Софийският композитор Юлиян Слабаков съди благоевградския театър за погазване на авторските му права. Той научил случайно от интернет, че мюзикълът „Принцесата и свинарят“, чиято музика е написал, се поставя без негово знание на сцената на ДТ „Никола Вапцаров“, а името му изобщо не фигурира в афиша за представлението. Останал много озадачен и се обадил в театъра да попита какво се случва, но отговор така и не получил.
След време последвала нова изненада, когато разбрал, че в благоевградския театър се поставя и друг негов мюзикъл – „Бременските музиканти”, на който е автор на либретото и музиката. Тогава Юлиян Слабаков запалил колата си и заедно със съпругата си и негова колежка пристигнали в Благоевград и си купили билети за представлението. Композиторът записал с камера цялата постановка на „Бременските музиканти“ и завел дело в Окръжен съд – Благоевград за нарушаване на интелектуалните му права, като претендира за обезщетение от 12 000 лв. за имуществени и 11 000 лв. за неимуществени вреди.
Делото бе разгледано вчера от окръжния съдия Атанас Иванов, който допусна до разпит двама свидетели – съпругата и колежката на композитора.
Татяна Ерменкова обясни, че познава Юлиян Слабаков още от музикалната гимназия в Плевен, впоследствие са били колеги и в Консерваторията.
„Той е един от известните композитори на симфонична, хорова, театрална музика. Автор е на 11 мюзикъла и много детски песни, които се изучават в учебниците от 1 до 4 клас. Носител е на над 60 награди в страната и чужбина, председател е на Контролния съвет в Съюза на композиторите. Преди 2 години ми сподели, че мюзикълът „Принцесата и свинарят“, с който пожъна овации и в Русия, без негово знание се играе на благоевградска сцена. Оплака се, че приходите му намаляват, беше притеснен.
Върхът на всичко беше, когато разбра, че отново в благоевградския театър се поставя и другият мюзикъл „Бременските музиканти“. Тогава се вдигнахме от София и през октомври 2016 г. дойдохме в Благоевград да се уверим с очите си какво се случва. Седнахме сред публиката и загледахме. Представлението беше върху стари музикални записи, които са от представления на Плевенския театър. Знам това, защото дъщеря ми е актриса там и познавам нещата. Имаше изменения в речитатива, разминавания между гласовете на актьорите и тези от записите, но най-смешното беше, когато се чу и гласът на Юлиян Слабаков. Той не е певец, а говорът е от работен запис. Бяхме шокирани, чудехме се да се смеем или да плачем от това, което виждахме. Това изобщо не е професионално и нормално”, заяви вчера Т. Ерменкова.
Същите факти описа и Дима Слабакова, съпругата на композитора. Тя обясни, че мъжът й работи на свободна практика като продуцент и влага лични средства да осъвременява записите на авторските творби. След като научил, че неговите мюзикъли се играят зад гърба му и никой не го зачита като автор, загубил мотивация и рядко сядал на пианото. „Когато изгледахме „Бременските музиканти“ на благоевградска сцена, много се ядоса, получи хипертонична криза и не беше в състояние да шофира и на връщане към София аз карах колата”, обясни Д. Слабакова.
От изготвената съдебно-счетоводна експертиза по делото е установено, че за 2 години мюзикълът „Принцесата и свинарят” се е играл 53 пъти, а „Бременските музиканти“ – 20 пъти, като приходите от представленията и държавната субсидия за продаден билет са около 100 000 лв.
Адвокатът изтъкна, че ДТ „Никола Вапцаров“ не за първи път подценява интелектуалната собственост и за извършените нарушения трябва да плати обезщетение, което да подейства възпиращо. Адвокат Спас Велков, който представляваше ответната страна на делото, заяви, че не се оспорва дължимото обезщетение, а само размерът на иска, който е прекалено голям.
Съдия Атанас Иванов ще се произнесе с решение по случая в законовия едномесечен срок.
Припомняме, че ДТ „Никола Вапцаров“ бе осъден от окръжния съдия Величка Борилова за нарушени авторски права. Делото бе спечелено от сценографката Христина Стоилова, която заведе иск за това, че без нейно знание и съгласие в спектакъла „Приказка за снежинката със синьото носле“ е ползвана нейна сценография от представлението „Търси се приятел“, поставено на театралната сцена през 2003 г. Театърът бе осъден да й изплати обезщетение от 2500 лв. за нарушено авторско право, 1500 лв. за неимуществени вреди, 2500 лв. за имуществени вреди, ведно с лихвите, както и съдебни разноски от 1360 лв. Решението се обжалва пред САС.
БЕТИНА ГЕОРГИЕВА