Инструкторът Г. Бързаков: Маркировката на кръговите кръстовища в Благоевград обърква участниците в движението, в цял свят ги заменят със светофарни

Автоинструктори от 10 фирми в Пиринско искат учебните камиони и автобуси да се освободят от винетни такси. В отворено писмо до кмета на Благоевград Атанас Камбитов те настояват за съдействие пред АПИ, тъй като колите им излизат само до моста при с. Рилци, за да обърнат посоката на движение, и до с. Покровник, където е полигонът им. На практика, твърдят те, с учебните камиони не извършваме превоз на товари и пътници, а се ползват само и единствено с обучителна цел.

„Адресирахме писмото до кмета на Благоевград, въпреки че не е в неговите правомощия да изпълни искането ни, но юристи ни обясниха, че редът е такъв“, уточни пред репортер на вестник „Струма“ инструкторът Георги Бързаков. Той е от Варна, но дошъл в областния център на Пиринско преди десетина години за кандидатстудентски изпити в ЮЗУ и останал и след завършването си. Дипломата му е с профил музика, това е първата му любов и от 16-годишен работи като диджей. Другата му страст са автомобилите, но за да стане инструктор, трябвало да е висшист, та да запише последваща квалификация. С Георги Бързаков разговаряме за проблемните места в пътната инфраструктура на Благоевград.

loading...


  • Кои са най-сериозните проблеми за инструкторите и курсистите ви, а и за всички шофьори в Благоевград?
  • Ако не броим актуалния ни проблем с винетките на учебните камиони и автобуси, това са кръговите кръстовища. Причината е, че на тях част от автомобилите са с предимство, а пешеходците са с постоянно предимство и когато има час пик, стават задръствания, тъй като не можеш да кажеш на пешеходците да се движат по-бързо, за да се изтегли движението. Тъкмо изчакаш от кръга да излязат колите, които са с предимство, и ха да влезеш, пешеходец тръгва да пресича. Спираш заради него и още няколко коли, които са вече вътре в кръга, тръгват по пътя с предимство. Заради това се получават „тапите“ в движението в късния следобед.
    Другият основен проблем е самото престрояване в лява лента. 99% от шофьорите в града минават в лява лента за продължаване вляво и направо, но обособена лява лента има само на кръговото кръстовище при Строителната гимназия и на това при „Зърнени храни“. Всички останали кръгови кръстовища в Благоевград са с една лента за движение.
  • Това не означава ли, че всички са в нарушение?
  • Точно това означава. Много трудно е да обясниш на млад курсист как с учебния автомобил се нареждаме в дясната лента, за да обърнем посоката на движение, а в дясната лента има 20 коли, които чакат да направят подобна на нашата маневра. Да не говорим, че ако тръгнат направо, започва освиркване и става страшно. Проблемът е, че няма маркировка.
  • Кръговото при Трето училище бе разширено впоследствие, след изграждането му, за да могат да влязат две коли едновременно, за да не се получават т.нар. „тапи“…
  • Там е най-големият проблем. Разшириха с павета и направиха островчето по-малко, но не мръднаха осевите линии. Когато имаш непрекъсната линия, нямаш право да е пресичаш, защото тя означава край на платното за движение. Затова там два автомобила не могат да влязат. Това кръстовище не е предвидено за два автомобила и не е маркирано по този начин. Ако беше маркирано за две коли, вътре спокойно трябваше да влязат два автобуса едновременно и единият да продължи направо, другият да завие наляво, без да има опасност от ПТП между тях. А това е невъзможно.
  • Но пък два леки автомобила могат да влязат и го правят…
  • Да, в нарушение и никой не ги санкционира. Нито полицаите правят нещо, нито някой поема отговорност за това. То е нещо моментно, което си остава вечно.
  • Какво се случва на изпит за шофьори, когато курсистът трябва да премине през кръговото при III ОУ?
  • Буквално става страшно в колата. Знаете, че изпитът се записва от контролни камери на ДАИ. Представете си, че колата се движи от хотел „Ален мак“ в посока гарата. Движим се в дясна лента, както ни задължава законът. Проблемите започват още със спрелите автомобили вдясно на платното – я да си купи крушка, я да си плати сметките човекът… Заобикаляме ги, но не можем да се приберем веднага вдясно, тъй като имаме кръстовище, непрекъсната линия, която не можем да пресечем. Оставаме в лява лента, обаче опашката от кръговото в лява лента стига до кръстовището. Опитваме с десен мигач да влезем отново вдясно, но до самото кръстовище изпитващият казва: „Ще обърнем посоката на движение“. Влизаме в кръговото и буквално се молим колата зад нас от лявата страна да ни пусне и да не ни удари, защото ако го направи, спираме работа и колата влиза в сервиз. Полицаите ще го санкционират, но това не ремонтира колата ни. Ако водачът влезе в лявата лента, автоматично му се отнемат точки, защото пресича непрекъсната линия.
  • Не може ли маркировката на това кръстовище да се направи така, че да не създава условия за масови нарушения?
  • Може, но не и за два автомобила. Там трябва да влиза един автомобил. 10 метра преди кръговото има стрелки, които сочат, че цялото движение от лява лента трябва да се престрои в дясна лента и така да минат. Тогава обаче най-големият проблем остават пешеходците, защото тях няма кой да ги спре. Не знам тези кръгови кръстовища по каква логика се направиха, при положение че в цял свят ги премахват и ги заменят с кръстовища със светофари, а причината е, че това е единственият начин да предпазят максимално пешеходците. При светофарен цикъл пешеходецът следи след колко секунди може да навлезе в кръстовището, тогава може да се сложат и камери и когато автомобил мине на червено или стане произшествие, ще има видеоконтрол из целия град.
  • През кръговите кръстовища не се ли изтеглят по-бързо колите и се предотвратяват задръстванията?
  • Това е само на книга. В час пик, като тръгнат пешеходците в градовете с повече светофари и по-малко кръгови кръстовища, имаш примерно 60 секунди, в които да се изнесеш. Тогава пешеходците чакат. Тук, ако имаш 10 секунди да се изнесеш, но тръгне пешеходец, трябва на момента да спреш, защото пешеходците изобщо не се съобразяват с останалото движение, нито със скоростта ти, нито със спирачния път и физичните правила, просто стъпва на платното, без да се оглежда, със слушалките в ушите, а по закон би трябвало да спазва правилата за движение. Ако се върнат светофарите, ще стане много по-лесно за всички благоевградчани. И защото това е малко вероятно да се случи, по-добре да се направи една хубава маркировка из целия град, защото тя е изтъркана до безобразие.
  • Започна подновяването на пътната маркировка преди дни…
  • Добре че има абитуриенти, защото възстановяват само където те минават. При цветарките на бул. „Св.св. Кирил и Методий“ няма маркировка от няколко години. Дано да възстановят маркировката навсякъде, ние ще сме най-доволни, защото курсистите по същия булевард ни убеждават, че лентата е една, а те всъщност са две, но маркировката я няма, а стрелките за прибиране наляво са изтъркани. Сигурен съм, че ако се направи цялостно маркировката в Благоевград и в кръговите кръстовища, и се обясни на хората как е правилно да преминават (по един полицай на кръстовище да застане за 1 седмица и да посочва кое е правилното), на втората седмица нарушители няма да има. Хората ще се научат. Много подвеждащо е разширението на кръговото при III ОУ, хората очакваха, че е направено за две коли, като в един нормален европейски град. Уви, нищо такова не се случи.
  • Възможно ли е изобщо това кръстовище да се преустрои за движение на два автомобила?
  • Може, но ще е нужен нов ремонт, кръгът да се стесни още повече, а вътре лентите да се разширят, за да се разминават два тежкотоварни автомобила. Така ще стане по европейски стандарт и няма да има конфликтни точки.
  • Къде най-много бъркат курсистите при движение в Благоевград?
  • На кръговото при Строителния.
  • Защо, там само трябва да се следва маркировката на пътя…
  • Тя е идеална до 10 м преди кръговото. Но след пешеходната пътека за входа към полицията стрелката за направо стои в дясната лента. Интересно, че тази маркировка още не се е изтъркала, при положение че в половината град отдавна не се вижда. Чак като тръгнеш да завиваш по полудъгата, за да се насочиш да завиеш в кръговото, тогава е новата маркировка, по същия начин бледа. Водачът няма време да се престрои. Обясняваме на курсистите на всяко кръгово, например за това при III ОУ, че не можеш да си в лява лента, а трябва да си в дясна, след това като завиеш наляво, отиваме на следващото кръгово, на което, за да продължиш направо пък, трябва да минеш в лява лента. След това, като слезем на пластмасовото кръгово на „Зърнени храни“, за да продължиш направо, пак трябва да си в лява лента. По време на изпит, като са под стрес и като има и малка доза паника, курсистите изведнъж застават в дясна лента и искат да продължат направо.
  • Масово се прави…
  • Да, масово се прави, защото това (при „Зърнени храни“) беше едно перфектно кръстовище със светофарен цикъл и маркировката си остана от него, без да се променя. Като стана кръгово, нищо от маркировката не се промени. Просто дойдоха едни багери, насипаха една пръст, сложиха пластмасите и дотам. Спряха перфектен светофар, който работеше и не ставаха нито тапи, нито задръствания. Всеки знаеше къде да минава, пешеходците минаваха безупречно. Това кръгово е поредната недобре осмислена промяна в движението.
  • Защо, там сега не се ли изтегля по-бързо движението?
  • Изтегля се, стига да няма влак на жп прелеза. Защото лентата за направо е достатъчно голяма да поеме трафика, дясната лента от автогарата също го поема от тази посока и движението може да продължи, без да се създава тапа. Но ако отидете там, когато бариерата на жп прелеза е пусната, се превръща в конфликтна точка, тъй като, когато влязат 20 коли, всичко приключва и започват да се трупат в самото кръгово. И започват разправии кой крив и кой прав, кой е с предимство и кой е без. Не може в цял свят да премахват кръговите и да ги заменят със светофари, а само тук да се случва обратното!
    Има и друго, тук масово хората, които имат по-отдавна книжки, не са карали в кръгови кръстовища, когато са се учили и са взимали шофьорските си книжки. Много трудно е да вмениш на такъв човек как трябва да кара в новите условия, след като той веднъж е научен и си е създал навици. Казвам го, за да е ясно, че не трябва да търсим вина в шофьорите защо правят така. Те просто гледат да се измъкнат безпрепятствено от ситуацията и да продължат напред. А ние се гледаме да научим хората как да не нарушават закона, защото така си изкарваме хляба. Ако аз мина неправилно в кръговото движение, ще науча курсиста да минава неправилно и той книжка няма да вземе. Като виждат шофьорите, че всички учебни автомобили застават в дясна лента с ляв мигач да завият наляво, да имат едно наум защо го правят и защо и те не са в същата лента.
  • Ще се върна на искането ви за отмяна на винетките за учебните автобуси и камиони, какво очаквате да се случи?
  • Очакваме среща и решение в наша полза. С учебните коли не можем да увредим настилката, заради което се плащат тези пътни такси за тежкотоварните коли.
  • Но законът е категоричен, освен това на питане на вестник „Струма“ до Агенция „Пътна инфраструктура“ във връзка с необходимостта от винетки на градските автобуси по линиите на единицата до с. Рилци и тройката до с. Покровник отговорът бе, че те са задължителни за всички превозни средства, изключение се прави само за автомобилите с трайно укрепени сигнални лампи, които са освободени от винетки, и това указват знаците на изходите на Благоевград.
  • Добре, тогава да въведат ТОЛ таксите и просто да изместят апаратите да са до село Рилци. Не искаме да ощетяваме държавата или общината, но е безсмислено да платим 1500 лв. за винетка, при положение че с камиона излизаме няколко пъти в месеца само да покажем на курсистите къде евентуално изпитващият може да ги накарат да обърнат посоката на движение и да имаме натрупани някакви километри извънградско. Все пак става дума за разстояние от 1 км, не е кой знае колко.
  • Ако не се случи и ако никой не ви чуе, какво ще следва?
  • Ще се съберем всички колеги и ще преценим какви да са следващите ни действия. Не мислим, че отстъпката, която искаме, е кой знае колко голяма, става въпрос за 10 камиона и 7-8 автобуса, които излизат твърде рядко от гаража. Изпитващите все пак имат регламент за изпитите, които провеждат, и определени от държавата критерии за това. Затова няма как да не излезем от града да обърнем. Освен това се тръгва от полигона и след това се влиза в града. Трябва да се търси решение. Ние не си изкарваме хляба с камионите като превозвачи, за да плащаме винетки, и затова не е честно да сме поставени под общ знаменател. Десет учебни центъра сме, всички сме подписали това отворено писмо и се надяваме да ни пуснат да работим спокойно.
    Ако пък и кръговите кръстовища в Благоевград се регулират със съответната маркировка, ще е най-доброто, на което се надяваме, и важното е, че ще е от полза за гражданите.
    Разговаря
    ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Коментар с Facebook

Подобни новини

2 Коментара

  1. Фани

    Този не е добре. Кръговото е най доброто кръстовище в цял свят, но явно за инструкторите е по изгодно да ги обучават по най елементарната логика. Със светофарна уредба. Каквато и да е маркировката, трябва да се спазва, но явно не се познава от хората. Явно така ги „учат“ такива като този.

    Отговори
  2. фен

    Пич кръговите са си екстра но селяните не знаят да карат кара в дясната лента ок но нали е селяк продължава и завива на втория или третия изход как да му се обясни на бастуна

    Отговори

Остави коментар за Фани Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *