Защо не трябва да съдим прибързано родителите на „лошите“ деца

Ще ви разкажа една история. История с поука за това, че не бива да съдим прибързано нито родителите, нито техните деца. В момента, в който моето малко момиченце пристъпи прага на детската градина, в тази нова среда се адаптира доста лесно. Въпреки че беше единствено дете в семейството, тя с лекота създаде приятелства, не провокираше конфликти, беше мила и внимателна с останалите. Прояви като щипане, бутане, блъскане и дърпане на играчки не бяха в нейния стил. Не съм получавала оплаквания от нея, нито от учителите, нито от останалите родители.

Дъщеря ми лесно създаваше приятелства не само в градината, но и в парка, в детския кът, на уроците по танци. Дори канеше децата у нас и аз се оказвах с нови познанства в лицето на други майки.

Един ден, за моя изненада, се случи нещо. Бях отишла да я взема от предучилищна и докато й помагах да се приготви за тръгване, при мен дойде учителката, която изглеждаше доста притеснена. Дамата вдигна ръкавчето на моето дете и ми показа ръката й – беше цялата в синини и драскотини. Учителката обясни, че това е дело на друго дете от групата. Беше първият случай, в който някой нараняваше моето малко момиченце, и аз бях просто втрещена. Помислих си: „Как смее това момче да драска и хапе детето ми?!“. В мислите си започнах да се чудя какви родители възпитават подобни деца, какво би могло да провокира едно хлапе да прояви подобна агресия?

Няколко години по-късно дъщеря ми вече не беше единственото дете в семейството. Тя вече имаше малко братче, което бе нейна пълна противоположност, с коренно различен темперамент и доста буен нрав. По ирония на съдбата, хапането и блъскането бяха част от „любимите” му занимания, и то горе-долу на същата възраст, на която беше дъщеря ми, когато се случи инцидентът в детската градина. В повечето време момчето ми се изявяваше като весело и игриво хлапе, но ни изумяваше с прояви, които никога не бях виждала у първото ни дете. Ритници, избухвания, тръшкане, писъци, всичко това ми се случи за първи път едва при второто майчинство. И тези прояви завършваха със самодоволна усмивка, която сякаш ти казва: „Аз диктувам правилата”.

Думата „не” за сина ми сякаш не съществуваше. Разговори, убеждаване, мотивиране, заплахи, наказания, опитвахме всичко, но без особен резултат. Хубавото беше, че грубото му поведение оставаше предимно в рамките на дома. Но това до един ден, когато гневен родител поиска среща с мен, за да ми разкаже как моят господин е оставил следи от зъбите си върху ръката на неговото дете. Вероятно човекът си задаваше същите въпроси, каквито и аз преди години – какви ли родители възпитават това дете. Спомних си случая с моята дъщеря, който сега се повтаряше, но вече аз бях от другата страна на бариерата.

КАКВО НАУЧИХ ОТ ВСИЧКО ТОВА?

Истината е, че поведението на детето не е нещо, което можем да моделираме, както аз винаги съм вярвала. Методите, които с лекота работеха при първото ми дете, се оказаха неприложими при второто. Някои деца по рождение са по-буйни от други. Това не е причина нито да ги обичаме по-малко, нито да ги съдим повече. Просто са различни, със свой собствен темперамент. Те не разполагат с бутон, на който пише „не се дръж лошо“ или „бъди кротък“. При тях отнема много повече време, докато се научат да се владеят, да спазват определени норми и да осъзнаят, че дадено поведение е нередно.

Моята история е доказателство, че не всичко в поведението на детето е резултат от поведението на родителя – теза, в която бях убедена. Дори и възпитавани в едни и същи условия, чрез едни и същи методи, децата могат да имат коренно различни прояви.

Родителството не е математика, нито готварска рецепта, която, ако изпълним прецизно, ще постигаме винаги един и същи резултат. С дадени действия или бездействия можем да повлияем, но много неща зависят и от характера на нашия малък наследник.

ДРУГ УРОК, КОЙТО НАУЧИХ, Е ДА НЕ СЪДЯ ПРИБЪРЗАНО

Когато на улицата, в супермаркета или на детската площадка видя крайно неприемливо поведение у дадено хлапе, вече зная, че не бива да поставям етикети на родителите като „неспособни да се справят” или на детето като „лошо и невъзпитано”. Грубото поведение на едно дете не бива да се превръща в причина да го изолираме от другите деца и да го държим у дома. Така то никога няма да се научи.

Така че, скъпи родители, бъдете толерантни. Бъдете толерантни към онези деца, които не се вписват в представите за мило, добро и послушно дете. Защото не се знае дали един ден самите вие няма да се окажете родители на „онова” дете.

САРА БРЕГЕЛ



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *