Общинските жилища са желани от голяма категория хора, тъй като са средно под 20% от продажните цени на частните имоти. Те могат да са изградени със средства на общината или придобити чрез правни сделки, срещу отстъпено право на строеж върху общински имоти, наследство по закон или завещание, безвъзмездно предоставяне от държавата в собственост на общината или придобити по давност, при ликвидация на търговски дружества с общинско имущество, както и при намаляване на капитала на търговски дружества с общинско имущество.
Закупуване на общинско жилище
По своето предназначение общинските жилища са за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди, нямат собствен имот или имущество. Предназначението на жилищата може да се определя и променя от общинския съвет съобразно потребностите на общината, и то само по предложение на кмета на общината. Важно е да се знае, че не се допуска предоставянето и използването на общински жилища за нежилищни нужди и пренаемане на общински жилища. Кметовете на райони организират и отговарят за поддържането и управлението на общинските жилища на територията на съответния район.
Проблемът с общинските жилища и покупката им е, че те са кът. Не се строят нови общински жилища със скоростта, която е нужна, а жилищната политика разчита за финансиране само на ограничени ресурси от оперативните програми на ЕС, което води до незадоволителни резултати и влошава ситуацията на уязвимите хора. За последните 30 години броят на социалните жилища, в които могат да се настаняват хора с жилищни нужди, е спаднал до цели 2,4% от общия жилищен фонд в страната.
В столицата фондът с общински жилища се е стопил от 1989 г. – от 120 хил. до 9800 през 2021 г. Големият проблем с общинските жилища е постоянният процес на приватизирането им и липсата на новопостроени жилища – от 1989 г. насам са изградени само 71 нови жилища със средства по европейски програми.
За настаняване в тях обаче чакат над 20 хил. души, а за да се сдобиете с такова жилище, ще трябва да научите какви изисквания и спънки има в процеса. Имайте предвид, че скоро процесът може да бъде още по-труден в някои градове, защото София има готова наредба, с която силно се ограничава продажбата на общински жилища, но приемането й се бави вече година и половина. А в Благоевград замразиха за две години продажбата на общински жилища.
За да ви настанят в общинско жилище и след това да го закупите, трябва да отговаряте на следните условия:
– Вие или поне един член на семейство Ви да е българин и да има адресна регистрация и постоянен адрес на територията на общината;
– Да не притежавате имоти на територията на общината или в близките до нея населени места;
– Да не сте прехвърляли посочените по-горе видове имоти на други лица през последните десет години. Изключение от това правило е случаят, в който сте прехвърляли имот в условията на прекратяване на съсобственост, прехвърляне на идеални части на трето лице или дарение в полза на общината;
– Не притежавате имущество на обща стойност, по-голяма от 1/2 от средната пазарна цена на жилище, съответстващо на нуждите на семейството;
– 1/4 от общия годишен доход на семейството ви не може да покрие разхода за средна пазарна наемна цена за жилище, съответстващо на нуждите на семейството;
– В последните две години не сте живял в общинско жилище и не сте отстраняван от пребиваване в него поради неспазване на договора за наем.
– В сайта на министерството на електронното управление ще откриете повече информация за условията.
Как се купува общински жилищен имот
Закупуването на общинско жилище е регламентирано в Закона за общинската собственост – чл. 47. Там е указано, че общинските жилища, предназначени за продажба, могат да се продават след решение на общинския съвет, в което се посочва точен адрес, а кметът на общината връчва на кандидат-купувача заповед за продажбата му. За да закупите общинско жилище, трябва да подадете молба за общинско жилище или заявление и декларация по образец в отдел „Общинска собственост“ във вашата община, но условието е да живее в него от поне 10 години. Има и редица други изисквания като общ годишен доход на членовете на семейството за предходната година, наличие на притежавано имущество, наличие на извършени сделки с недвижими имоти, както и се дават предимство за редица социални критерии.
Комисия, назначена със заповед на кмета, разглежда преписката и приложените документи в срок до 30 дни, проучва наличието или липсата на условията и ви връща отговор. Въз основа на решението на комисията се изготвя списък-предложение за продажба до кмета на общината. При отрицателно решение на комисията кметът прекратява образуваната преписка и уведомява писмено заявителите.
След решението на общинския съвет и в изпълнение на същото процедурата по закупуване на общинските жилищни имоти продължава с възлагане на оценка на сертифициран оценител, заповед за продажба и приключва със сключване на договор за продажба, пише realistimo.com.
Необходими документи:
– удостоверение от адресна служба на СДВР на МВР за адресна регистрация на лицето и всички пълнолетни членове на семейството;
– удостоверения от Службата по вписвания за извършени сделки с имоти за последните десет години на територията на Столична община, а при необходимост и от други населени места, за всички членове на семейството;
– удостоверения за декларирани данни по месторождение и местонахождение;
– служебна бележка за годишни доходи от трудово правоотношение за предходната година за лицето и всички пълнолетни членове на семейството, а при наличие на други доходи- копия от подадените данъчни декларации;
– копие от договор за свободен наем, когато лицето и членовете на неговото семейство живеят на свободно договаряне или копие от документ за собственост на имота, който обитават;
копие от акт за раждане на непълнолетни лица, ако има такива;
– копие от акт за граждански брак или от бракоразводно решение, ако има такова;
копие от решение на ТЕЛК, ако има такъв;
застрахователна стойност на МПС, ако притежава такова;
– копие от лична карта.
Предимство се дава на:
– самотни родители на непълнолетни деца;
– семейства с повече от две деца;
– семейства с две деца;
– лица с трайно намалена работоспособност над 90%;
– семейства с едно дете;
– картотекирани по-дълго време, за всяка година на – – картотекиране по 1 точка;
– при покриване на повече от един критерий- точките се сумират;
– при равен брой точки, предимство се дава на по-продължителната по време картотека.
Такси
Таксата се плаща в общината за приемане на декларация и заявления за разглеждане на покупко-продажба на общинско жилище, като такса се плаща и за всеки един документ, който се изисква в процеса на сделката.