Малко над 2500 четвъртокласници от 91 училища в област Благоевград се явиха на националните външни оценявания по български език и литература и по математика, които за втора година се провеждат по нов формат.
Припомняме, че при завършване на началния етап от образованието изпитите от 4 станаха 2, като отпаднаха тези по „Човекът и природата“ и „Човекът и обществото“, а по БЕЛ и математика са в нов вариант. Времетраенето е увеличено от 40 на 60 мин., като са включени повече задачи.
НВО по български език и литература е в три части. В първата децата трябва да се справят с аудиодиктовка с обем до 60 думи. Чрез нея се проверяват техните умения за прилагане на изучени правописни правила и за графическо оформяне на началото и края на изречението. Към диктовката четвъртокласниците решават също 10 езикови задачи с избираем отговор.
Втората част от изпита включва текст за четене с разбиране и 10 тестови задачи към него – с избираем и със свободен отговор. При отворените въпроси учениците трябва да дадат кратък отговор с цитат от текста или със свои думи.
Третата част е задачата за създаване на собствен текст, като от четвъртокласниците се изисква да създадат самостоятелно текст от няколко изречения, като покажат умения за смислово единство, езикова свързаност на написаното и творческо и оригинално мислене.
На националното външно оценяване по БЕЛ се явиха 2512 четвъртокласници от общия брой 2668, или 156 не положиха изпита, което е съизмеримо спрямо миналата учебна година, когато на изпита по БЕЛ не се явиха 160 завършващи начално образование.
Вчера се състоя и НВО по математика, което не положиха 165 четвъртокласници в Пиринско, или знанията си показаха 2503 деца. Изпитът се състои от 25 задачи, 18 от които са с избираем отговор. Пет задачи изискват кратък свободен отговор, има и една текстова задача с практическа насоченост. От учениците се очаква да прилагат алгоритмите за събиране, изваждане, умножение и дeлeние, да работят с мерните единици, да познават геометричните фигури и техните елементи, да описват ситуации от реалния свят с математически модели.
Освен прилагане на изученото учебно съдържание, решаването на текстовите задачи предполага и изява на личностни качества – логическо мислене, съобразителност, наблюдателност.
Че изпитът по БЕЛ не ги е затруднил и диктовката също е била лесна, споделиха четвъртокласници от благоевградското V СУ, които след препитването по български език и литература имаха час по физическо възпитание и спорт.
„Не мога да коментирам впечатленията си от конкретния изпитен вариант, тъй като все още не съм се запознала с материалите, но аз лично харесвам новия формат на националното външно оценяване по БЕЛ и смятам, че той е съобразен с възможностите на децата“, сподели главният учител начален етап в V СУ Катюша Чимева, която бе част от експертната група, разработваща точно новия формат на НВО по български език и литература.
„В същото време продължавам да смятам и да твърдя, че трябва да се намали броят на задачите по математика. 25 задачи за 60 минути са прекалено много, още повече че на 30-ата минута концентрацията на децата намаля, а в същото време дори и при тези със затворен отговор се изисква да се извършат необходимите аритметични действия, да се види верният отговор“, изтъкна главният учител и предложи задачите, вместо да се „изсипват хаотично“, да се редуцират до 15 на брой и да се структурират в три групи, според степента на трудност.
Същото мнение – че трябва да се намалят задачите по математика, изрази и главният учител в начален етап на благоевградското VІІІ СУ Мариана Георгиева. Тя коментира, че НВО е преминало нормално и най-важното – децата са били спокойни, а конкретно по БЕЛ повечето ученици са излезли по-рано от установеното време.
„За диктовката знам, че малко ги е смутил самият шум в началото, което може би е качеството на самия запис, но самите изречения не са ги затруднили. Иначе имаше сложно изречение, степенуване, думи с представки, по-малко за озвучаване и обеззвучаване… Като цяло се наблюдаваше голям обхват, но 99.9% от децата бяха доволни“, коментира М. Георгиева и допълни, че четвъртокласниците с лекота са се справили и с творческата задача.
По отношение на математиката учителката посочи, че някои са се затруднили с последната 25-а задача, изискваща творчество и логическо мислене, но четвъртокласниците, отнасящи се сериозно към предмета, са се справили и с това.
„Мисля, че задачите трябва да се намалят, 25 действително са много. Най-вече тези със затворен отговор, защото някои деца налучкват отговорите, други смятат наум и има по-голяма вероятност да допуснат грешка, докато при тези с отворен отговор те пресмятат, пишейки. Също така трябва да се прецизират и тези за геометрични знания. Вместо да броят ъгли, правоъгълници… /които често са един в друг и са объркващи, а и тези задачи не измерват нищо/, то много по-добре е да се формулира задача с отворен отговор, например за определяне вида на триъгълника или за измерване градусите на ъглите“, предложи М. Георгиева.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА