„Ако днес имаше много, даже не много, а двама-трима учители като Неофит Рилски, то нашето образование и общество щеше да е на съвсем различно място”, тази констатация направи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който с вицепрезидента Илияна Йотова, висши духовници и изтъкнати учени пристигнаха вчера в Югозападния университет в Благоевград за откриването на националната научна конференция на тема „Отец Неофит Рилски – духовност, просвета, култура“. Тридневният научен форум е кулминацията в честванията, посветени на 230-годишнината от рождението на патрона на Югозападния университет – Неофит Рилски, и се провеждат под патронажа на Българския патриарх Неофит, с участието на редица институции и организационен комитет начело с декана на Правно-историческия факултет доц. д-р Николай Марин.
Националната конференция откри ректорът на ЮЗУ проф. д-р Борислав Юруков. Приветствия към студентите и преподавателите, изпълнили най-голямата зала на университета – аулата, поднесоха и главният секретар на Светия синод към Българската православна църква – Мелнишкият епископ Герасим, кметът на Банско Иван Кадев, игументът на Рилския манастир епископ Евлогий и Неврокопският митрополит Серафим.
Успех на научния форум пожела и вицепрезидентът Илияна Йотова, която подчерта, че делото на Неофит Рилски е част от българската идентичност.
„Това е моето разбиране и не мога да приема тенденцията, която напоследък се заражда от знайни и незнайни експерти за омаловажаване на българската история, особено на Българското Възраждане”, категорична бе Ил. Йотова.
Пред внушителната аудитория се изправи и министърът на образованието и науката, който използва случая, за да поздрави всички учители за техния професионален празник вчера. Галин Цоков, който е професор по управление на образованието, акцентира на конкретни факти от живота, дело на Неофит Рилски, и направи повече от интересни препратки към съвременното училище и система.
„Точно лидерството на Неофит Рилски показва, че когато има идея и реализиране на новото в професионалната дейност на съответната личност, то тогава има и сериозни успехи”, каза проф. Цоков и допълни, че именно иновативността на Неофит Рилски е била в основата на успеха на българското образование.
„Колко много ни трябват такива учители-новатори днес! Наистина те съществуват в десетки иновативни училища и много от тях са създали над 30 нови за образователната ни система учебни предмета, но ако имаше наистина значимо лидерство и възможност за реализиране на новостите, може би този процес щеше да се случи много по-бързо. Затова и примерът и достойнството в работата на Неофит Рилски са безценни по отношение на предизвикателствата, които стоят пред нашето образование”, посочи министърът и продължи с компетентностния подход и личностното развитие на учениците. Проф. Цоков говори и как Неофит Рилски е прилагал иновативни педагогически подходи, свързани със сключване на договори с най-добрите и мотивирани ученици, който да подпомагат работата на учителите.
„Това е нещо, което трябва да реализираме и днес в българското училище, за да разширим ученическото участие, инициативността и възможността да изграждаме нашите деца и ученици като личности, а не само да овладяват и възпроизвеждат знания в рамките на училищното образование. Именно това трябва да развием през следващите месеци и години”, обяви министърът.
На финала на изказването си проф. Цоков изрази надежда, че може би следващият Неофит Риския е в залите на ЮЗУ или на другите български университети, подготвящи учители, и заключи:
„Ние просто трябва да намалим нормативните рамки, за да дадем възможност на бъдещите учители на България да реализират своите образователни мечти”.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА