Инж. Т. Филипова: Директорът на ОПУ – Благоевград Ив. Кунев е с диплом за начален учител по рисуване, 12 г. ползва Пътното, за да пласира залежалите плочки от частния си склад

Благоевградчанката инж. Теменужка Филипова е пенсионер, на 70 г. Завършила е ВИАС, специалност „Пътно строителство”, и 43 г. работи в Областно пътно управление – Благоевград, където се пенсионира. Председател е на Камарата на транспортните инженери в Благоевградска област от основаването й преди 10 г. В последните месеци преди пенсионирането си тя започва люта битка с ресорните институции, посветена на отстраняването от длъжност на директора на ОПУ – Благоевград инж. Иван Кунев. В сигнали до АПИ, МРРБ и УС на КИИП тя алармира, че Кунев няма хал хабер от работата в управлението, единственото, което го интересува, е частният му бизнес и заради некомпетентността му пътищата в Благоевградска област са опасни за живота на хората, част от ремонтираните участъци са финансирани по няколко пъти, а обекти на ОПУ се демонтират ударно и неколкократно, за да може директорът да изчисти частния си склад за строителни материали от залежала стока.

Срещаме се с инж. Филипова няколко месеца след като е изкарала тежък Ковид, за да ни разкаже за безкрайната си кореспонденция с държавните институции, която в повечето от случаите е едностранна, и да проверим има ли резултат от сигналите. Въпреки възрастта и прекараното тежко заболяване  дребничката пенсионерка е запазила бодрия си дух и непримиримост към действията на вече бившия й шеф, за когото продължава да получава информация от някогашните си колеги.

  • Инж. Филипова, какви конкретни сигнали срещу Иван Кунев подадохте до АПИ и МРРБ?
  • Едва ли ще мога да ги изброя всичките, защото все пак работих под негово ръководство 10 години. За мен той е класически пример за „калинка“, защото висшето му образование е по начална педагогика, специалност „Избразително изкуство”, и съвсем резонно е да не разбира нищо от работата, на която  бе назначен от ГЕРБ през 1999 г. Всъщност Кунев е превърнал ОПУ в бащиния. Има си собствен строителен бизнес – фирмата му вече има изградени 4 сгради в София, има и магазин за строителни материали, който без свян рекламира от собствената си Фейсбук страница. 10 години като държавен служител той имаше 4 действащи фирми и едва миналата година, след един от сигналите ми, бе принуден да ги прехвърли, макар и фиктивно, на синовете си. Ако това не е конфликт на интереси, здраве му кажи.
Иван Кунев

Писах на институциите, че всъщност Кунев не ходи на работа – работният му ден е 15-20 мин., колкото да подпише документите, и за това . получава заплата от 1700 лв., а взема и бонуси по 1000 лв.

Алармирах още, че е назначил към Районна пътна служба геодезист, когото използва изцяло да му работи в строителната фирма, а държавата да му плаща заплата. Същият няма 1 ден работа в РПС – Благоевград, а ползва служебен транспорт, за да ръководи строителството на обектите на Кунев в София.


Рекламата, която Иван Кунев си прави на магазина от личния профил във фейсбук

На 7 август 2017 г. например със заповед №РД-11-729 Кунев бе включен в екипа за управление на проекта за рехабилитация на път III-109 – пътя до Мелник. Като такъв получаваше неправомерно пари за времето от август 2017 до реалното отпочване на обекта през юни 2019 г.  Уведомих АПИ. Считаме, че той няма право да участва в екипа, защото не е пътен или строителен инженер, а и получаваше пари да контролира рехабилитацията на пътя, по който 2 г. всъщност не се правеше нищо. Но това са минимална част от неправомерните действия на Иван Кунев.

  • Вие кога си развалихте отношенията?
  • В самото начало. Веднага след назначаването му разбрах, че при посещение в АПИ е поставил въпроса как да ме уволни, защото бизнесмените в града не ме искали. Да, те наистина не ме искаха, защото аз отказвах да подписвам сертификати, в които фигурират завишени количества работи. Но всъщност през цялата ни съвместна работа с Иван Кунев аз вършех и неговата и поемах неговите отговорности, защото той нищо не разбираше от пътища.

Малко след назначаването му, спомням си, стана авария на пътя София-Кулата след Струмяни със смъртен случай. Аварира дясната лента и движението бе отбито. Пристигнал тогава на мястото бившият областен управител Смиленов и попитал Кунев какви мерки ще предприеме, а директорът ме извика спешно по телефона, защото не знаел какво да отговори. Още на другия ден – в събота, аз бях изготвила проект в два варианта за укрепване на участъка,  зам. министърът на МРРБ инж. Прегьов обаче  ми каза, че като служител на ОПУ нямам право да изготвям проект, и аз го дадох на  колегата инж. Петко Шопов заедно с нотариално заверена декларация, че ако падне стената, аз ще нося отговорност.

Свърших му работата и при рехабилитацията на пътя за Елешница – 13 км, и на Банско-Баня с дължина 4 км. Кунев имаше заповед от АПИ да упражнява контрола и след приключване на строително-монтажните работи той изпрати писмо в АПИ, че ще бъде в продължителен болничен, и предложение аз да подписвам сертификатите. Документацията ми бе донесена от служители на Галчев в 3 кашона по 10 класьора. Трябваше да се свърши работата за ден и половина. 4 човека от отдела ни започнахме проверката, спазихме срока, а после установихме, че Кунев не е представил болничен и спокойно си е движил строителния бизнес.

  • Имате ли данни за сериозни нарушения в работата на Иван Кунев, довели до финансови загуби и злоупотреби?
  • Ами в кантона в с. Марикостиново, който е в активите на ОПУ, бяха отпуснати 430 000 лв. за изграждане на конферентна зала. Кунев нареди на мен и юриста Паргов да подготвим търг за избор на изпълнител. За да се проведе този търг, трябваше да се изготви архитектурен и конструктивен проект, проекти по ВиК и елинсталации, както и подробна количествено-стойностна сметка. Кунев ми нареди да направя сметката, но аз му отказах, защото без проекти такава не може да се направи. Тогава той възложи изготвянето й на разложката фирма „Винстрой“, която той наричаше „моите винчовци“. Същите „винчовци“ редовно печелеха търгове по ремонта на базите на ОПУ и за поставяне на мрежи по скатовете. Обявихме търга само с тази количествено-стойностна сметка, без проектите, и когато кандидатстващите фирми започнаха да питат къде са проектите и ако няма – кой ще ги плати, бяхме принудени да прекратим процедурата. Кунев ни нарече некадърници, след като един търг не можем да проведем, и ни накара да обявим нов, пак без проекти. Фирмите сезираха КЗК, комисията спря търга и ни глоби 5000 лв., а реакцията на Кунев бе: „Да не ги давам тия 5000 лв. от джоба си, държавата ги дава“. „Винстрой“ ЕООД – Разлог всъщност е фирмата, която всяка година прави ремонти на кантон Марикостиново, където има 6 стаи с бани. Сменява главно плочките в баните – бели, по 15 см. Същите са от магазина на Иван Кунев, явно му залежаваха, защото никой днес не купува такива плочки, и докато Кунев не изчисти склада си, „Винстрой“ поне 6 пъти смени плочките в баните. Даже разбрах, че последния път не изкъртили старите плочки и лепили новите директно върху предишните.

Има обаче и много по-големи щети за държавния бюджет, нанесени от Кунев. Например на пътя София-Петрич преди години фирмата на Николай Галчев възстанови падналите 3 отвора на моста на река Струма. След 8 месеца изградената от Галчев дига обаче бе отнесена от водата. И вместо да накара фирмата да я възстанови в рамките на гаранционния й срок, Кунев възложи на пътно-поддържаща фирма направата на нова дига за 100 000 лв. След като дигата бе готова, той ме помоли да вдигна обемното тегло на материала за строителството й, но аз отказах. И за друго си спомням – имахме машина за пътна маркировка и роторен снегорин. Кунев ги бракува. После продаде машината на едно момче от Благоевград за 2500 лв., а снегоринът, който сигурно струва 100 000 лв., сега е в Гоце Делчев и с него чистят общината. Имам информация и че огромни пътни участъци, които са асфалтирани, Кунев ги е писал в отчетните документи като кърпене, защото при кръпките има рязане, намазване с битумна емулсия, после асфалтиране, и на практика те са 3 пти по-скъпи от полагането на асфалт.

– А какво ще кажете за т. нар. Свински завой, за който вашият колега инж. Стоян Стоянов алармира от 3 г. и само брои смъртните случаи, станали там? /вж. интервюто с инж. Стоянов/.

  • Да, безкрайно опасен участък от пътя София-Кулата, за който още през ноември 2019 г. сигнализирах инж. Иван Каралеев, председател на УС на КИИП, и Надежда Парлъкова. Там при обрушаване на ската на пътя в кривата, известна като Свински завой, заради обърналия се румънски камион с над 200 прасета, отидох през 2015 г. по нареждане на Кунев, за да снимам колите и обема на извършената работа. Самият Кунев пристигна на обекта заедно с бивш колега-пенсионер с 3 байпаса, когото директорът искаше да назначи на 4-часов договор. За целта обаче трябваше първо да се уволни инж. Елисей Тренчовски, единственият инженер в 5-те районни пътни служби в обхвата на ОПУ – човек с 30-годишен стаж и добросъвестна работа. Директорът ми заяви в прав текст: „Дошли сме да те вземем и да отидем в Пътното, където ще напишеш докладна срещу инж. Тренчовски, но такава, че на базата на тази докладна веднага да го „думна“. Отказах му. После Кунев все пак намери начин да го отстрани от работа. Съдът го възстанови след 10 месеца, но в продължение на 12 дни Кунев не го пускаше до работното му място. Инж. Тренчовски бе принуден по 8 часа да стои в коридора на сградата, а аз съм свидетел как директорът му крещеше „Помияр, не мога да те гледам, махай се, не те искам!“.  На 12-ия ден колегата припадна в коридора и се наложи да бъде откаран с линейка. Накрая Кунев го принуди да подаде молба за напускане.
  • Да се върнем на Свинския завой. Какви са причините за честите катастрофи там?
  • В изготвения проект проектантът е предвидил минимален напречен наклон на пътя от 7%.  При извършената от нашия отдел проверка как са изпълнени напречните профили и напречните колони установихме, че асфалтобетоновите пластове са с недобро качество и са полагани през нощта, а освен това напречният наклон на кривата е от 3,5 до 4  процента. Намален е и радиусът на кривата. Кунев не бил уведомен навреме, че реконструкцията не е извършена съгласно предвижданията на технологичния проект, но направените от него корекции бяха да постави ограничителни знаци за скоростта. С малко асфалт завоят всъщност може много лесно да бъде коригиран и да спрат катастрофите, но кой ли се интересува от това…  Предложих на УС на КИИП да постави пред МРРБ и АПИ проблема, като изиска инженерно обследване и проектиране, както и незабавна реконструкция на участъка, но вече 6 г. това не се е случило. 5 писма съм писала до различни институции за този завой, и нищо. Доколкото разбирам, сега пак обмислят да свалят ограничението за скоростта на 40 км, но при този наклон на пътя катастрофите ще продължат.
  • В крайна сметка получихте ли отговор от някоя институция, която сигнализирахте, на която писахте за нередности в ОПУ – Благоевград?
  • Да, от МРРБ. Отговориха ми, че специалността на Иван Кунев от бившето ВПИ – Благоевград „Начална училищна педагогика с професионална квалификация изобразително изкуство” по класификатора на МС от 2002 г. не е част от хуманитарните науки, защото такива били само филология, история и археология, философия, религия и теология. Тоест Кунев действително не отговарял на изискванията, определени в длъжностната характеристика за длъжността директор на ОПУ по отношение на предпочитаната специалност, но пък отговарял на минималните изисквания за заемане на длъжността и затова не можел да бъде отстранен от работа по показател образование. За работното му време в ОПУ, възлизащо на по няколко минути дневно, обясниха, че няма как да го проверят, тъй като в управлението няма внедрена система за контрол на работното време. За формално назначения геодезист отговориха, че действително единственият служител в РПС – Благоевград със специалност „Геодезия и картография” Красимир Каравелов,  назначен в ОПУ от Кунев на 17 юни 2019 г. за пълно работно време – по 8 часа, от 2005 г. имал и друг действащ трудов договор на 8 часа – с „Винстрой“ ЕООД, поради което са сезирали Главна инспекция по труда. Имаше отговор и за участието на Кунев в екипа за управление на проекта за пътя към Мелник. Установили, че той действително не отговаря на изискванията за заместник-ръководител на екипа, и го отстраниха от проекта, вземаните преди това в продължение на 2 г. пари от Кунев да контролира работата на път, по който никой не работи, обаче едва ли са върнати.
  • Само Вие ли имахте проблеми с Иван Кунев?
  • Не, всички служители в ОПУ. Той ни заплашваше да не допускаме бившите такива в сградата на ОПУ, страхувайки се от изнасяне на информация. Предупреждаваше, че ако ни види на улицата да говорим с бивши колеги, чака молбите ни за напускане.
  • 43 г. в едно предприятие са много. С какво от работата си се гордеете най-много?
  • Може би с моите 17 проекта за мостове, както и с това, че студентското градче на АУБ е на сегашното си място, в парк Скаптопара. Когато трябваше да избираме мястото, имаше 10 различни проекта и накрая болшинството от колегите се бяха спрели на проекта, който планираше мястото да е зад „Воденицата”. Възпротивих се, защото не можех да си представя млади хора, повечето чужденци, да бъдат изолирани далеч от града, и настоях за парка до ул. „Даме Груев“. После бившият кмет Лазар Причкапов ми връчи благодарствена грамота за това предложение.
  • Как живеете като пенсионер, инж. Филипова?
  • Сами сме със съпруга ми, който също като мен беше работохолик и се е случвало със седмици да не се засечем. Живеем в два огромни апартамента в центъра на града, а третият, на сина ми, стои празен. Синът и снахата работят в Лондон и са обещали да се върнат, когато се пенсионират, та да видим…Дъщеря ми Веселина е много известен архитект в Бургас, има 2 хотела, направи и къщата на Кобрата на морето. Децата ми са добре, но много би ми се искало да са по-близо до нас.

Инж. Ст. Стоянов: АПИ плаща стотици хиляди заради безхаберието на шефа си в Благоевград, няма ли кой да спре това безумие?

Инж. Ст. Стоянов
  • Инж. Стоянов, участъкът от пътя София-Кулата, т.нар. Свински завой, на който стават най-много катастрофи, е Ваша кауза от няколко години и повод многократно да искате оставката на директора на ОПУ Иван Кунев. Защо никой не Ви обръща внимание, след като все пак става въпрос за човешки животи?
  • Заради пълното безхаберие на институциите, непознаване на задълженията им или омаловажаване на правомощията и отговорността, която са поели при заеманите ръководни постове. Това не е моята борба, но не може да няма отговорност, тъй като на този участък от пътя 2 пъти е правен ремонт – първият път през 1976 г., после  през 1998-2001 г., и до 2015 г. няма нито едно ПТП. След аварийния ремонт на участъка преди 6 г. под ръководството на директора на ОПУ Иван Кунев до днес са станали 9 ПТП, в които намериха смъртта си 4-ма участници и 205 бр. прасета. Материалните щети също не са малки
  • А Вас какво ви накара да обърнете внимание специално на този участък от пътя?
  • На 16 януари 2020 г. бях поканен от журналисти като консултант в предаване на тема „Опасните завои по пътищата в Републиканската пътна мрежа“. Аз съм пенсионер и бивш строителен специалист и тогава за пръв път чух за множеството катастрофи на главен път Е-79 при км 383+150 до км 383+450/ в Кресненското дефиле. След като посетихме участъка, бях много изненадан от състоянието на пътя след последния ремонт през 2015 г., когато е направено аварийно почистване на свлечени земни маси върху пътното платно. Разрових се и установих, че трасето е пуснато на 02 юли 2015 г., без да има  работен проект и строително разрешение Изместена е оста на пътя в района на кривата с около 6-8 м и цялото трасе на пътя , което е с дължина около 300 м. Това е направено в нарушение на ЗУТ, липсват планове за проектиране и изпълнение, контрол и всички произтичащи документи: ПУП, пътен проект, строителен контрол. На практика е извършено нерегламентирано изменение на пътя, което  не е съобразено с проектната скорост на пътя, която за този участък е 80 км/ч, не са изпълнени преходни криви с техните надвишения на напречните наклони, с изместването на оста на пътя е променен радиусът, което води и до промяна на напречните наклони в самата крива, и т. н. Резултатът са катастрофите. Този пътен участък от около 300 м е бомба със закъснител. Извършеният ремонт е некачествен и са видими резултатите –  за четири години похарчени над 350 000 лв.

– Каква сума според Вас ще е необходима, за да се коригира този завой?

Не повече от 250 000 лв. Което е нищо в сравнение със сумите, които АПИ плаща заради некадърната работа на ОПУ. Помните ли моста на пътя  Хърсово–Мелник, на който липсваха парапети и при ПТП загина 6-месечно бебе. След  заведен съдебен иск АПИ изплати голяма сума обезщетения на пострадалото семейство – 280 000 лв. плюс 140 000 лв. лихви и др. разходи .

Помните ли, че на 23 май 2012 г. река Струма прекъсна моста при село Рибник и бе направенспешен ремонт инженеринг за 8 600 000 лв., като изпълнители бяха „Галчев инженеринг груп” в съдружие с „Монолит 5” на бившия депутат от ГЕРБ Митко Захов. Същият през 2014 г. бе въведен в експлоатация и на 17 август 2017 г. затворен за движение, поради пропадане на среден фундамент и частично разрушен дънен праг. Наложи се АПИ да вложи допълнително за ремонт на мостовото съоръжение още 120 000 лв. През 2018 г. ОПУ направи нов ремонт на същото съоръжение за нови 85 000 лв. На 2  февруари 2019 г. мостът отново бе затворен за ППС над 12 тона и започва ново укрепване на дънен праг и бараж, като сумата пак е чувствителна. Това е всъщност само един от примерите как се правят ремонти в Пиринско.

Редакцията на вестник „Струма“ е готова да публикува позиции на всички засегнати от публикацията лица.

Блока подготви ВАНЯ СИМЕОНОВА

loading...


Подобни новини

2 Коментара

  1. Каменарче

    Разклатиха му се крачката на Иванчо Куневия, май скоро ще го изритат от топлото място и ще ходи на гости при бай Ставри в ЦСЗ, който е строг, но справедлив!

    Отговори
  2. ГЕРБова марка

    Сега за наказание да го направят директор на …Операта? Да я ремонтира и нея!

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *