Както всички знаят, нашият мозък се състои от две полукълба, всяко от които има различни функции. Дясното полукълбо отговаря за действията на лявата ръка, а лявото – на дясната.
Центърът на речта при десничарите е разположен в лявото полукълбо, което изпълнява функциите за зрително и аудио възприятие, отговаря за ходенето, за пространственото и логическото мислене, а дясното полукълбо е отговорно за интуицията, творческите способности, образното възприятие. При левичарите обаче центърът на речта не е точно установен, може да е разположен в лявото или в дясното полукълбо.
Лявото полукълбо е доминиращо при десничарите, а при левичарите е обратно. Левичарството е биологична особеност, а не вреден навик или физически недостатък. Преди години децата левичари били „преучавани“ да използват, пишат, режат и рисуват само с дясна ръка. За щастие, това вече не е така.
Детето се ражда с не напълно установена доминанта на полукълбата. Дали ще бъде водеща лявата или дясната ръка, трябва детето само да реши, без натиск от страна на възрастните. Това се случва някъде към 3-4 годишна възраст.
В детското развитие може да има няколко фактора, които да наклонят везните коя ще бъде водещата ръка. Тези фактори са независими и/или непреодолими от детето и то е длъжно да се съобрази с тях.
Това са:
Принудително използване на лявата ръка: Най-често възниква поради травма на дясната ръка в ранна детска възраст и детето бива принудено да използва основно лявата си ръка.
Травми по време на раждането или патологии през последните месеци на бременността, които са повлияли на развитието на мозъка. Тези деца са особено затруднени. Ако на другите деца им е неудобно да действат с дясната ръка, то тези дечица изпитват трудности и с двете ръце. При тези случаи често има проблеми и с развитието на речта и моториката. Тук работата с кинезитерапевт и логопед е задължителна.
Генетична предразположеност.
Левичарството се предава по наследство. При това не само от родителите към децата, но и от бабите и прабабите към внуците и правнуците. Ако и двамата родители са с водеща лява ръка, то вероятността и детето да бъде с водеща лява ръка е около 46%.
Основният въпрос, който стои пред родителите на децата левичари, е трябва ли да ги преучват и да ги карат да използват дясната си ръка. Отговорът е Не!
Ако сте се убедили, че детето ви е левичар:
1. Не се опитвайте насила да го премените;
2. Развивайте моториката и координацията на ръцете и очите: играйте с пластилин, редете пъзели, мозайки, рисувайте, правете оригами, нижете мъниста и т.н.;
3. Спазвайте режим с чести почивки;
4. Ако детето има логопедични проблеми, обърнете се към логопед, преди да е тръгнало на училище. Неправилният говор може да стане причина за трудното усвояване на четенето и писането;
5. Много левичари започват да четат текстовете отдясно наляво. За да помогнете на детето, отбелязвайте началото на страницата и първата буква с цветен молив;
6. Не е важно всичко да се прави с определена ръка – детето може да рисува с дясната ръка, а да пише и яде – с лявата;
7. Не се карайте на детето за някакви неуспехи, свързани с лоша моторика или неловкост.
Как да подпомогнете процеса на рисуване, писане и рязане с лява ръка?
Вече има различни помощници, които да подпомогнат детската ръка и пръсти в процеса на писане, рязане, рисуване. Ако детето Ви реже с лява ръка, не го мъчете със стандартна ножица, а му купете такава за лява ръка (продават се в някои книжарници или в интернет). Ако има затруднения в моториката на пръстчетата и „замазва“ с дланта си при писане, можете да му помогнете с различните накрайници за молив и химикал за дясна ръка. Ако изпитвате затруднения или не знаете как да помогнете на детето си в такава ситуация, не се колебайте да се обърнете към специалист логопед, който разполага с богат набор от подобни накрайници и специализирани ножици. Така след проба може да разберете кой модел и размер е подходящ за вашето дете.
Всяко дете само определя коя е неговата водеща ръка още към три годишна възраст. Все по-често забелязваме, че децата предпочитат да си служат с лява ръка. Това проблем ли е? Трябва ли да се притесняваме? Отговорът е Не! Детето е избрало да си служи с лявата си ръка и ние сме длъжни да уважим избора му.
В по-късен етап от развитието си, когато детето постъпи в училище, е възможно да има проблеми. Някои учители не приемат писането с лява ръка и се опитват да „оправят“ нещата. Обяснява се на родителите, че това не е правилно, че затова има грозен почерк, че едва ли не не се развива като всички останали, правилно! Тук спокойно бих ви успокоила, че всичко с детето ви е наред и то си се развива съвсем правилно. За ваше успокоение и за доброто на детето ви бих препоръчала да му направите няколко теста за определяне на водеща ръка, които можете да направите сами в домашни условия.
Тестът, който ви предлагам, съдържа 22 игрови задачи, подбрани и достъпни за деца в предучилищна и начална училищна възраст.
При извършване на изследването възрастният и детето трябва да са седнали един срещу друг. Задължително е обстановката да бъде спокойна. Важно условие е всички предмети, които ще се използват, да се намират наблизо, поставени в кутия. При всяка задача предметите трябва да се поставят в средата на масата пред детето, но на равни разстояния от двете ръце.
Задача 1 – Откриване на пръчица, скрита малки кутийки.
На детето се предлагат няколко кутийки (препоръчително е кутийките да бъдат цветни или облепени с цветна хартия). Може да се използват кутийки от кибритени клечки. От детето се иска да открие пръчица, скрита в една от кутийките.
Резултат: За водеща се приема онази ръка, с която се извършват активните движения: вземане на кутийките; отваряне/затваряне, взимане на пръчицата.
Задача 2 – Игра с топка.
Необходима е малка топка, която да може да се хвърля и лови с една ръка. Топката се поставя на маса пред детето. От него се иска да вземе топката и да я хвърли по предварително подготвена цел, колкото се може по-точно.
Резултат: За водеща се приема ръката, с която детето хвърля топката.
Задача 3 – Изрязване с ножици на фигура по контур.
Предварително се подготвя фигура на лист хартия – примерно цвете, анимационен герой, животно, автомобил и др. На детето се предлага да изреже колкото се може по-точно фигурата, следвайки контура.
Резултат: Водеща е ръката, с която детето държи ножиците.
Важно: При тази проба е възможно да се окаже, че детето не може добре да реже с ножиците и поради тази причина започва да работи по-активно с другата ръка, като върти хартията. В такъв случай трябва да се помоли детето да вземе ножиците и да изрязва с другата ръка. Тогава се преценява с коя ръка се справя по-добре.
Задача 4 – Въртеливи движения при отваряне-затваряне капак на кутийка/бутилка.
На детето се предлагат 2-3 кутийки/бутилки, които имат капаци, с резба с широка стъпка (от лекарство, крем, бутилка). От детето се иска последователно една по една да отваря/затваря (развърта/завъртва) капачките на кутиите/бутилките. Ако детето не знае да борави с резба, му се показва.
Резултат: Водещата ръка е тази, с която се извършват активните движения – завъртане и отвъртване.
Задача 5 – Строителство с кубчета.
Необходими са детски кубчета за игра. От детето се иска да построи кула, дом, крепост и др.
Резултат: В тази задача е по-трудно да се прецени водещата ръка, тъй като децата обикновено извършват този вид работа с две ръце. Ето защо не трябва да се бърза с оценката, добре е да се остави детето да работи по-дълго, като се наблюдава с коя ръка по-често взема, поставя, поправя кубовете и особено прецизните действия.
Задача 6 – Рисуване.
Необходими са листове за рисуване и цветни моливи. На детето се предлага да нарисува нещо по избор – дърво, къща, човек, животно или нещо, което то само иска. След като завърши рисунката, на детето се поставя втора задача – да нарисува същата рисунка, но с другата ръка. Ако детето откаже, желателно е да бъде насърчено да опита. Ако напълно отказва, може да направите това заедно, всеки на своя си лист. Ще е забавно и после ще се посмеете.
Резултат: Обръща се внимание на това с коя ръка детето започва да рисува. Сравняват се двете рисунки. Оценява се не само качеството на рисунките, но и увереността на движенията, скоростта на рисуване по време на изпълнението. Рисунката, създадена с водещата ръка, ще се отличава от другата с по-ясни и прави линии, ще са по-правилни и точни фигурите, по-малко или ще липсват криви и вълнообразни линии. В поведението ще се наблюдава по-малко напрежение, усилие и същевременно по-голяма бързина. Ако ръката е силно напрегната, то обикновено детето ще държи молива по-близо до върха, по-трудно ще се повдига от листа.
Задача 7 – Нанизване на мъниста на шнур или на игла с конец.
Обръща се внимание с коя ръка детето държи шнура или конеца. Наблюдават се активните движения на ръката.
Задача 8 – Разплитане на възли.
Предварително се подготвя връв, на която сме направили няколко възела. Възлите не трябва да бъдат стегнати, а лесно и свободно да се развързват.
Водеща е ръката, която развързва възела, а другата го държи.
Задача 9 – Сглобяване на верижка от кламери.
Първо на детето се показва как се сглобява верига и едва след като е разбрало какво се иска от него, се пристъпва към работа. От детето се иска да сглоби (свърже) серия от 4-5 кламера един за друг във вид на верига.
Наблюдава се с коя ръка детето присъединява новия кламер – това е водещата ръка.
Задача 10 – Едновременно рисуване с двете ръце със затворени очи.
Много информативен тест за определяне на водещата ръка, защото най-вероятно никой родител не е обучавал детето си специално за тази задача. На детето се предоставя молив във всяка ръка и се моли да затвори очите си. След това му се предлага да начертае едновременно с двете ръце кръг, след това квадрат и триъгълник.
Рисунката на водещата ръка ще се отличава от другата: линиите ще бъдат по-ясни и по-равномерни; движенията ще са по-бавни, по-гладки и по-точни; ще липсва или по-рядко ще се среща ефектът на „треперещата ръка“, ъглите ще са ясни, а линиите няма да се разминават в точките за свързване. Ако все пак фигурите се окажат еднакво добри по форма, то следва да се обърне внимание на: 1) точността на предаване на формата – тя е по-добра при водещата ръка; 2) точността на връзката на линиите – тя е по-висока при водещата ръка.
Задача 11 – Раздаване на карти.
На детето се предоставят 10-15 карти за игра. Иска се то да ги раздаде (да ги постави) на няколко места във вид на купчинки на масата. Ръката, с която взема от колодата и раздава картите, е водещата ръка.
Задача 12 – Построяване на кладенец от пръчици.
Използват се около 20 клечки (обикновено кибритени). От детето се иска първоначално да направи квадрат (може да му се покаже), а след само това да подреди втори и трети ред. Водещата ръка е тази, с която оперира.
Задача 13 – Завиване и отвиване на гайка с гаечен ключ.
За целта може да се използват детайлите от металически или пластмасов конструктор. Водещата ръка е тази, с която детето държи ключа.
Задача 14 – Мишена.
На детето се предлага да си представи, че пред себе си има въображаема мишена. След това се иска да вдигне ръка, сякаш има лък и стрели в ръцете си, да затваря едно око и да се прицели. Наблюдава се кое око затваря. Ако е дясното, това е признак за водеща лява ръка, а ако е лявото око – водеща е дясната ръка. Аналогична е пробата премерване с пистолет в цел.
Задача 15 – Навиване на кълбо.
На детето се дава не много дебел шнур и се иска да го навие на кълбо. Ръката, с която навива шнура, се приема за водеща.
Задача 16 – Преплитане на пръстите на ръцете.
От детето се иска бързо да преплете пръстите на двете ръце. Добре е упражнението предварително да се покаже. Наблюдава се на коя ръка палецът се намира отгоре върху другия палец. Ако е ляв палец, говорим за водеща лява ръка, а ако е десен палец – дясна ръка.
Задача 17 – Кръстосване на ръце.
От детето се иска бързо да преплете ръцете си пред гърдите. Предварително се показва упражнението. Наблюдава се на коя ръка китката е отгоре. Ако е лявата китка, говорим за водеща лява ръка, а ако е дясната – дясна ръка.
Задача 18 – Ръкопляскане. От детето се иска да покаже как се ръкопляска. Наблюдава се с коя ръка удря, коя е ръката, която обикновено се намира по-отгоре и е по-активна – тя е водещата, а другата служи за своеобразна „наковалня“.
Задача 19 – Изтриване с гума.
На детето се предоставя лист с нарисувани на него няколко кръстчета, които то да изтрие с гумичка. Ръката, с която държи гумичката и трие, се приема за водеща.
Задача 20 – Отпиване на вода от чаша.
На детето се предлага да отпие глътка вода от чаша. Ръката, с която държи чашата, се приема за водеща.
Задача 21 – Вземане на топче с лъжица от чаша.
На детето се дава лъжичка и се иска да извади малко топче, поставено в недълбока чаша. Ръката, с която извършва действието, се приема за водеща.
Задача 22 – Затваряне и отваряне на цип.
От детето се иска да отваря-затваря няколко пъти с прекъсвания цип на ученическата си чанта или моливник. Ръката, с която манипулира, се приема за водеща.
По време на цялото изследване е задължително старателно да си записвате коя ръка е използвало детето. Тази, с която си е служило повече пъти, се определя за водеща ръка.
Понякога обаче има случаи, при които детето започва да пише и с дясна, и с лява ръка, друг път – рисува с лява, а пише с дясна ръка, в трети се наблюдава прехвърляне на молива от едната на другата и работи и с двете ръце. Едновременното използване и на двете ръце затруднява процеса по формиране на навици за писане. Често родители се придържат към позицията, че ръката, която детето използва по-често, с тази ръка и ще пише, но не е така. Те не отчитат факта, че съществува разлика при изпълнение на ежедневните битови действия и писането.
При оценяване на резултатите е много важно да се обърне внимание на онези действия, които са нови за детето, тъй като ако детето е било учено да действа по определен начин, то със сигурност ще постъпи по този начин.
В заключение бих добавила, че ако детето е на по-голяма възраст и все още се колебае коя ръка да използва, изпитва трудности при подобен вид дейности, трябва да потърсите специалист логопед и/или психолог.