И парламентът разбра за проблема с план приема! Благоевградският депутат Цв. Рангелова пита министър Вълчев за съкращаването на паралелки в ЕГ и ПМГ

Темата за държавния план-прием стигна до Народното събрание, след като в две поредни заседания за парламентарен контрол депутатът от ПП „Възраждане“ Цвета Рангелова пита министъра на образованието Красимир Вълчев за съкращаването на паралелки в Езиковата и Математическата гимназии в Благоевград. Запитването е от 4 март и е публикувано на сайта на НС.

В писмения си въпрос народната представителка акцентира, че в правилата за планирането, реализирането и утвърждаването на държавния план-прием след 7 клас е разписано, че в случаите, когато се налага редуциране на паралелките, първо се съкращават такива с профил „Чужди езици“ в средните училища /с изключение на паралелките с редки езици/. Също така трябва да бъде запазен броят на СТЕМ паралелките и да се даде приоритет на професионалните паралелки с дуална форма на обучение.

„Въпреки тези регламентирани принципи от информация от местните медии и такава, каквато ми е известна в качеството ми на народен представител и жител на Благоевград е, че се предвижда закриване на по една паралелка в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ и ПМГ „Акад. С. П. Корольов“, което породи тревожни процеси, напрежение между директорите на училищата от областта и община Благоевград, учителски колективи, бивши и настоящи ученици на училищата и сериозно обществено недоволство“,  посочва Рангелова и допълва, че от създалото се противопоставяне между учениците и учителите на ЕГ, ПМГ, професионалните гимназии и останалите училища, страда репутацията на всички образователни институции в общината и областта. Народната представителка коментира и че ЕГ и ПМГ са двете най-предпочитани гимназии от деца от няколко области /Благоевград, Кюстендил и Перник/, и всяко неправилно и не преценено по целесъобразност редуциране на възможностите за обучение в тези училища, следва да бъде внимателно аргументирано, тъй като освен лишаване на децата от Благоевградска област да учат в тези две гимназии, ще доведе и до миграцията на десетки семейства, които, за да осигурят възможност на децата си да получат предпочитано образование, ще напуснат Благоевград завинаги. „Последното ще бъде пагубно за обезлюдяващия ни от години град, който успяваше да задържи миграцията на семейства именно заради възможностите на средното и висше образование в областния център“, заявява Рангелова и пита министъра на какви законови критерии и анализи се основава решението за съкращаване на паралелки именно в тези две водещи гимназии в област Благоевград, предвид разписаните в нормативната уредба принципи и приоритети и какви са мотивите за намаляване на паралелките в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ при положение, че става въпрос за езикова гимназия, а не за средно училище?

Въпрос с дата от 7 февруари продължава да задава народният представител от ПГ на „ДПС-Ново начало” Николай Златарски. Той се интресува от броя на профилираните езикови паралелки в област Кюстендил. Обяснява, че от няколко години в двете големи общини Кюстендил и Дупница са разработвали методи за повишаване нивото на образование, защото незадоволителните резултати от Националното външно оценяване на Държавните зрелостни изпити са една от основните причини за движението на ученици към училища в Благоевград и София.

„С отпададеното на една от профилираните езикови паралелки този процес ще продължи да се задълбочава, тъй като интересът на учениците ще се преориентира извън района, вместо да бъде обратното. С това ще увеличим миграцията и ще загубим младите хора с тяхната енергия“, изтъква Н. Златарски и отправя въпрос как Министерството на образованието и науката ще съдейства в област Кюстендил да се запазят профилираните езикови паралелки, повишавайки образователния рейтинг на района и спирайки миграционния процес?

И двамата депутати – Цв. Рангелова и Н. Златарски, настояват министърът да им отговори устно, тоест от трибуната на Народното събрание.

И тъй като парламентарният контрол е само в петъчните дни, то въпросите бяха вкарани в програмата за заседанието на 7 март.

Отговор не бе даден, тъй като заради изтичане на времето за блиц контрол /от 9 до 14 часа/ министърът на образованието Кр. Вълчев не бе изслушан. Същото се случи и на пленарното заседание вчера /14 март/.

 Екип „ Струма“



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *