В петък съветниците от Дупница одобриха изграждане на Индустриално-логистичен парк „Рила“ в с. Баланово, а в същото време общината получи и първото институционално одобрение на проекта – от Басейнова дирекция „Западнобеломорски район” на МОСВ. В разрешителното, издадено от дирекцията, се разкриват и любопитни детайли от бъдещата индустриална зона, която ще е в непосредствена близост до пътен възел между Републикански път II-62 и автомагистрала АМ „Струма“.
В рамките на вътрешната инфраструктура в парка се предвижда изграждането на пътна мрежа с подходящ габарит за индустриално обслужване, паркинги за тежкотоварни и леки автомобили, зарядни станции за електромобили, озеленени зони и релакс пространства, както и интелигентна система за улично осветление и видеонаблюдение, става ясно от проекта. Ще бъде изградена и фотоволтаична електроцентрала (ФЕЦ), комбинирана със система за съхранение на енергия чрез батерии.

Водоснабдяването на обекта ще се осъществи чрез тръбен кладенец, но успоредно ще се доставя и вода от мрежата на „Напоителни системи“ ЕАД, клон Струма-Места, които със свое становище от 30.07.2025 г. са обявили, че е налице техническа възможност да се използва тръбопровод „Дюкер Д4”, захранващ се от язовир „Дяково“ и оразмерен за количество в размер на 5л/сек. Съгласно регистрите на издадените разрешителни за водовземане от повърхностен воден обект на БДЗБР, „Напоителни системи“ ЕАД е титуляр на разрешително №003595/29.03.2005 г. и краен срок на действие 29.03.2031 г. В административния акт населеното място с. Баланово не е включено като място на водоползване, но това подлежи на корекция.
За отпадъчните води от територията на индустриалния парк се предвижда изграждане на локална пречиствателна станция (ПСОВ), разположена в границите на парка, която ще обслужва както битово-фекалните, така и производствените отпадъчни води.
Пречистените води ще бъдат заустени в река Разметаница в съответствие с нормативните изисквания. Техническото решение ще включва пълна механично-биологична стъпка на пречистване с възможност за утаяване и филтриране на мазнини и пясък от паркинги и транспортни зони.
Мястото за заустване и очакваните количества отпадъчни води ще бъдат координирани и уточнени в рамките на следващите етапи на проектиране.
В рамките на инвестиционното предложение се предвижда и изграждане на затворена площадкова дъждовна канализация в зони, предназначени за паркиране и маневриране на моторни превозни средства. С оглед предотвратяване на замърсяване на околната среда с нефтопродукти и други опасни вещества от повърхностния отток, дъждовните води, събирани от улични оттоци и паркинги, ще бъдат отвеждани чрез канализационни колектори до локализирани кало- и маслоуловители с пясъкозадържащи устройства, разположени преди заустване в пречиствателната станция или водоприемник.
Според дирекцията така планирано инвестиционното предложение няма да засегне нито един критерий от определените за добро количествено и добро химично състояние на подземното водно тяло под Бобовдолска и Кюстендилска котловина.
ВАНЯ СИМЕОНОВА
