Кои сектори у нас ще пострадат от коронавируса

България ще понесе големи непреки щети заради разпространението в световен мащаб на коронавируса от Китай, прогнозира компанията за кредитно застраховане Coface.

В анализа се посочва, че част от основните търговски партньори на страната ни зависят от китайския пазар – нещо, което ще се отрази и на българския бизнес.

Китайската академия за социални науки (CASS) изчислява, че епидемията може да струва на Китай 60 млрд. долара, което предполага, че растежът на брутния вътрешен продукт може да падне до 4.5% през първото тримесечие на 2020 г. или дори по-малко.

Щетите върху бизнеса ще бъдат огромни и очакванията са коронавирусът да има по-голямо въздействие дори и от ТОРС епидемията от 2003 г.

„Ситуацията в Китай ще окаже отрицателно въздействие върху рентабилността на компаниите от свързани сектори като транспорт, търговия на дребно и услуги. Други азиатски икономики също ще бъдат засегнати от епидемията, като очакванията са това да окаже негативно влияние върху перспективите за растеж за 2020 г.“, обяснява Пламен Димитров, управителят на Coface Българи.

Редица ограничения, включително и такива за пътуване, вече са в сила. Няколко ключови пазара, включително САЩ, Хонконг и Тайван, ограничиха полетите, идващи от континентален Китай.

Всички усилия и сериозните мерки, които бяха взети не се оказаха достатъчни, за да предотвратят заразяването или ефективно да повлияят на настроенията за рискова ситуация в световните финансови пазари.Коронавирусът COVID-19 дава своя ефект и върху други отрасли на бизнеса. Видяхме срив на цената на петрола, която падна с 25% и несъмнено ще даде отражение върху множество сектори.

Промишлеността на провинцията Хубей, която включва автомобилостроене, метали, нефт, производство на храни и оборудване, също е изложена на риск, тъй като веригите за доставки ще бъдат нарушени. Колкото по-дълго трае разпространението на новия вирус, толкова по-вероятно е заводите в Китай да останат затворени, което на свой ред ще доведе до сериозни последици за глобалните икономики.

Китайските компании в сектора на транспорта, търговията на дребно и услугите пък силно зависят от продажбите, реализирани през периода на китайската Нова година за голяма част от годишния им оборот.

В глобален план ще пострада туризмът, в това число туроператори и хотели, както и транспортният сектор, включително авиокомпании.

istock


„Вече се наблюдава и спад на пазарите на акции. Индексът Shanghai Composite например се понижи с 4.5% от началото на годината и най-вероятно ще видим напрежение върху индекса на производствената активност (PMI).Според оценките на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) глобалният растеж спада с 0.1 пункта. На този етап обаче е трудно да се определи количествено въздействието на коронавируса върху БВП“, коментира още Пламен Димитров.

Заедно с по-тежките икономически условия съществува и риск недоволството, което се появи в китайските социални мрежи през последните дни, да се превърне в дългосрочен конфликт с централното правителство.

Бъдещето до голяма степен зависи от това колко добре и бързо китайските власти ще овладеят положението и дали завръщането на работа преди китайската Нова година ще бъде управлявано добре.

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *