Може би си спомняте как навремето баща ви или дядо ви вечер мъкне тежкия акумулатор към вкъщи, за да го държи на топло. Повечето хора смятат, че тази практика се е дължала на примитивните технологии в миналото. Но истината е, че съвременните акумулатори, макар и рекламирани като „необслужваеми“, ползват същата технология и основни принципи като онези в старите москвичи и лади. Което означава, че студът им влияе подчертано зле.
Ниските температури забавят химичните процеси: при 10 градуса под нулата акумулаторът разполага с 65% от капацитета си, а при -20 градуса – с едва 50%.
В студено време пусковите токове са много по-големи, защото маслото се е сгъстило и стартерът работи при повече натоварване. Освен това в студа най-често едновременно се задействат всички енергоконсуматори в автомобила: отопление, вентилатори, чистачки, реотани на стъклата, печка за купето, ако я има…
Ако пътувате на достатъчно дълга дистанция и без чести спирания и потегляния, генераторът ще компенсира всичко това. Но обичайните 20-минутни градски отсечки не са му достатъчни. Да не говорим, че задръстванията в студа обикновено са по-тежки.
Как се подава ток при паднал акумулатор? Какви кабели да изберете, в какъв ред да ги свържете и какви други варианти има?
Рязкото падане на температурите често носи със себе си един специфичен проблем за автомобилистите. Става дума, разбира се, за акумулатора. При дълъг престой зарядът му може да падне до степен колата да не може да запали. Дали това ще се случи, зависи от много фактори: състоянието на батерията, дали има дребни утечки в електрическата система, имало ли е големи амплитуди в околната температура.
Ако акумулаторът е паднал, имате два варианта: да го демонтирате и заредите (домашното зарядно е полезна и сравнително евтина покупка), или да получите ток от друга кола. Вторият е по-бърз и по-сигурен, защото при по-новите коли демонтирането на акумулатора може да доведе до всевъзможни грешки в компютъра и дори до нужда от посещение в сервиз за нулирането им.
КАК СЕ ПОДАВА ТОК ОТ ДРУГ АВТОМОБИЛ В 10 ПРОСТИ СТЪПКИ:
Проверете волтажа
Паркирайте двете коли една срещу друга така, че кабелите да стигат спокойно до двата акумулатора, но самите автомобили да не се докосват. Уверете се, че волтажът и на двата е еднакъв. Доскоро огромната част от автомобилите по пътищата ползваха 12V, но в последните години има и изключения.
Кабелите
Добре е във всеки автомобил да има комплект кабели за подаване на ток. Те не са скъпи, но все пак внимавайте за качеството и за дебелината на сечението им – трябва да е поне 16 мм за коли с бензинови двигатели и 25 мм за дизелови, чиито акумулатори са по-мощни.
Изключете всичко
Уверете се, че и в двете коли са изключени всички консуматори на енергия – фарове, радио и прочие. Почистете клемите на двата акумулатора, ако по тях се е образувала патина или мръсотия.
Първо плюсовете
Червеният кабел е за положителната клема. Закачете го първо за плюса на падналия акумулатор. След това – за плюса на акумулатора, който ще подава ток.
Не свързвайте директно минусите
Закачете черния кабел за минусовата клема на здравия акумулатор. Другия край на кабела захранете за маса в автомобила с падналия акумулатор – примерно за блока на двигателя или която и да е метална повърхност, но на известно разстояние от акумулатора. Директното свързване на минусите на двата акумулатора също работи, но може да предизвика повреда.
Опитайте да запалите
Запалете автомобила, който ще подава ток. След това опитайте да запалите и другия. Ако не се получи веднага, спрете да опитвате.
Не форсирайте прекалено двигателя
Оставете колата със здравия акумулатор да поработи няколко минути. Можете леко да натискате газта, за да поддържате колата в по-високи обороти – около 1500 об./мин., така зареждането става малко по-бързо. Но не прекалявайте и не форсирайте мотора.
Ако не сработи
След 10 минути опитайте отново да запалите автомобила с падналия акумулатор. Ако и този път няма видим резултат, или акумулаторът е претърпял необратими увреждания, или повредата е някъде другаде. Ако колата запали, оставете я да работи.
Разкачете по обратния ред
Без да гасите автомобила, разкачете кабелите по обратния ред – първо черния от масата на зареждания автомобил, после от минуса на зареждащия, после червения кабел от плюса на зарежданата кола, и накрая от плюса на зареждащата. Внимавайте да не допирате щипките на кабелите една в друга.
Покарайте 20 минути
Разумно е да оставите колата с падналия акумулатор да поработи, за да го зареди добре. Това става по-ефективно в движение, отколкото при работа на място – направете едно кръгче из квартала, около 20-30 минути.
Алтернативите
Алтернативно можете да си купите уред за аварийно стартиране на акумулатора – по същество една голяма батерия с кабели. Професионалните струват по няколкостотин лева. Има и множество по-евтини варианти, но имайте предвид, че далеч не всички работят. Проверете за мнения и ревюта за конкретния модел, към който се насочите.