързо на възникващите потребности на всяка една детска градина и училище.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Защо никой не говори, че директорите трябва да имат мандат – четири години, ако се е доказал като ръководител и колективът даде своето мнение (с тайно гласуване, разбира се), още четири години… и довиждане! А сега – директори феодали, обградени от приятелски кръгове в училищата и те колят, те бесят. Да не говорим как стават назначенията!
Делегираните бюджети разбиха българското образование.
И продължава.
Това, което се предлага НЕ Е СВОБОДА, а слободия път към дебългаризация и нахлуване на чужди НЕБЪЛГАРСКИ интереси, методики и философии.
Как така българското министерство на образованието няма да предложи ЕДИННА НАЦИОНАЛНА ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПРОГРАМА за обучение на българските деца?!
В съседна Гърция всички деца в цялата държава учат от един единствен учебник по История!
Така се възпитава единна нация!
Така „безпланово, безпрограмно, свободно“ се работи не в единна държава, а в отделни автономни области.
Това ли е целта да разкъсат България?
Защото децата са бъдещето на една единна държава.
И когато всеки си учи каквото му текне – това означава неграмотност и разпад на държава и народ.
И безпрепятствено нахлуване на чужди народи в райската ни България.
….
Тази зам.министърка е водила филиал на Соросовия Нов български във Видин.
Айде холан от иновативни хора.
Министъра на просветата с визия на касапин, махна думичката „Спасител“, която от две хиляди години съществува, за да няма никакво спасение за българите.
Оставка на вредното за народа правителство!
И тая новаторка е била 20 години директор на спту/пг/ по лека промишленост, наричана сега „туризъм“. Това не е истинско училище, а професионален учебен център.Ама важното е да сме живи здрави. Следват години на реформа-няма да има програми, няма да има учебници, няма да има учители, няма да има и ученици. Ама да не ви пука.