Ежедневието ни е белязано от стрес почти непрекъснато. Той е навсякъде около нас – в работата, вкъщи, в отношенията с близките или колегите, понякога дори самите ние си го причиняваме несъзнателно. Хроничният стрес има безброй негативни ефекти върху здравето в дългосрочен план. Единият от тях е бърнаут синдромът, при който човек започва да се чувства изтощен, дезориентиран, немотивиран, потънал, яростен, огорчен и силно депресивен.
Това са само част от проявленията на бърнаут, които в много случаи се наблюдават при крайно изтощение, особено на работа, когато човек се стреми да оправдае очакванията към него и да свърши задачите си навреме и качествено.
Трудно е да се предпазим от стреса, защото той е неделима част от деня на много хора. Можем обаче да се научим как да се справяме с него, за да се предпазим от „изгарянето“ на работа, каквото в превод означава терминът бърнаут (от англ. „burnout“).
1. Научете се как да презареждате.
Когато „изхабите“ тотално батериите си ви е нужна нова енергия. За целта е нужно приятно занимание, навик, който да ви дава нови сили. Вдъхновението, контактът с приятни хора, спортът, релаксиращите практики биха могли да ви помогнат да разсеете натоварената си нервна система и да ? дадете възможност да устои на стреса.
2. Възползвайте се от социалните си придобивки и бонуси на работа.
Работодателят ви предлага ли ви безплатна карта за спорт, йога занимания или социални фирмени инициативи, благотворителни дейности или просто еднодневни тиймбилдинги? Ако е така, възползвайте се от всичко това. Ще ви помогне да работите по-мотивирано, да се свържете по-качествено с колегите си на емоционално и професионално ниво, а това ще направи работата ви заедно по-лесна.
3. Бъдете отборен играч.
Една от причините да се появи бърнаут синдромът е стремежът да правите всичко сами, да сте най-добри, да покажете безотказни резултати, дори с цената на съня, времето и здравето си. Това напрежение все някога ще избие, ще ви връхлети в неочакван момент и ще ви донесе провал, следователно още по-голямо напрежение.
Работата в екип е по-добрият начин да се справите със стреса и да избегнете бърнаута, пише Днес+. Ако има възможност, делегирайте някои от задачите на свои колеги. Обсъждайте стратегии заедно, искайте мнението им. Очаквайте същото и от тях. Така не само работата ще се случва по-лесно и качествено, но и екипът ще се сплоти.
4. Определете приоритетите.
Очертайте внимателно неотложните задачи, които не търпят провал. Съсредоточете усилията си в посока на изпълнението им и временно оставете останалите задачи на изчакване. Разберете, че не можете да вършите всичко накуп и то еднакво добре.
5. Спрете да отлагате.
Да приоритизирате ангажиментите си не означава да протакате и отлагате задачите си за изпълнение. Мисълта, че на плещите ви лежат несвършени неща може да увеличи многократно стреса, имайки предвид и новите задачи, които се появяват на хоризонта. Така бърнаутът ви е в кърпа вързан.