Експертът А. Марянска: В края на 4-ти клас имаме ученици, които при диктовка пропускат букви, заменят думи, бъркат среден род… което говори за неграмотност
Майсторски клас на тема „Преподаване, насочено към повишаване на четивната грамотност на учениците за придобиване на умения за извличане на информация по качествен начин и нейното обработване и анализиране при вземането на решения“ въвеждат от Регионалното управление на образованието в Благоевград. Тази новина бе съобщена вчера по време на работното съвещание между експерти начело с началника Ивайло Златанов с директорите на училища от областта. Срещата откри Ивайло Златанов, а първа пред микрофона застана старши експертът по начално образование Анета Марянска, която представи анализи на резултатите от националното външно оценяване /НВО/ в 4-ти клас.
„Тази година нашата област е на 4-то място в страната, което е похвално, защото предишната година бяхме на 7-мо място. Това е добре, но и не трябва да бъде повод за възгордяване, защото не само в нашата област има повишаване на резултатите“, заяви А. Марянска и акцентира, че изминалата учебна 2023/24 г. в областта няма училище с резултат „Слаб“ от НВО. Положителна тенденция е и че има лек спад на отсъстващите ученици, като обичайно на изпитите не се явяват към 5% от общия брой на четвъртокласниците. Няма констатирани случаи и за завишен брой отсъстващи в определен регион, училища.
На фона на това големи училища като III ОУ – Сандански, СУ- Симитли, Банско са успели на 100% да обхванат учениците си и за двете изпитвания – по български език и по математика. А към това, както посочи А. Марянска, трябва всички училища да се стремят, за да бъдат обективни резултатите.
Конкретно по български език средната успеваемост на регионално ниво е 74.53% при 72.63% за страната, а старши експертът отчете, че се наблюдава колебание в резултатите.
„На национално ниво е налице понижаване на резултатите по БЕЛ, което е видно и за нашата област, но пък имаме плавно повишаване на резултатите по математика“, констатира А. Марянска. Бяха показани и графики по училища за период от три учебни години, като само в 8 от тях се наблюдава устойчивост на резултатите по български език. Последва и анализ на конкретните видове задачи по двата предмета.
„За съжаление в края на 4-ти клас имаме ученици, който не могат да запишат целия текст от диктовката, пропускат букви, заменят думи, което говори за неграмотност. При езиковите задачи с избираем отговор най-ниски са резултатите при определяне среден род на съществителното име, а това идва пак от обстоятелството, което преди малко казах. Числително име също е с проблеми“, посочи А. Марянска.
Тя коментира и че учениците все още се затрудняват да разберат даден текст и да изказват разсъждания и изводи. Не могат да построят и структуриран текст – с обособено начало, изложение, завършек. Също така бяха посочени и конкретните слаби места по математика. Най-големият „препъникамък“ за четвъртокласниците е текстовата задача с три подусловия и преобладаваща част от учениците имат нула точки.
На база на направения анализ старши експертът обяви и какво предстои, тоест какви мерки са набелязани за преодоляване на трудностите.
„След като имаме неустойчивост на резултатите по български език, трябва да предприемем нещо. Затова Регионалното управление на образованието в Благоевград е кандидатствало за провеждането на майсторски класове за начален етап – по математика и български език”, обяви А. Марянска и допълни, че майсторският клас е по национална програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ и е насочен към подобряване на четивната грамотност на четвъртокласниците.
„ Засега са включени училищата в общините Гоце Делчев и Гърмен. Това са 18 училища. Основанието ми да включа точно тези училища е, че 30% от тях през годините са показали ниски резултати на НВО – 4 клас“, обясни А. Марянска. Също така в 4 училища предстоят тематични проверки по български език и математика. „Това са училища, при които се наблюдава тенденция за понижаване или рязко покачване на резултатите в последните две години“, каза старши експертът по начално образование. Продължават и откритите практики, които са минимум две за учебната година и през предстоящата учебна 2024/25г. ще бъдат по български език. Конкретни действия и стъпки ще има и по отношение на текстовите задачи по математика. В заключение А. Марянска коментира и новостите във формата на НВО, които все още не са факт, но бяха обявени от МОН. Намерението на министерството е двата изпита по български език и математика да са с еднакъв брой задачи – по 25. Също така се предвижда диктовката на аудиофайл да бъде заменена със задача за редактиране.
Какви други важни теми и въпроси бяха обсъждани на съвещанието, продължило 5 часа, четете в следващия брой на вестник „Струма“
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА