Екскметът Ил. Стоянов: Г-н Байкушев да каже защо липсват 10 632 085 лв. от сметките на общината, към 17.11.2023 г. са си били там?
Три са основните измерения на финансовото състояние на община Благоевград към момента. Това обобщи кметът Методи Байкушев на пресконференция вчера и ги назова: „Общата задлъжнялост на общината, която към момента е около 20 млн. лв.; финансирането на европейските проекти, част от които изтичат до края на 2023 г., и за да получим финансиране, първо трябва да разплатим дейностите. За това трябва да имаме пари, което е третото измерение, т.е. сериозна ликвидна криза“.
Градоначалникът отбеляза, че е практика общините с аналогичен проблем да ползват един основен инструмент за решаването му, като постигнат споразумение с Министерство на финансите за бърза подкрепа под формата на безлихвен заем. „Той не ни струва нищо, няма лихви, няма такси, няма обезпечение. Такъв безлихвен заем е ползван и миналата година и още не е върнат, всъщност 707 000 лв. от сегашния заем ще ползваме да го върнем. Около 3 млн. лв. ще ни трябват да се разплатим, ако изгубим делото за строителството на басейна в жк „Еленово“, имаме очаквано неизпълнение на данъчните приходи между 2 и 3 млн. лв., и предвид липсващите пари за ремонт на свлачището край пътя за Картала, изграждането на ул. „Промишлена“ и ремонта на операта, буквално нямаме с какво да разплащаме. Такъв тип безлихвен заем е по специална процедура по Закона за публичните финанси, затова не е необходимо да се провежда обществено обсъждане, а и нямахме време да правим такова, защото парите ни трябват буквално сега. Такива обществени обсъждания ще има, ако се налага да теглим нов дълг през следващата година“, каза кметът Байкушев.
Той маркира за пореден път проблемите със завършване на ремонта на читалището и на анаеробната инсталация в новото сметище, чиято стойност е 41 млн. лв., и съобщи, че във връзка със създаване на система за управление на отпадъците в общината обмисля създаване на нов отдел или дирекция „Околна среда“ в администрацията си.
М. Байкушев отбеляза, че за анаеробната инсталация остават неразплатени 14 млн. лв. и че разчетите, направени през 2017 г. за капацитета й, който е внушителните 16 000 тона годишно, са стъпили на погрешни данни.
Градоначалникът съобщи, че извършва преглед на дейността на общинските дружества и е констатирал, че те са били използвани за инхаус поръчки, без да имат капацитет да ги изпълнят и са правили превъзлагане.
„Това противоречи на Закона за обществените поръчки и води до заобикалянето му с възлагане на частни организации и разходване на публични средства без истинска конкуренция. Оправданието е, че по някои проекти трябвало бързо да се възложи поръчката и нямало време да се провежда процедурата. Това спира! Оттук нататък инхаус обществени поръчки ще бъдат възлагани само на общински дружества, които имат капацитет за това“, заяви кметът Байкушев.
Той съобщи, че подготвя новия бюджет за 2024 г. заедно с новата структура на общинската администрация, като целта му е да се вместят в държавно делегираната дейност, ако не тази, то догодина, и да не се дофинансира администрацията от собствени приходи, което сега се случва с около 1,5 млн. лв..
На въпрос дали предвижда вдигане на такса смет, той не отговори категорично, но отбеляза наличието на финансов дефицит и каза, че се прави анализ за покриването му.
Кметът Байкушев съобщи още, че строителството на ул. „Промишлена“ е спряно преди изборите, тъй като се оказало, че огромен стопански двор е без достъп заради силен наклон на терена. В момента се прави частично препроектиране, за да се осигури достъп, и надеждите на градоначалника са напролет половината от работата по обекта да е свършена.
Провокиран от думите на кмета Байкушев за финансовия недостиг в общинската хазна и поискания и одобрен от ОбС заем от Министерство на финансите, екскметът Илко Стоянов излезе с остър коментар: „Фактите сочат, че не бяха изминали и десет дни от управлението на Методи Байкушев, и по негово предложение беше одобрено изтеглянето на кредит в размер до 8 156 656 (осем милиона, сто петдесет и шест хиляди, шестотин петдесет и шест) лева. Бих го приел за нещо нормално, ако именно Байкушев не беше идеологът за това да не се взимат никакви кредити, като не спря да повтаря тази мантра цели две години. Като свое оправдание за кредита Байкушев не спира да внушава, че Община Благоевград разполагала само с 480 000 (четиристотин и осемдесет хиляди) лева в сметките си, което той установил за една нощ, но сега пък щяло да се установява с „истинска” проверка. За да опровергая това грозно внушение, днес ви представям документ, от който е видно, че към дата 17.11.2023 г. Община Благоевград разполага с парични средства в размер на 11 112 085 (единадесет милиона сто и дванадесет хиляди осемдесет и пет) лева. В тази връзка и прилагайки именно логиката на Методи Байкушев, аз му задавам въпроса: Господин Байкушев, защо липсват 10 632 085 (десет милиона шестотин тридесет и две хиляди осемдесет и пет) лева от сметките на Община Благоевград и може ли „истинската проверка” да установи къде са те?“, пита в писмото си Илко Стоянов.
Във връзка с изявлението на Илко Стоянов от общината предоставиха следната информация за състоянието на общинските финанси, която публикуваме.
В момента на встъпване в длъжност на новия кмет на 14 ноември разполагаемите средства на общината са 480 хил. лв. Това е видно и от предоставеното от г-н Стоянов извлечение от сметките на общината към 17 ноември 2023 г.
Към тази дата по всички сметки на общината действително се намират 11.1 млн. лв. Сумата е формирана, както следва:
1. Чужди средства – 1.941 млн. лв. Това не са разполагаеми средства на общината. Това са чужди средства, предоставени под формата на гаранции и депозити от трети лица, които подлежат на връщане.
2. Средства на европейски проекти – 3.376 млн. лв. Това също НЕ са разполагаеми средства на общината, а средства за разплащане по текущи проекти. Основната част от тях към момента (28 ноември) вече са разплатени.
3. Бюджетни средства – 5,755 млн. лв. Те са формирани, както следва:
3.1. От тях 4,237 млн. лв. са трансфери от централния бюджет за държавно делегираните дейности. Това са пари, които община Благоевград трябва да разплати към съответните звена – училища, детски градини, отбрана, здравеопазване. За тези 3,762 млн. лв. общината действа като „пощенска кутия“ и НЕ разполага с тези средства свободно.
Към момента (28 ноември) тези средства вече са разплатени и НЕ се намират по сметките на общината.
3.2. 1,038 млн. лв. са запорирани от строителя на басейна в „Еленово”.
3.3. 480 хил. лв. са реално разполагаеми средства, както вече бе обявено от кмета на общината.
Предоставяме и още данни от значение за информираност на обществото относно финансовото състояние на общината:
1. Към 17 ноември общината би трябвало да разполага с 6,786 млн. лв. целеви средства от държавата по трите проекта (1) за свлачището по пътя за „Бодрост“, (2) улица „Промишлена“ и (3) „Камерна опера“. Тези средства не се намират по сметките на общината;
2. Към 17 ноември общината има задължения към доставчици в размер на 2.1 млн. лв., от които 1.144 млн. лв. са просрочени;
3. Към 14.11. получените средства за изборите в размер на 1.31 млн. лв. не са разплатени. Парите за изборите са преведени на общината от държавата преди 14 ноември, но са похарчени за други разходи;
4. Общият размер на дълговете на общината по банкови заеми към 17 ноември е 17.5 млн. лв.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА