В полите на Пирин, сред лозя и стари каменни къщи, времето сякаш е натиснало спирачки. В петричкото с. Капатово е Музеят за ретро автомобили, където историята оживява на четири колела. Тук са представени над 60 стари коли и десетки мотоциклети. Някои от експонатите са уникати не само за България, но и за Европа. Като например изключително рядък модел на Pierce-Arrow – официален автомобил на Белия дом от 1909 до 1933 г., с който са се возели американските президенти, или пък легендарният Ford Model T от 1912 г. – първата кола, произведена на поточна линия, символ на новата индустриална ера. Всяка кола има своята история, която оживява в увлекателната беседа на куратора Кристиян Желев. Ретро музеят в Капатово съдържа и богат набор от стари мерцедеси, както и първия Chevrolet Corvette C1 (1962 г.). Колекцията се обогатява постоянно с редки и ценни автомобили. Специално място е отредено на автомобилите, свързани с нашата история, съобщи БНР.




„Имаме четири автомобила, които са от колекцията на Националната служба за охрана, на бившето УБО (б.р. подразделение на бившата Държавна сигурност при соца). Те са изключително ценни исторически автомобили. Това са два ЗИС-а (Завод Имени Сталина) – първите луксозни съветски лимузини, първите представителни автомобили в България – ЗИС версия кабриолет. Изложили сме две стари черно-бели фотографии – на едната е Юрий Гагарин как се вози точно с този ЗИС; другата е на Хрушчов и Тодор Живков, пак с тукашния ни ЗИС. А при нас е и ARO (Auto Romania) – румънски джип. Той е изключително ценен. Първо, защото е подарък от Николае Чаушеску на Тодор Живков за УБО. И второ, защото няма нищо общо със стандартното ARO – той е с много по-дълго шаси, с по-висок таван, на гърба на предните седалки има масички, отзад има барче за вино, седалки за охраната. Изключително рядък и ценен автомобил. Имаме Bulgarаlpine, която е била собственост на Илия Чубриков – един от доайените на българския автомобилен спорт”, разказва кураторът Кристиян Желев.
„През уикенда минават по 300–400 човека. И ние вече стигнахме 3000 билета на месец, което е много голямо число за музея“, казва в заключение Кристиян Желев.
