Малко над 2500 четвъртокласници от 91 училища в Пиринско се явиха на националните външни оценявания! УЧИТЕЛИТЕ КАТЕГОРИЧНИ: Трябва да се намали броят на задачите по математика и да се прецизират тези за геометрични знания

Малко над 2500 четвъртокласници от 91 училища в област Благоевград се явиха на националните външни оценявания по български език и литература и по математика, които за втора година се провеждат по нов формат.

Припомняме, че при завършване на началния етап от образованието изпитите от 4 станаха 2, като отпаднаха тези по „Човекът и природата“ и „Човекът и обществото“, а по БЕЛ и математика са в нов вариант. Времетраенето е увеличено от 40 на 60 мин., като са включени повече задачи.

НВО по български език и литература е в три части. В първата децата трябва да се справят с аудиодиктовка с обем до 60 думи. Чрез нея се проверяват техните умения за прилагане на изучени правописни правила и за графическо оформяне на началото и края на изречението. Към диктовката четвъртокласниците решават също 10 езикови задачи с избираем отговор.

Втората част от изпита включва текст за четене с разбиране и 10 тестови задачи към него – с избираем и със свободен отговор. При отворените въпроси учениците трябва да дадат кратък отговор с цитат от текста или със свои думи.

Третата част е задачата за създаване на собствен текст, като от четвъртокласниците се изисква да създадат самостоятелно текст от няколко изречения, като покажат умения за смислово единство, езикова свързаност на написаното и творческо и оригинално мислене.

На националното външно оценяване по БЕЛ се явиха 2512 четвъртокласници от общия брой 2668, или 156 не положиха изпита, което е съизмеримо спрямо миналата учебна година, когато на изпита по БЕЛ не се явиха 160 завършващи начално образование.

Вчера се състоя и НВО по математика, което не положиха 165 четвъртокласници в Пиринско, или знанията си показаха 2503 деца. Изпитът се състои от 25 задачи, 18 от които са с избираем отговор. Пет задачи изискват кратък свободен отговор, има и една текстова задача с практическа насоченост. От учениците се очаква да прилагат алгоритмите за събиране, изваждане, умножение и дeлeние, да работят с мерните единици, да познават геометричните фигури и техните елементи, да описват ситуации от реалния свят с математически модели.

Освен прилагане на изученото учебно съдържание, решаването на текстовите задачи предполага и изява на личностни качества – логическо мислене, съобразителност, наблюдателност.

Че изпитът по БЕЛ не ги е затруднил и диктовката също е била лесна, споделиха четвъртокласници от благоевградското V СУ, които след препитването по български език и литература имаха час по физическо възпитание и спорт.

„Не мога да коментирам впечатленията си от конкретния изпитен вариант, тъй като все още не съм се запознала с материалите, но аз лично харесвам новия формат на националното външно оценяване по БЕЛ и смятам, че той е съобразен с възможностите на децата“, сподели главният учител начален етап в V СУ Катюша Чимева, която бе част от експертната група, разработваща точно новия формат на НВО по български език и литература.

„В същото време продължавам да смятам и да твърдя, че трябва да се намали броят на задачите по математика. 25 задачи за 60 минути са прекалено много, още повече че на 30-ата минута концентрацията на децата намаля, а в същото време дори и при тези със затворен отговор се изисква да се извършат необходимите аритметични действия, да се види верният отговор“, изтъкна главният учител и предложи задачите, вместо да се „изсипват хаотично“, да се редуцират до 15 на брой и да се структурират в три групи, според степента на трудност.

Същото мнение – че трябва да се намалят задачите по математика, изрази и главният учител в начален етап на благоевградското VІІІ СУ Мариана Георгиева. Тя коментира, че НВО е преминало нормално и най-важното – децата са били спокойни, а конкретно по БЕЛ повечето ученици са излезли по-рано от установеното време.

„За диктовката знам, че малко ги е смутил самият шум в началото, което може би е качеството на самия запис, но самите изречения не са ги затруднили. Иначе имаше сложно изречение, степенуване, думи с представки, по-малко за озвучаване и обеззвучаване… Като цяло се наблюдаваше голям обхват, но 99.9% от децата бяха доволни“, коментира М. Георгиева и допълни, че четвъртокласниците с лекота са се справили и с творческата задача.

По отношение на математиката учителката посочи, че някои са се затруднили с последната 25-а задача, изискваща творчество и логическо мислене, но четвъртокласниците, отнасящи се сериозно към предмета, са се справили и с това.

„Мисля, че задачите трябва да се намалят, 25 действително са много. Най-вече тези със затворен отговор, защото някои деца налучкват отговорите, други смятат наум и има по-голяма вероятност да допуснат грешка, докато при тези с отворен отговор те пресмятат, пишейки. Също така трябва да се прецизират и тези за геометрични знания. Вместо да броят ъгли, правоъгълници… /които често са един в друг и са объркващи, а и тези задачи не измерват нищо/, то много по-добре е да се формулира задача с отворен отговор, например за определяне вида на триъгълника или за измерване градусите на ъглите“, предложи М. Георгиева.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *