От РУО „издирват” педагози, които да разработват авторски електронни ресурси, получават по 179 лв. за всеки одобрен
Преподавателката по математика в Профилираната гимназия в Сандански Василка Демерджиева е първият учител в областта, който създаде авторски урок и той е одобрен за „Дигиталната раница” на Министерството на образованието и науката.
Припомняме, че в опит за осъвременяване на родното образование от МОН започнаха да разработват нововъведение под формата на единен портал, предоставящ богат набор от съдържание – интерактивни материали, които във всеки един момент от всяко място да могат да бъдат ползвани от ученици, учители и родители. В „Дигиталната раница” има електронно четими учебници, осигурена е възможност учителите да използват безплатно унгарската платформа „Мозаик” и да създават уроци, тестове, упражнения… Също така педагозите могат директно да стартират виртуални срещи със съответния клас и за съответния час. В отделните модули – „Предмети”, „ Домашни” „Библиотека”… е събрано наличното съдържание по теми, предмети, класове, могат да се дават задания – групово или индивидуални, и да се проследява тяхното изпълнение. Съответно родителите ще получават конкретна информация какво учат децата им, как се справят по отделните предмети…
На ниво министерство започна и организиране на обучения, като целта на МОН е да обучат общо 18 000 учители как да създават интерактвни уроци и съдържание.
Темата за „Дигиталната раница” бе засегната и в началото на учебната година на работното съвещание между директорите на училищата в Пиринско и експерти от РУО начело с началника Ивайло Златанов. На срещата присъства и зам. министърът на образованието Мариета Георгиева, която обяви приоритетите в работата на МОН. Един от тях е, че се подготвят промени в условията и правилата за квалификция на учителите. От Министерството на образованието възнамеряват да минимализират масови предлагания на обучения и учителите да се квалифицират по теми от национално значение. Такава, както посочи зам. министърът, е „Дигиталната раница”
Междувременно на работното съвещание, проведено миналата седмица, стана ясно, че на областно ниво вече има напредък по отношение на новия продукт – платформа на МОН.
Пред директорите и присъстващите специалисти застана именно старши учителят по математика в Профилирана гимназия „Яне Сандански” в Сандански Василка Демерджиева. Тогава нейният урок бе в процес на разглеждане и все още не бе получил одобрение, но по покана на РУО учителката дойде, за да сподели своя опит. И тъй като материята е специфична и касае профилираната подготовка по математиката в 11 клас, тя не конкретизира детайли от своя интерактивен ресурс, а представи общата рамка и как по принцип се разработва урок за „Дигиталната раница”. Тя сподели, че самото оценяване се извършва в три етапа и включва проверка за авторски права. „Тоест да се види, че това, което съм направила, са единствено измислени от мен задачи, упражнения и те не са взаимствани от никъде”, обърна внимание на едно от важните условия, на които трябва да отговарят предлаганите уроци, В. Демерджиева. Учителката подробно разясни как в самата платформа на МОН има възможности за писане на самостоятелен текст, включително и под формата на различни математически фигури, качване на снимки, надграждане с ресурси.
„ Урокът може да е едновременно и за нови знания, и за упражнения, като на място могат да се създават т.нар. интерактивни упражния”, акцентира учителката и обясни как учениците сами могат да видят къде са сбъркали, колко правилни и грешни отговора са дали. Учителите пък имат възможност да повтарят теорията, да правят обобщение на целия урок. Също така при даването на тест, упражнения с „цъкането” само на един бутон системата директно изчислява резултатите, успеваемостта, изготвя разбивки и процентни съотношения.
Акцентирано бе на възможностите, предоставяни в отделните модули, свързани с възлагането и писането на домашни работи, използването на ресурси от библиотеката на „раницата“.
На финала на изложението си В. Демерджиева бе аплодирана от всички присъстващи, а самата тя сподели, че макар да е учител по математика, е готова чисто методически да окаже помощ и на свои колеги от други предметни области за разработването на електронни ресурси.
Преди дни от санданската гимназия съобщиха, че дигиталният урок на математичката е одобрен.
„Дигиталният ресурс има всички достойни качества да се ползва в общообразователната система за постигане на основната цел – повишаване на знанията и уменията на учениците в 11 клас чрез допълнителните материали за допълнителна работа за напреднали ученици”, се посочва в коментара за дадената положителна оценка.
Към момента „Дигиталната раница“ е налята със съдържание, ресурси до 7 клас, тъй като до този етап учебниците са безплатни. От 2024 г., когато учебниците за гимназиалната степен по общообразователните предмети също станат безплатни, то техните електронно четими „близнаци“ ще бъдат внедрени в платформата. Следващата стъпка е интегрирането на електронни ресурси и за професионалното образование.
„Неслучайно съвещанието започна с представяне на електронния ресурс, разработен от г-жа Демерджиева. „Дигиталната раница“ е един от приоритетите за образованието. В този смисъл както аз, така и колегите от РУО апелираме директорите да мобилизират ресурсите така, че и други колеги учители да се включат в разработването на уроци“, изтъкна началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов.
По време на съвещанието той коментира и че експерти от РУО ще се свържат с директорите на училищата, за да бъдат препоръчани учители, които да разработят първите 12-15 урока за „раницата“.
В разговор с репортер на „Струма“ тази седмица Ив. Златанов сподели, че няколко експерти, сред които и отговарящата за началното образование Анета Марянска, вече са препоръчали учители, имащи необходимия капацитет, за да разработят и представят авторски електронни ресурси.
Важо е да се отбелжи, че всеки учител, независимо дали е минал обучение, или не, може да предлага своите разработки. Самите уроци се оценяват от двама експерти – университетски преподавател и специалист по предмета. При разминаване в рецензиите, тоест ако един урок получи едно „да” и едно „не”, се пристъпва към арбитриране. Арбитърът също е университетски преподавател в съответното професионално направление и има окончателната дума.
Ако предлаганият електронен ресурс не получи одобрение, то авторът има възможност да преправи съдържанието или отделни аспекти от него съгласно пратените му рецензии и отново да пусне продукта си.
За всеки разработен и съответно одобрен урок за „Дигиталната раница“ учителите ще получават възнаграждение в размер на 179 лв.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА