
Експерти анализират защо единственият оцелял от катастрофата на Air India се е спасил от място 11А
Самолетната катастрофа на полет 171 на Air India с Boeing 787-8 Dreamliner, при която загинаха 241 души и само един пътник оцеля, повдигна важни въпроси за безопасността на различните места в самолета. Оцелелият Вишваш Кумар Рамеш е седял на място 11А – първото място отляво в четвъртия ред на самолета, близо до авариен изход.
Професор Джон Александър МакДърмид от Университета в Йорк коментира, че мястото на Рамеш е било ключово за неговото оцеляване: „Предната част на самолета е пострадала повече от задната, което прави оцеляването му още по-забележително“, обяснява експертът.
Според проучване на списание Time, анализирало 35 години данни от Федералната авиационна администрация на САЩ, средните места в задната част на самолета имат най-ниска смъртност – само 28%, в сравнение с 44% за средните места в коридора. Това логично се обяснява с факта, че при много катастрофи предната част на самолета поема основния удар.
Най-безопасните места според експертите
Джон Хансман, професор по аеронавтика в Масачузетския технологичен институт (MIT), потвърждава, че местата в задната част на самолета обикновено са най-безопасни. „Понякога при инцидент предната част на самолета действа като амортисьор“, обяснява Хансман.
Експертът по авиационна безопасност Кристин Негрони, автор на книги за авиационни катастрофи, обаче предупреждава, че няма универсално „най-безопасно“ място. Различните типове инциденти създават различни сценарии за оцеляване.
Ед Галеа, професор по пожарна безопасност в Лондонския университет в Гринуич, е провел изследване на 105 самолетни катастрофи и е интервюирал над 2000 оцелели. Неговото проучване показва, че пътниците, седящи на не повече от пет реда от авариен изход, имат значително по-голям шанс да се спасят невредими.
Ключови фактори за оцеляване
Специалистите подчертават няколко основни фактора, които повишават шансовете за оцеляване:
- Близост до авариен изход – колкото по-близо сте до изход, толкова по-голям е шансът ви за безопасна евакуация
- Задна част на самолета – данните показват, че задната третина на самолета има най-ниска смъртност
- Места близо до крилата – тази част има допълнителни структурни подсилвания, които могат да издържат на по-голяма сила при удар
- Коридорни места – в тесни самолети като Airbus A320 или Boeing 737, пътниците на коридорни места близо до опашката имат най-голям шанс за оцеляване
Във видеозапис от експеримент на MIT от 2012 г., при който е разбит Boeing 727 за изследователски цели, тестовите манекени, поставени в задната част на самолета, са били незасегнати, докато тези в средната част биха получили счупени кости. За съжаление, манекените в първа класа са били изхвърлени от самолета.
Прости съвети за безопасност
Независимо от избраното място, експертите единодушно препоръчват:
- Да сте закопчани с колана възможно най-дълго по време на полета
- Да обърнете внимание на демонстрацията за безопасност и да прочетете картата с инструкции
- Да запомните местоположението на най-близкия авариен изход и да преброите редовете до него
- Да носите подходящо облекло и стабилни обувки
- Да останете нащрек, особено по време на излитане и кацане
- Да следвате инструкциите на екипажа в случай на авария
„Важно е да запомните, че всеки самолет и всяка врата на самолет може да работи различно, затова е от ключово значение да прегледате демонстрацията за безопасност и картата за всеки полет“, съветва Триша Фъргюсън, чийто екип консултира по въпросите на авиационната сигурност.
Въпреки фокуса върху безопасните места, авиационните експерти подчертават, че въздушните пътувания остават най-безопасният начин за транспорт. Според Съвета за национална безопасност на САЩ, шансовете да загинете в самолет са около 1 на 205,552, в сравнение с 1 на 102 в автомобил.