В съвременния свят е трудно да се намери автомобил, който да няма каталитичен конвертор. Това не е изненадващо, тъй като този детайл е разработен, за да гарантира, че автомобилът не отделя вредни вещества в атмосферата. Това е много полезно изобретение от гледна точка на околната среда. Тя обаче е крехка част и много шофьори не желаят да я сменят след повреда. Този процес се обуславя от високата цена на частта. Но си струва да се отбележи, че все пак трябва да го направите. Защо? Научете това в материала по-долу.
Снимка на автомобилен катализатор – www.autodoc.bg
Какво представлява каталитичният конвертор и защо е необходим?
Както може би вече сте се досетили, тази част е компонент на изпускателната система. Неговата задача е да доизгаря изгорелите газове, които автомобилът ви отделя по време на движение. Казано по-просто, каталитичният конвертор е нещо като външните филтри на голяма фабрика, които правят вредните емисии на отработените газове по-малко вредни. По този начин автомобилът става по-екологичен. Трябва да се отбележи, че частта е проектирана единствено за осигуряване на описаните по-горе функции и не влияе на други процеси, които протичат в превозното средство. Повредата на каталитичния конвертор обаче може да доведе до проблеми със запалителната система. Освен това, както споменахме по-горе, тази част струва много пари. Ето защо много шофьори просто демонтират катализатора от автомобила. Това би било добре, но еколозите се увериха, че без тази част не можете спокойно да преминете техническия преглед и създадоха стандарти за отделянето на вредни вещества в околната среда, които трябва да се спазват. Понастоящем съществуват два вида каталитични конвертори за бензинови двигатели (метални и керамични) и конвертори за твърди частици, които се монтират на автомобили, използващи дизелово гориво. За съжаление всички горепосочени видове са податливи на повреда в резултат на удари или потапяне във вода. И освен това шофьорът е изчакан от скъп ремонт или пълна подмяна на детайл.
Как да разберете, че каталитичният конвертор е повреден?
Предимството на тази част е, че тя сигнализира за неизправности много по-рано. И така, за какво си струва да внимавате?
- На арматурното табло има светлинен индикатор, който светва при проблем с двигателя и носи характерното име „Check engine“ (Проверка на двигателя). В този случай сигналът ще бъде изпратен от ламбда сондата (сензор, който отчита концентрацията на кислород в електронните системи за управление). За да се установи истинската причина за задействането на сензорите, е необходимо да се извърши проверка със скенер.
- Вторият симптом може да бъде постепенното намаляване на мощността на двигателя. При повреда на каталитичния конвертор автомобилът ускорява, понякога се задъхва и ускорението е по-трудно. Ако имате тези проблеми, каталитичният конвертор вероятно постепенно е натрупал калцирани пити, което затруднява потока на отработените газове.
- Обърнете внимание на всички внезапни чужди шумове при шофиране с високи обороти на двигателя или непосредствено след стартиране на автомобила. Ако го чувате, това означава, че керамичният компонент най-вероятно се разпада и отпадналите елементи постоянно се удрят в катализатора поради газовия поток и центробежните сили.
- И накрая, периодично доближавайте ръката си до изпускателната тръба. Ако каталитичният конвертор работи правилно, ще усетите леко пулсиране. Притеснявайте се, когато вместо това можете да усетите с дланта на ръката си стабилен или отслабен поток. Това отново показва проблем с каталитичния конус.