Зам. ректорът по учебната дейност на ЮЗУ доц. д-р Ицка Дерижан: За щастие университетът се оказа много добре подготвен за обучение в дигитална среда, близо 18 000 потребители се регистрираха на платформите, с които работим, но няма нищо по-хубаво от прякото общуване между преподавателите и студентите

Във връзка с епидемичната обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната и обявеното извънредно положение, присъствените учебни занятия в Югозападния университет „Неофит Рилски” бяха преустановени в началото на миналата седмица /16.03./. Ръководителите на основните звена съвместно с дирекция „Образователни дейности“ и отдел „Комуникационно и техническо обслужване“ организираха и реализираха обучение на студентите чрез университетските електронни ресурси. Как се осъществява обучението в електронна среда, има ли интерес от страна на студенти, каква е ефективността, разговаряме със заместник-ректора „Образователни дейности“ на Югозападния университет доц. д-р Ицка Дерижан.

– Доц. Дерижан, подготвен ли беше университетът за обучение в дигитална среда, какви електронни платформи (системи) използвате за работа със студентите?

– Новите обстоятелства създадоха и нови отношения между студентите и университета. Изведнъж всички ние, преподаватели, студенти и администрация, се оказахме в непредвидена ситуация и заставени от обстоятелствата да работим в неестествена академична среда. За щастие университетът се оказа много добре подготвен за обучение „от дистанция”, т.е. в дигитална среда. Още през първата седмица на принудителната социална дистанция отбелязахме много висока активност на комуникация между студентите и преподавателите във вече създадените електронни платформи Blackboard, Moodle, в социалните мрежи със създадените затворени групи на Facebook, Viber, Skype, Messenger, авторски видеа в YouTube, уебсайтове на научни, спортни и художествени форуми и др. Създадоха се и вече успешно се използват новите за Югозападния университет практики Big Blue Button, Nextcloud, разбира се, електронните пощи на преподавателите, пощите на студентските групи и телефонната връзка.

Има ли интерес към този вид обучение?

– Не знам дали ще е изненада за читателите, но като че ли всеобщата заплаха подейства по-скоро мобилизиращо на цялата академична общност на Югозападния университет. Почти всички преподаватели вече осъществиха контакт със своите студенти, регистрирането на различните електронни платформи нарасна лавинообразно и нашите системни администратори работят на максимална натовареност, за да поддържат връзките на ниво.

Приятно съм изненадана от много високия интерес, който проявяват както студентите, така и почти всички преподаватели. Телефонът ми прегрява от споделяне на добри практики, на нови методи и регистрирани постижения и от двете страни. Разбира се, нищо не може да замени прекия контакт, има учебни дисциплини, по които няма как да се работи „от дистанция”, като учебните практики на терен за педагози, кинезитерапевти, медицински специалисти и др. Напълно съзнавам, че такова обучение за тях е компромис и тепърва ще търсим начини да компенсираме този дефицит.

Можете ли да кажете колко студенти се възползват от обучението в електронна среда?

– Някои данни от последния ден: до този момент на платформата Blackboard са регистрирани 13 020 потребители, като броят им непрекъснато нараства, в Moodleса – 4500, а в новата BigBlueButton за последните 4 дни вече имаме 45 регистрации, тенденция към нарастване.

 – Ефективно ли е подобно обучение?

– Оказа се, че обучението „от дистанция” има своите предимства: всички резултати са доказуеми, т.е., те се съхраняват на елетронен носител и винаги може да се докаже дадено постижение или грешка. Присъствието на всекиго е регистирирано, няма нужда да се извършват проверки, да се отбелязват отсъствия и т.н. Всеки може да влезе в платформата когато пожелае, откъдето пожелае – от личния си компютър, или през телефона си, от кабинета си, или от дивана. Изключение се прави само по време на регламентираната работа по групи онлайн. Целият учебен процес е предварително регламентиран и разписан, всеки студент може да ползва едновременно всички електронни ресурси (презентации, задания, препоръчителна литература), да се връща към предишни източници. В кръга на шегата – няма задължителен дрескод и транспортни разходи, за да отидат на занятия.

Бихте ли отправили някаква препоръка към студентите?

Нека всички студенти следят сайта на ЮЗУ „Неофит Рилски”, където своевременно се публикуват новините. Телефоните на преподавателите и на администрацията, както и електронните им пощи, са видими на сайта, всички могат да получат отговори на въпросите си.

В заключение искам да споделя нещо, което ме вълнува не просто като заместник-ректор, а като преподавател – няма нищо по-хубаво от прякото общуване между преподавателите и студентите! Обучението „от дистанция” само компенсира, и то до известна степен неудобството от обстоятелствата, които никой не желаеше, но с които категорично трябва да се съобразим. Един университет е красив и значим, когато в него има млади хора, динамика, забързано ежедневие. В очакване на деня, в който отново ще бъдем заедно „на живо”, пожелавам на всички търпение, кураж и отговорност! Бъдете здрави!

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


 

Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *