Топ теми

Как паричните подаръци да се превърнат в урок по финансова грамотност

Купуването на подаръци за децата често предизвиква затруднения с намирането на перфектния подарък. А много често това наше усилие остава неоценено и съвсем скоро той бива захвърлен да събира прах в някой ъгъл.

За много от нас алтернативата в подобни ситуации е да дадем пари като подарък на детето и то да си купи каквото му трябва.

Само че подобен тип подарък има както много предимства, така и недостатъци, и е добре да помислим дали това е най-доброто решение, както и какво да направим с вече получената сума, за да може хем да бъде използвана за нещо наистина полезно и важно, хем да се превърне в урок по финансова грамотност за детето.

В тази статия ще споделя изпитани подходи и идеи как родителите да допринесат този подарък да е максимално полезен за бъдещото израстване на децата.

Предимства на паричните подаръци

Децата получават възможност да се научат да боравят с пари

За да изградят добри умения за управление на парите, децата трябва да разполагат с определена сума, която да служи за тази цел. Много от децата, на които преподавам лични финанси, ми споделят, че единствените пари, които получават, са от роднини за празници.

Това превръща получената сума в много важен урок по финансова грамотност за детето, защото само чрез тях то ще може да се научи как да дава приоритет на своите потребности, да спестява, да си поставя и постига своите финансови цели, а защо не и да инвестира.

Децата получават това, което искат

Много често се случва материалните подаръци да имат ограничена полезност – играчките се чупят, дрехите се късат, а джаджите бързо се заменят с по-нови джаджи. В същото време те невинаги са точно това, което детето желае.

Паричният подарък дава на децата възможност да се упражняват в тяхното управление, но и да постигнат някоя своя дълго мечтана финансова цел.

Недостатъци на паричните подаръци

Децата могат да загубят мотивация да се трудят за получаване на своите приходи

Напълно възможно е, ако детето разбере, че може да разчита на определена сума пари няколко пъти в годината, да доведе до загуба на мотивация у него да полага усилия да печели пари или да спестява от получените джобни.

А това не е добре, защото не развива неговата предприемчивост, находчивост и създава грешна представа, че каквото и да прави, ще получи своите приходи на определена дата.

Децата може да ги похарчат за ненужни неща

Получаването на определена сума дава „сила“ на децата да приемат, че могат да правят каквото си поискат с тях. Те започват да приемат подарените пари за тяхна собственост. А това може да доведе до конфликт с родителите, които невинаги са съгласни парите да бъдат безразсъдно похарчени за ненужни неща.

Подходът в тази ситуация трябва да бъде добре обмислен, защото ако децата не получат достъп до парите, които са получили, може да предизвика известна доза объркване и изпраща грешни послания за смисъла на парите.

Кога да подарим пари на децата?

Много от децата не разбират и оценяват парите като подарък, особено по-малките. Може без да го искате, да разочаровате петгодишното си дете на Коледа, като поставите плик с пари под елхата, вместо мечтаната играчка.

Например малката ми дъщеря се сърди, когато получи банкнота, независимо дали тя е от 5 или 100 лева, защото за нея тя не означава нищо и няма никаква стойност. Не е така обаче с монетите. Най-голяма радост изпитва, когато някой й даде монета от 2 лева, защото знае, че с нея ще има цели три игри на въртележката или кончето.

За да сме сигурни, че парите ще бъдат оценени като нещо важно, е добре, преди да ги дадем на детето, да преценим дали то искрено ще оцени стойността на подаръка, или това, което той му позволява да направи. Това до голяма степен зависи от нивото му на усвояване на финансови уроци и изградени финансови навици.

Ако нашата цел е просто „да отбием номера“ и да не отиваме с празни ръце на празника, може би това няма значение. Но ако искаме тези пари да бъдат използвани разумно и да послужат за урок по финансова грамотност на детето, е добре предварително да се поинтересуваме дали и за какво спестява, какво прави обикновено с парите, които получава.

Скоро по повод рождения ден на наше близко дете имах голямо колебание какво да му купя. След разговор с майка му разбрах, че спестява пари за специално оборудване за колелото. Реших да му помогна с тази задача, като вместо ненужен подарък му дадох сумата, определена за рождения му ден.

Помолих дъщеря ми да нарисува колело на картичката и добавихме към пожеланието „За твоята голяма финансова цел“. Той беше изключително щастлив. А след това ми каза, че това е най-хубавият подарък, защото с него ще си вземе точно това, което иска. И наистина го направи.

Как да бъдат използвани получените пари?

Колкото по-големи са децата, толкова повече отговорността и взимането на решение какво да се случи с парите трябва да бъде тяхна.

Важно е да получат „власт“ над тях, защото ако не им дадем истински дял в решенията, вероятно няма да получим пълното им внимание и те няма да се включат в този много важен процес на обучение.

Много деца ми споделят, че родителите им взимат получените парични подаръци и не им ги дават, или пък те им купуват каквото преценят с тях. Повечето от децата, при които това се случва, казват, че това не им харесва и ще са много по-щастливи, ако имат повече свобода или възможност да вземат те решение какво да направят с получените пари.

Знам, че родителите, които взимат парите на децата, го правят с най-добри чувства или намерения. Далеч съм от мисълта, че искат да имат лична финансова облага. По-скоро целта е да предпазят децата от взимане на грешни финансови решения и неразумно харчене, в някои случаи дори на големи суми.

Да, това е много важно. Но е хубаво да погледнем на тях и като на възможност децата да получат освен пари и ценни умения за взимане на финансови решения. А това ще стане, като им осигурим достъп до подаръка.

В противен случай рискуваме да изградим представа у децата, че те не са способни да притежават пари и да ги управляват. А това може да има много негативен резултат в бъдеще, когато от тях ще се очаква сами да ги печелят и управляват.

Ако децата са много малки, нямат никакви изградени финансови умения и действително съществува рискът да бъдат похарчени за ненужни неща, без да се извлече урокът от тази ситуация, разумен вариант би бил половината от подарената сума да бъде спестена от родителите, а другата да бъде дадена на детето с цел то с помощта на родителите да получи нужните знания и умения за управление на парите.

Подходът на трите варианта

Хубаво е децата възможно най-рано да разберат, че управлението на парите се свежда до правилното им разпределение между много варианти за харчене и даване на приоритет на едно нещо за сметка на друго. Това може да бъде постигнато с много прост разговор и насочване действията на децата към това, че получените пари за рождения ден, Коледа или друг личен празник са техни лични пари, но трябва да вземат решение какво ще направят с тях и как ще ги разпределят между всички възможни варианти.

Може да им бъдат представени три възможни опции за разпределение на парите:

– за някоя настояща финансова цел;

– за глезотии;

– за бъдеща (но все още неопределена цел), а защо не и за дарение.

Неслучайно има и група „глезотии“. Сигурно си мислите, че тя няма място в уроците по финансова грамотност за деца. Само че, освен образователно, харченето на пари трябва да бъде и забавно, и приятно. Затова според мен е хубаво да оставяме децата да се радват от притежаването на парите и да разбират, че с тях могат да си доставят определени удоволствия.

Първоначално, когато голямата ми дъщеря започна да получава по-големи суми, аз я насочвах към това да прецени за кое по колко да даде. След това тя го усвои като умение и вече не се налага да се намесвам. Тъй като е малка и процентите не са й ясни, я оставям да дава приоритет според личната й преценка кое е по-важно и каква сума да даде за него.

Например за завършването на трети клас с отлична оценка получи 50 лева от баба й и дядо й. Тя отдели 30 лева за голямата си финансова цел, а 20 за почивката на морето. Разбира се, имало е случаи, когато цялата получена сума е използвана за едно конкретно нещо, но това пак е било въз основа на даване на приоритет и ясна преценка.

Целта ми е да я науча как да разпределя парите и да знае, че и трите варианта имат място в живота й. Затова от всяка получена сума дъщеря ми отделя една малка част и за глезотийки. Това обикновено са допълнителни моливи, химикали, тефтери или ъпдейти за игрите на мобилния телефон.

Каква сума е подходящ подарък за деца?

Уорън Бъфет дава много мъдър съвет по отношение на даването на пари на наследниците:

„Ще дам на децата си достатъчно пари, за да почувстват, че могат да направят всичко, но не толкова, че да не правят нищо“.

Към тази мъдра мисъл бих добавила, че преди да пристъпим към подаряването на подобен подарък, трябва да се съобразим с готовността на децата да го получат.

Откакто моята голяма дъщеря спестява пари за своите финансови цели, нямам нищо против да получава и по-големи парични подаръци от роднините. Знам, че те ще бъдат използвани правилно и ще послужат за купуване на точно определено нещо.

Не е така обаче при малката ми дъщеря. Тя все още не разбира стойността на парите, и съответно дори и 500 лева да получи, тя няма да го оцени и разбере. Затова съм много против да й се дава същата сума като на кака й.

Урокът е важен

За мен е важно да давам пълна свобода на децата ми над личните им средства. Свобода, която води след себе си и пълна отговорност за резултатите от взетите решения.

Ако попречим на децата да използват част от парите, дори да ги докосват физически и да ги използват, за да купуват неща (дори и глезотийки), тогава те просто ще загубят интерес от процеса на управлението им и вероятно ще се разбунтуват, когато в бъдеще ще се очаква да го правят.

Затова нека им помогнем да се научат как да харчат отговорно и умерено още днес, като вземат сами решенията какво да правят с получените като подарък пари. Това ще им служи добре като възрастни и ще бъде трамплин за постигане на бъдещи успехи и финансова независимост.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *