
Любовта към математиката изгради приятелство, датиращо повече от 40 години между преподавателя в Югозападния университет в Благоевград доц. д.м.н. Васил Грозданов и директора на училището в Рибново Манчо Джуркин. Двамата са състуденти в Пловдивския университет в периода 1982-1985 г. Учат заедно специалност „Математика“, а изградените взаимоотношения остават неподвластни на времето. Така в събота вечер М. Джуркин и доц. Грозданов седнаха да се видят и поговорят в благоевградско заведение, а репортер на „Струма“ също имаше възможност да се включи в разговора. Разбираемо, основна тема бе математиката, а в по- глобален план – образованието.
Любопитното е, че внучката на училищния директор учи математика и е дипломантка на доц. Грозданов.
„Двамата се вълнуваме повече за дипломната работа и от внучката. Все пак ще изпитват и нас“, призна с усмивка М. Джуркин.
Попитани дали има задачи, които не са могли да решат, доц. Грозданов коментира, че не са от хората, които си мислят, че всичко знаят и могат, а просто, когато, условно казано, някое уравнение им се опънело, правили като лисицата, казвали си, че „гроздето е кисело“. Извън шегата, общото между университетския преподавател и директора е, че никога не влизат в час с листчета с решени задачи, а „импровизират“ на място, на дъската пред учениците и студентите.
В разговора им, разбира се, нямаше как да бъде подминато и предложение на МОН за въвеждането на задължителна матура по математика.
„Смятам, че задължително трябва да има матура по математика, но тя да е на различни нива и степени на трудност спрямо насочеността на зрелостниците. Например, ако някой иска да учи инженерни науки, архитектура… да положи матура с по-високо ниво, и обратното – за ориентиралите се към хуманитарни и други специалности, нямаща връзка с математика, изпитът да е в върху по-лесен материал“, изрази мнение М. Джуркин.
Разговорът продължи в посока за съществуващите 81 вида геометрии, диференцирането, интегрирането, сложността, или по-скоро простотата /според двамата математици/ на тази наука, мотивацията, желанието, и не на последно място – необходимостта от това да се дават задачи с практическа насоченост. Що се касае до промените, училищният директор бе категоричен, че те трябва да започнат още от първи клас.
„Аз, ако бях министър на образованието, щях да възложа още от първи клас часовете по математика да се водят от специалисти по този предмет, а не от началните учители“, заяви М. Джуркин, а доц. Грозданов изрази готовност да напише учебник по математика за начален етап.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА