„Община Благоевград поддържа прекалено ниски нива на данъците и таксите, които не отговарят на разходите, които трябва да се финансират с тях“, това е становището на кмета Методи Байкушев, посочено в отчета на бюджет 2023, чието публично обсъждане предстои идната седмица. Градоначалникът отчита политическата криза и породената трудна и несигурна за съставяне и изпълнение на бюджета година, когато общините работиха без приет държавен бюджет до август и единственият начин да се продължат законно местните политики бе чрез решения на ОбС.
Въпреки динамичната икономическа и политическа обстановка общината успя да изпълни бюджет 2023, спазвайки критериите на Закона за публичните финанси, отчита кметът.
23.67% е бил делът на собствените приходи, отнесен към общите постъпления, при средно за страната 26.85%, и това според кмета Байкушев за поредна година доказва, че е необходимо вдигане на данъците и таксите. Показателят за събираемост на данък върху недвижимите имоти за 2023 година е 84.74%, приблизително с 1,5% по-малко спрямо 2022 година, но с близо 5% повече спрямо 2021 година. За 2023 година общината има с 5.63% по-добра събираемост от средната на национално равнище (79,11%). Показателят за събираемост на данък върху превозните средства за 2023 година е в размер на 68,01%, което е с приблизително същата събираемост от предходната година. Причината е ниската събираемост от собствениците с двойно гражданство. Осреднената събираемост от двата данъка на община Благоевград е 76,38%, при средно за страната 75,35%, т.е. с 1.03% повече.
Собствените приходи /данъчни и неданъчни/ за 2023 г. са в размер на приблизително 28,6 млн. лева /25.8 млн. за 2022 година/, от които 44,5% са данъчни постъпления, а останалите са приходи от собственост, такси, концесии, глоби и санкции, постъпления от продажба на ДМА и дарения.
Общият размер на приходите от местни данъци към 31.12.2023 г. е 12 734 хил. лева. Планираните постъпления са изпълнени на 89.56% . Данъкът върху превозните средства представлява 44.47% от общите данъчни постъпления, следва данък върху недвижими имоти – 28.67% , а данъкът при придобиване на имущество по дарения и възмезден начин има дял съответно 24.44%.
В структурата на неданъчните приходи са включени постъпления от такси, доходи от собственост, от продажби, от наеми, лихви, дивиденти и др. Неданъчните приходи формират над 55,5% от собствените приходи на общината .
Най-значимият източник на собствени неданъчни приходи са общинските такси, които формират около 53% от общия размер на неданъчните постъпления. Втори по значение са приходите и доходите от собственост (приблизително 18%). Приходите от концесиите имат слабо значение – 3,2%, а даренията от страната и чужбина имат незначително значение за общия обем на приходите – 1% от всички неданъчни приходи.
През 2023 година общият размер на разходите е 126 млн. лева, в това число 93 млн. лева за делегирани държавни дейности, 33 млн. лева за местните дейности и приблизително 366 хил. лева за дофинансиране на държавните дейности.
Разходите за общинска администрация и Общински съвет заемат 7% /при 6.4 на сто за 2022 г./ от общия размер на отчета за миналата година.
Традиционно общината разходва най-много средства (предимно делегирани държавни) за функция „Образование”. През миналата година са изразходвани над 56.8 млн. лева /48.5 милиона лева за 2022 г./, което е приблизително 45% от общите разходи. За здравеопазване са изразходвани 6% (няма изменение спрямо 2022 г.) от отчета. Във функция „Жилищно строителство и БКС“ са концентрирани всички дейности по чистота, озеленяване, ВиК, ремонти, поддръжка и благоустрояване на улици, площади, тротоарни настилки, детски и спортни площадки, осветление, дейности по контрол и опазване на околната среда. През 2023 година общината е разходвала близо 14,5 млн. лева, които са с 1,7 млн. лева по-малко от 2022 г. В тази функция са концентрирани значителна част от капиталовите разходи. Дейностите в тази функция се финансират изцяло за сметка на общинските приходи.
За култура и спорт през 2023 година са разходвани близо 9 на сто от средствата по общия бюджет, като размерът се запазва спрямо 2022 година. Специфичното за тази функция са предоставените субсидии (за сметка на общинския бюджет) на спортните клубове и ДЮШ на ОФК „Пирин“.
Икономическите дейности и услуги включват селско и горско стопанство, регулиране и контрол на транспорта и пътищата, изграждане, поддръжка и ремонт на пътища, туристически бази, приюти за животни. В тази функция са концентрирани 4% от средствата по консолидирания отчет, а с най-висок размер са средствата за субсидии (44% от всички субсидии по отчета), които общината изплаща на транспортните фирми за компенсиране на картите и билетите по намалени цени за градски и междуселищен транспорт на определени категории пътници. Тези средства се осигуряват от държавния бюджет.
Към 01.01.2023 година община Благоевград има усвоен дълг в размер на 9.1 млн. лева. През годината са усвоени още 16,7 млн. лева. Извършените разходи за главница и лихви са приблизително 3 млн. лева, в това число погашенията по главница са в размер на 2,5 млн. лева. Остатъчният размер на дълга към 31.12.2023 г. е в размер на 24 млн. лева.
Изпълнението на капиталовите разходи на община Благоевград към 31.12.2023 година е в размер на 9 043 484 лева, или 39% от годишната задача, която е в размер на 22 702 741 лева.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА