Какво карат боговете – колите на Led Zeppelin

Дали Led Zeppelin са най-великата рок група в историята? Някои може би биха поспорили по този въпрос. Но няма и капка съмнение, че през 70-те години Джими Пейдж, Робърт Плант, Джон Пол Джоунс и Джон „Бонзо“ Бонъм бяха най-грандиозното и привличащо интерес явление по световните сцени.
Всичко това приключи внезапно преди точно 40 години, на 25 септември 1980, когато Бонъм почина в съня си след злоупотреба с алкохол. В знак на респект към другаря си останалите трима не се опитаха да го заместят, а се разформироваха и оттогава са свирили заедно едва няколко пъти с благотворителна цел, като на барабаните сядаше или някой великан от калибъра на Фил Колинс, или синът на Бонзо – Джейсън Бонъм.

Но тук не става дума за музиката и уникалната магия на Zeppelin, а за нещо, за което рядко е ставало дума – техния удивителен вкус към автомобилите. Трима от четиримата музиканти имаха фантастични колекции на четири колела, да не говорим за скандалноизвестния им мениджър Питър Грант.

Джими Пейдж – Cord 810 Phaeton, 1936
Проектиран от Гордън Бюриг за отдавна изчезналата компания Cord, моделът 810 е първата американска кола с предно предаване и независимо окачване. Освен това има запазена страница в Залата на славата на автомобилния дизайн. И външността с прибиращите се фарове, и интериорът са изпреварили с много времето си. Една от малкото оцелели бройки е изложена в нюйоркския Музей за модерно изкуство. Друга все още е притежание на Джими.

Джими Пейдж – Ferrari GTB 275, 1966
Някога журналистите описваха GTB 275 като най-хубавата за шофиране кола в света. Тук Пейдж е в доста добра компания – същата кола са притежавали още Стив Маккуин, София Лорен, Майлс Дейвис и Роман Полански.

Джими Пейдж – Ferrari 400 GT, 1978
400 GT, дебютирало на Парижкия автосалон през 1976, е първата кола от Маранело с автоматична трансмисия и е опит на италианците да се борят в луксозния сегмент с моделите на Mercedes и Bentley. А колата на Пейдж е особено рядка, защото е една от едва 27-те произведени с десен волан.

Робърт Плант – GMC 3100, 1948
В един период от живота си Плант се оттегли във фермата си, за да „се върне към природата“, както сам обясни. Логично, трябваше да си вземе нещо практично за селския живот. Обичайният избор би бил Land Rover (певецът има и такъв), но в случая Робърт направи по-рокендролски избор, залагайки на този класически американски пикап от 1948. „Тя е страхотно старо момиче“, казваше Плант за своето GMC. „Но трябва да внимаваш, защото от време на време бензин потича върху тръбите и може да се запали“.

Робърт Плант – Chrysler Imperial Crown, 1959
Днес Chrysler е последна дупка на кавала в империята FCA, но някога бе славна марка. А сред най-прославените й модели бе Imperial Crown, чиято кабрио версия бе произведена в едва 555 бройки. Този на Плант бе ярко розов, може би в чест на особения вкус на Елвис Пресли към автомобилната боя. Впрочем Плант се запозна с Краля на рокендрола през 1974 и успя да разчупи леда, като изпя с него стария хит на Елвис Love Me. Според биографа на групата по-късно Елвис и Бонзо си говорили часове за автомобилните си колекции.

Робърт Плант – Aston Martin DB5, 1965
Това е не само първата кола на Джеймс Бонд, но и любимата машина на редица рок легенди – включително Пол Маккартни, Джордж Харисън и Мик Джагър. Плант й отдаде дължимото в средата на 70-те, когато си купи 4-литровата версия в доста редкия цвят Dubonnet Rosso. През 1986 я продаде с по-малко от 100 000 км на километража. И вероятно съжалява за това, защото днес цената й се измерва в милиони.

Робърт Плант – Jaguar XJ, 1968
Този автомобил има своето място в историята не само на Zeppelin, но и на делата за авторски права. Когато забравената вече група Spirit даде под съд Пейдж и Плант, задето при едно съвместно участие откраднали от нея основния риф на бъдещия суперхит Stairway to Heaven, Робърт се оправда, че не помнел нищо от конкретната вечер, защото тъкмо бил катастрофирал със своя Jaguar. „Част от предното стъкло ми се заби в черепа“, обясни Плант пред съда, а жена му получила фрактура на черепа.

Джон Бонъм – Andy’s Instant T Hot Rod
Колите на Бонзо са екстравагантни като стила му на свирене. Вманиачен колекционер, той притежаваше и няколко наистина уникални машини, като например Andy’s Instant T – хот род с външността на камионче за сладолед, но с чудовищен V8 под капака. Колата участва във филма The Song Remains The Same. Преди няколко години се появи в eBay, оценена за четвърт милион лири, но няма информация кой я е купил и за колко.

Джон Бонъм – AC Cobra 427, 1965
Тази легендарна кола се ражда от съчетанието между британската елегантност на тамошния бутиков производител АС и бруталната американска мощ, осигурена от Каръл Шелби. Бонзо притежава изключително рядка AC Cobra 427 с десен волан. „Помня, че по едно време татко имаше около 30 коли – разказва синът му Джейсън. – Сменяше ги като бельото си. Понякога излизаше с една и вечерта се връщаше с друга“.

Джон Бонъм – Rolls-Royce, 1970
Един следобед, докато се разхождал безкрайно отегчен по „Сънсет булевард” в Лос Анджелис, Бонзо влязъл в дилърството на Rolls-Royce. Продавачът веднага преценил дългокосия и окъсано облечен англичанин като досадник, който само ще му загуби времето. Наложило се Бонъм да покаже пачка с долари. След това се договорили за тест драйв, Бонзо покарал, на връщане забил колата право в стъклото на шоурума, наредил да я ремонтират и да му я изпратят в хотела. Представяте ли си Бруно Марс да го направи?

Джон Пол Джоунс – Jensen Interceptor, 1972
Джоунс, басист и пианист, винаги е минавал за „тихия“ член на Zeppelin и се е стремял да избягва излишното внимание към личния му живот. Знае се обаче, че през 70-те притежаваше толкова модния по онова време Interceptor.

Питър Грант – Pierce-Arrow Model B Doctors Coupe, 1929
Гигант на ръст и пословичен скандалджия, мениджърът често е наричан „петия член на Led Zeppelin“. Преди да се насочи към музиката, е бил бияч, състезател по кеч и актьор. След като Zeppelin се превръща в машина за пари, Грант започва да угажда на страстта си към автомобилите. Вижда този Pierce-Arrow Model B по време на едно турне в Щатите, откупува го на място и го праща със самолет у дома в Англия.

Питър Грант – Schuler Range Rover, 1980
Тази кола, която доста повече му отива по размери, е купена през 1980 и регистрирана с номер LZ1. След което е дадена на ателието Schuler, за да промени на практика всичко по нея. Впрочем тази тунинг фирма съществува и до ден-днешен, само че вече се нарича Overfinch.

Led Zeppelin – The Starship
Разбира се, това не е автомобил, а Boeing 720, откупен на старо от United Airlines. Но той има такава роля в историята на музиката, че заслужава и мястото си тук. Наречен Starship – звезден кораб, самолетът е боядисан в бронзово и злато, обзаведен е във възможно най-шокиращите цветове, има на борда няколко камини (макар и нефункциониращи) и две спални, ползвани също от Rolling Stones и Eлтън Джон.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *