Ключово решение: Бернската конвенция позволи довършването на АМ „Струма”

Зелените не успяха да спрат мегапроекта въпреки внушителната делегация начело с Андрей Ковачев

Постоянният комитет на Бернската конвенция днес за девети пореден път отхвърли искането на българските зелени неправителствени организации за спиране изграждането на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле.  

Това решение на конвенцията е ключово, защото допуска още в началото на следващата година да започне същинското строителство на АМ „Струма“ по трасето от Кресна към София. Така е възможно до края на 2028 г. магистралата да бъде готова и въведена в експлоатация.

На недовършения 16-километров участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле за последните 15 години са загинали 74 човека и са ранени над 400, показва черната статистика.

На тазгодишната сесия на конвенцията в Страсбург е разглеждан казусът с изграждането на АМ „Струма“. Въпреки особено силния натиск, който през последните месеци зелените упражняват върху представителите на страните членки, както и лобирането от страна на други европейски зелени НПО, и този път те не успяха. Представителите на българската държава отново доказаха, че проектът е преминал екологичните процедури по българското и европейското законодателство. Конвенцията е отклонила искането на еколозите за нова, допълнителна оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС). Такава оценка има, влязла в сила още от 2018 г., и е преминала съдебни обжалвания.

И на тази сесия на конвенцията в Страсбург зелените са били с внушителна делегация. Начело отново са били Андрей Ковачев, бивш главен съветник на Борислав Сандов и Тома Белев, Петко Цветков от швейцаро-българската фондация „Биоразнообразие“ и Андрей Ралев, активист на партията „Зелено движение“, чийто председател е Тома Белев.

Има обосновани съмнения, че няколко централноевропейски държави, чужди НПО и наши балкански съседи никак не са доволни от довършването на транспортен коридор номер 4. Този коридор ще поеме голяма част от трафика към Гърция и Солун и ще донесе на България сериозни приходи от такси. Освен това от над 20 години зелените лобират за два 16-километрови тунела на стойност над 3 милиарда евро – проект, зад който стои швейцарска компания. Дали е случайно, че двете швейцарски неправителствени организации WWF и фондация „Биоразнообразие“ непрекъснато водят дела срещу този изключително важен проект, свързан с безопасността на движение и националната сигурност?

На заседанието на постоянния комитет българската делегация представи напредъка по реализацията на непостроения участък на АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле и изрази позиция, че е изключително важно да се търси баланс между опазването на дивата флора и фауна и гарантирането на живота, здравето и благосъстоянието на хората, информираха вчера от пресцентъра на МОСВ.

Представителите на неправителствените организации заявиха, че изнасянето на трафика извън дефилето е ключово, но посочиха, че изграждането на източното платно на магистралата, предвидено да поеме трафика от Кулата към София, може да се разглежда като важна стъпка за намаляване на негативните въздействия върху видовете и местообитанията и като предпоставка за прилагане на подходящи мерки за опазване на биоразнообразието.  

Членовете на постоянния комитет приеха напредъка на българските власти по изпълнението на проекта и постигнатата през февруари договореност с Европейската комисия (ЕК) по отношение на необходимите следващи стъпки, за да бъде завършен.

Както ЕК, така вече и Бернската конвенция припознават, че всички бъдещи стъпки трябва, от една страна, да отчитат стабилността на административните актове, като същевременно се гарантира, че се предприемат всички мерки за опазване на засегнатите местообитания и видове. Позицията беше заемана от българските власти от години и с днешното решение изграждането на източното трасе ще може да започне в най-близко време, което ще позволи да бъде изведен трафикът от дефилето и ще се намали натискът върху дивите животни.

В същото време, за да се осигури участието на заинтересованите страни в процеса, постоянният комитет препоръчва да бъде активизиран диалогът с тях и те да бъдат включени в следващите етапи на развитие на проекта. По този начин ще се гарантира, че съображенията за опазване на местообитанията и видовете ще бъдат отчетени. По-конкретно, по искане на жалбоподателя, постоянният комитет препоръчва паралелно с изпълнението на източното платно (от Кулата към София) да бъдат извършени проучвания при какви условия второто платно, което ще осигури транспортното направление от София към Кулата, може да бъде изпълнено успоредно на първото при минимално засягане на местообитанията и видовете, предмет на опазване в защитените зони. В извършването на това проучване следва да се включи екип с необходимата екологична експертиза, с която да подпомогне изготвянето на  оптимални технически решения.

В резултат от прилагане на този подход следва незавършеният участък на автомагистрала „Струма“ да се осъществи по две нови платна, а преминаващият през дефилето път да остане като дублиращ.

Конвенция на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция, е приета в Берн на 19 септември 1979 година и има за цел да насърчи сътрудничеството между подписалите я страни с оглед опазване на дивата европейска флора и фауна и техните естествени местообитания, и да защити застрашените миграционни видове. Конвенцията има ежегодни заседания, състоящи се в Страсбург, Франция, на които се разглеждат различни теми, свързани с околната среда в Европа. 

ВАНЯ СИМЕОНОВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

3 Коментара

  1. Чочо

    Пътнастроителната мафия е зинала за поредна порция милиони и натиска да унищожи Кресненското дефиле и поминъка на кресненци. Жертвите по пътя там също са за нейна сметка: използва загубените човешки живот за да рекетира държавата и институциите, докато подчинените й агенции години наред бездействаха и не въвеждаха маркировка и камери. Откакто ги има, трафикът е безопасен.

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *