Комисията по икономика, инвестиционно насърчаване и жилищна политика при благоевградския Общински съвет предлага местният парламент да задължи управителя на общинското дружество „Еко транспорт“ да подкрепи споразумението за разпределение на държавната субсидия за губещите линии на градския транспорт на частните превозвачи „Бистрица 96“, „Струма 11“ и „Пътнически превози“. Решението бе взето вчера след бурни дебати между превозвачите в хода на заседанието на комисията по темите, които се очаква да влязат в дневния ред на предстоящата в края на януари сесия.
За да се разреди напрежението и да не пречат на взимането на решение, общинските съветници настояха представителите на частните фирми, обслужващи градския транспорт, да напуснат заседателната зала след изявленията си.
За първи път на ОбС – Благоевград се налага да одобрява механизъм за разпределението на държавната помощ за градския транспорт заради ново изискване, поставено с промяна в закона. Субсидиите за фирмите, обслужващи градските линии, се определят по Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт. За първи път в разпределението на помощите от държавата в Благоевград се включва и общинската фирма „Благоевград еко транспорт“, която функционира с линия 12 от есента на 2023 г.
Напрежението по време на обсъждането на темата бе очаквано от членовете на комисията заради двете коренно различни становища, едното внесено от частните превозвачи, а другото от управителя на общинското дружество Мирослав Кюпов. Както „Струма“ писа, той предложи механизъм за разпределение на субсидията, като изрично подчерта, че в предложението си до кмета и до ОбС не споменава конкретни суми. На въпрос колко пари очаква да влязат във фирмата, ако предложеният механизъм бъде одобрен, Кюпов каза, че е около 250 000 лв. за годината за линия 12.
„Проектобюджетът на „Еко транспорт“ за 2024 г. е 40 000 лв. на месец, или 480 000 лв. с ДДС за годината. Прогнозният приход от билети е между 3000 лв. и 3500 лв. месечно. На дружеството ще са му нужни около 100 000 лв. за дофинансиране. От тази дотация над 70 000 лв. ще се върнат в сметките на Общината по договора за наем на електробусите, който фирмата е подписала. Предлагам и бонус точки за общинското дружество на база екологичност“, обоснова предложението си пред членовете на Комисията по икономика управителят на общинската фирма Мирослав Кюпов.
„Така убиваме частните превозвачи“, реагира съветникът Георги Корчев.
„Колегата пропуска ал. 3 на чл. 46 и 47 и чл. 57, ал. 3 в наредбата относно компенсациите и субсидиите за пътниковместимост и съществуващата разлика в местата за пътници в колите на общинския и частните превозвачи. Няма как да се сравняват 60 места в електробусите и 850 места в останалите коли от градския транспорт“, взе думата от името на частниците Марио Богданов и продължи: „Не могат да се сравняват и средномесечните ни пробег и обороти с тези на общинската фирма. За нас тя е нелоялна конкуренция, първо, защото имаше конкурсна процедура през 2019 г., в резултат на която имаме подписан договор до 2027 г. да обслужваме градския транспорт, въз основа на който ние сме направили разчети и вложения. Сами предложихме нерентабилни линии, които въпреки загубите ни поддържаме в интерес на гражданите. „Удар под кръста“ е създаването на общинско транспортно дружество, което отгоре на всичко се субсидира от Общината. Други общини като Кюстендил, Петрич и Сандански също придобиха електробуси, но ги предоставиха за експлоатация на частните фирми, които обслужват градския им транспорт, за да не им създават нелоялна конкуренция. Ако ние спрем да работим, ще може ли общинската фирма да поеме транспорта в целия град?! Настояваме да се приеме разпределението на средствата по предложеното от нас споразумение, в което на база на наредбата на „Еко транспорт“ се полагат 2,02% от субсидиите, а на „Струма 11“ и „Бистрица 96″ – по около 49%“, призова М. Богданов.
На въпрос на съветниците колко е била за 2023 г. субсидията от държавата за градската мрежа в Благоевград, от администрацията съобщиха, че е била 775 600 лв. плюс компенсация за картите. За 2024 г. към транспортното министерство са били подадени допълнително 98 000 км пробег, колкото са километрите, които ще покрие през 2024 г. „Еко транспорт“, срещу 1 100 000 км на частните превозвачи.
Мирослав Кюпов опита да убеди съветниците да не взимат предвид пътниковместимостта при определяне на критериите за разпределение на парите, защото 6-метровите електробуси няма как да понесат голям брой пътници, но реакцията бе, че така ще се нарушат законът и наредбата.
„Всяка промяна на вписаните в споразумението 2,02% е в нарушение“, предупреди М. Богданов, докато напускаше с колегите си залата за затворена дискусия на членовете на комисията. Съпругата му Антоанета Богданова, която е председател на общинската комисия, се оттегли и с още един съветник не участва в дискусията и гласуването по темата заради конфликт на интереси.
Дали ОбС ще приеме съображенията на комисията и ще разпореди на М. Кюпов да приеме споразумението на частните превозвачи, ще се разбере на сесията в края на януари.
Комисията по икономика при ОбС не одобри становище на управителя на „Еко транспорт“ за разкриване на втора общинска линия 11, след като от администрацията информираха, че се обмисля разработване на градска линия до местността Бодрост.
Държавните компенсации за превозвачите в община Благоевград за 2024 г. се очаква да са общо в размер на малко над 3 млн. лв., като по-голямата част са за безплатните карти за децата до 14 г. и за намаленията за пенсионери, военнослужещи и учащи, включително и за областната и национална мрежа.
За едни над 3 милиона лева на година…
Преди дни по темата със субсидиите за транспорта своя позиция разпространи и екскметът Илко Стоянов, която бе изпратена и до медиите:
Още в предизборната кампания се разбра, че с Байкушев имаме съвсем различни позиции за развитието на обществения транспорт. Моето мнение е, че на община Благоевград й трябва нова транспортна схема, нов автопарк, както и общественият транспорт да се осъществява от общината, чрез общинското дружество „Благоевград еко транспорт“.
В тази връзка само за две години успях да създам основата на такова бъдещо развитие:
Изцяло с европейски средства закупихме първите шест модерни електробуса;
Бяха изградени модерни спирки;
Беше оборудван център за видеонаблюдение на целия градски транспорт, включващ и движението на частните автобуси;
Предстоеше пускането на нови линии, като следващата беше планирана да обхване квартал „Освобождение“ и болничните заведения.
Създаването на нови линии и условия за контрол, каквито досега в Благоевград не е имало, нарушиха интересите на определени „бизнесмени“, които източват част от държавните субсидии. Съвсем логично, когато се спре източването, такъв тип „бизнесмени“ отговарят с лъжи и фалшиви новини, разпространявани в социалните мрежи.
Такива плоски лъжи обаче нямаше да имат почва, ако не бяха подкрепени от кмета Байкушев. На няколко пъти той повтаряше, че новите електробуси били излизали като на лизинг, макар да знаеше, че са безвъзмездно закупени, както и че общината може да получи финансови компенсации от държавата.
Последва уволнението на двете служителки от пункта за видеонаблюдение, като по този начин пунктът беше оставен без контрол.
Никой не поставя до този момент темата за контрола върху транспорта, а всъщност тя е една от най-важните за жителите и гостите на Благоевград.
Държавата компенсира и дотира превозвачите в Благоевград с парична сума над 3 милиона на година.
Ето за тези над 3 милиона е сблъсъкът на интереси между общинското дружество и частните превозвачи.
Ето заради тези над 3 милиона, които аз исках да остават в общината, а не да бъдат преточвани през частни фирми, бяха изсипани толкова злобни лъжи срещу мен.
На сесия на Общински съвет предстои разпределението на тези средства, в което за първи път ще участва и общинското дружество „Благоевград еко транспорт“.
За първи път държавната субсидия ще достигне до общинско дружество и ако бъде взето адекватно решение от общински съвет, издръжката на това дружество няма да струва и стотинка на община Благоевград.
Хората ще се возят в нови електробуси и градският транспорт ще бъде под контрола на Общински съвет, а не под контрола на съмнителни „бизнесмени“, издържащи се от субсидии.
Само че това гласуване хич няма да е лесно, защото тези „бизнесмени“, освен че имат предизборни договорки с Байкушев, си имат и лични общински съветници. Тези съветници гласуваха за повишаването данъците и сега дойде време този жест да им се върне с една прилична субсидийка.
Ще видим обаче какво мислят и останалите съветници, защото ощетяването на общинско дружество за сметка на частни такива няма как да се размине без последици.
Напомням, че общинското дружество е създадено във връзка с изпълнение на европейски проект със съответна устойчивост, както и че контролът върху изпълнението на този проект се осъществява от държавни и европейски институции, пише екскметът Илко Стоянов.
ДИМИТРИНА СТОЯНОВА