Македонски граждани купуват автомобили директно от Италия, с автовози ги вкарват в Дупница и след регистрация в КАТ си тръгват с тях за Северна Македония. Така спестявали 150-200 евро за превоз от Италия.
Вчера двама македонски граждани, които се представиха с имена Боби и Георги от село Гевгели, чакаха да регистрират три автомобила в КАТ – Дупница и след като получат транзитни номера, да се върнат в родината си. Георги е на 63 г. и е пенсионер, върти търговия с автомобили втора ръка.
Пред репортер на „Струма“ двамата търговци заявиха: „Купихме три автомобила от Италия и с автовоз на дупнишка автокъща ги докарахме дотук. Сега плащаме по 50 лв. на кола за регистрация в КАТ и си тръгваме за Гевгели. Предпочитаме български фирми, защото за превоза на колите ни вземат по 300-350 евро, а италианските фирми ни искат по 550 евро на кола да я транспортират от Италия до Северна Македония, въпреки че разстоянието е по-късо. За трите автомобила сме спестили около 600 евро. Това е близо една заплата в Македония. При вас заплатите са много по-ниски от нашите, средно с 250 лв. чисто, нашите са по-високи.
Заради Европа се затегна много дисциплината при нас. Ако те хванат да караш нерегистриран мотор и си без каска, глобата е 600 евро. На месец вкараме по два-три автомобила и изкарваме добри пари. В Дупница „Пасат“ се продава за по 3000-3500 лв., при нас вървят по 5000 лв.“, разказаха търговците.
Репортер на „Струма“ се свърза по телефона със собственика на няколко автокъщи в Дупница Вергил Кацов и го попита за търговията с автомобили на македонските граждани. Ето какво заяви той:
„Автотърговците от Източна Европа са навсякъде в европейския пазар на автомобили втора ръка. Това не се харесва на колегите ни от Западна Европа и търсят начин да се вклинят в нашите пазари. Македонските граждани предпочитат да извозят закупените от Европа автомобили втора ръка с нашите автовози, на автокъщите в Дупница. Ние возим за по 350 евро на автомобил, колегите от Италия искат по 550 евро. Македонските търговци вкарват автомобилите си чрез дупнишки фирми. Регистрират ги в КАТ – Дупнпица за по 50 лв. По този начин влизат пари и в държавата, и собствениците на автокъщи изкарват пари, а и клиентите са доволни“, заяви В. Кацов.
Както „Струма“ писа, допреди година македонците бяха основни купувачи на автомобили втора ръка от Дупница. Сега първенството е на гърците, които купуват коли на „килограм“ и ги препродават в съседна Гърция. Практика е в автокъщите в Дупница да се продават автомобили в пакет. Пазарлъкът става на пакет автомобили. В тях има и по-нови коли, и по-стари.
ЙОРДАНКА ПОПОВА