Виждайки затворени магазини и офиси, става все по-ясно, че малкият и средният бизнес ще претърпят промени през тази година. Макар и само няколко дни търговският живот да е поставен на пауза, повечето бизнеси започват да се оглеждат за варианти да продават онлайн. Естествено, не всеки бизнес може да има онлайн присъствие. За онези компании, които могат обаче, онлайн пространството предоставя нещо като спасителна мрежа на фона на коронавирусната криза.
Според специалистите по SEO оптимизация от Seo Web Design, които работят на пазари в Сингапур и Малайзия държави, които бяха засегнати от карантина поне месец преди България хората с физически бизнеси там бързо се преориентираха и заложихана онлайн присъствие и реклама. Повечето физически магазини успяха да преместят продажбите си онлайн. Много бързо малките предприятия се насочиха към Twitter, Instragam и други социални медии, за да напомнят на клиентите си, че физическите им магазини са затворени, но електронните – не са и няма да бъдат. Заведенията и ресторантите направиха същото – започнаха доставки по домовете. И макар комуникацията с клиенти да е невъзможна на живо, то тя доста убедително се измести в социалните медии и чат румовете на бизнес сайтовете на компаниите.
Повечето компании, чиято основна дейност не беше онлайн, имаха малки сайтове със съвсем слаба функционалност. Голяма част от тях бяха само информативни. В днешната обстановка обаче все повече от тези сайтове са преправяни и допълвани, така че да могат да обслужват клиентите без да има спад в приходите.
Интересна е реакцията на книжарниците. Някои от тях започнаха да правят „кашон за самоизолация“, което всъщност е малко кашонче с книги, които се получават по пощата. Освен в тази посока, започнаха да работят и върху стимулиране на продажбите на електронни книги. Новата реалност принуждава много бизнеси да търсят промени и да се адаптират, но това не означава, че процесът трябва да е мъчителен. Събрахме за вас няколко практични съвета за реакция, които можете да прочетете по-долу.
Направете си нов бизнес план
Очертайте процесите и системите, които ще ви помогнат да се измъкнете от трудното положение. Ако имате потенциални или дори реални заплахи, напишете най-лошите и най-добрите сценарии. След това, запишете какво ви е нужно, за да се възстановите от тях. Подсигурете служителите и активите си. Не забравяйте да включите и всичко, което е нужно, за да осигурите на работниците ви защитена от вируса среда за работа – минимален риск, дезинфектанти, ръкавици, маски и др.
Обмислете промяна на работното време спрямо взетите от правителството мерки, както и възможността за работа от вкъщи. Обучете персонала ви да се грижи за хигиената си, ако е нужно.
Започнете доставки
Без значение, дали преди сте го обмисляли или не, сега е точното време да започнете да доставяте. Сайтовете за доставка на храна отбелязват 30% повишаване на поръчките. Не забравяйте да рекламирате, че вече сте започнали да доставяте по домовете. Така вашите клиенти ще са уведомени. Най-добре е да направите това по забавен, но и информативен начин. Така че добре обмислете рекламното си съобщение и го пуснете на колкото се може повече места.
Безконтактно плащане
Според Световната здравна организация банкнотите и монетите могат да пренасят коронавируа Covid-19. Парите се докосват непрекъснато от различни хора, които си докосват лицето, очите и устата. Китай и Южна Корея дори дезинфекцираха банкнотите си. Вие може да въведете безконтактно плащане във вашия магазин или обект.
Продавайте онлайн
Както споменахме, продаването онлайн вече е почти задължително, ако искате бизнесът ви да оцелее. Ако имате изграден сайт или платформа, уверете се, че те могат да изпълняват добре функнциите си, а ако трябва сега да изградите нови, то тогава обмислете внимателно всички аспекти на вашия бизнес и настъпилите промени.
Осигурете санитайзери в магазина си
Вече знаем, че коронавируса Covid-19 е силно заразен и се предава лесно. Това е и причината толкова да се набляга на миенето на ръцете. Да осигурите дезинфектанти и ръкавици на входа и изхода на вашия магазин е изключително важно. Макар и повечето хора вече да се оглеждат за тях влизайки в магазините, може някои да не ги забележат, така че сложете голяма информативна табела.
Пуснете промоции и отстъпки за лоялни клиенти
Ако не продавате стоки от първа необходимост, като тоалетна хартия и консерви, тогава отстъпките трябва да бъдат част от стратегията ви за оцеляване. Стоейки си вкъщи, клиентите разучават за най-добрата цена и макар невинаги да можете да предлагате нея, то поне можете да се постараете да задържите лоялните клиенти с отстъпки. Така, те ще изберат вас пред конкуренцията. Лоялните клиенти правят 3 пъти повече оборот от случайно попадналите такива. Заради това, фокусът сега трябва да е насочен към задържането им. Можете вместо отстъпки да пуснете цяла програма за лоялни клиенти, която да е с процентова отстъпка.
Погрижете се за онлайн присъствието си
Независимо колко ви е голям бизнеса, да сте част от онлайн света е важно. Както се оказва в този момент, даже едно от най-важните неща. Можете да обясните във вашите социални медии какви мерки сте взели при вашия бизнес срещу епидемията от коронавирус Covid-19. Можетедаизброитекакводасеправи и какво -не, мотивационни съвети, усилията при извънредното положение, които подкрепяте и много други неща, които ще ви задържат в полезрението на клиентите. Не забравяйте да благодарите и на всеки един клиент, който ви е посетил на място, за неговата подкрепа и избор.