
„Предвид невъзможността да бъде редуциран приемът в средните училища в община Благоевград, които реализират само по 1 паралелка, намаляването броя на паралелките с една в Езиковата гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ и ПМГ „Акад. Сергей Корольов“ за учебната 2025/2026 година предполага равнопоставеност и справедливост между всички училища на територията на община Благоевград”.
Това заявява министърът на образованието Красимир Вълчев в отговор на питане от депутата от ПП „Възраждане“ Цвета Рангелова. Припомняме, че още на 4 март народната представителка от Благоевград отправи въпрос към министъра във връзка с държавния план-прием и редуцирането на по една паралелка в Езиковата и Математическа гимназия. Рангелова акцентира, че в правилата за планирането, реализирането и утвърждаването на държавния план-прием след 7 клас е разписано, че в случаите, когато се налага редуциране на паралелките, първо се съкращават такива с профил „Чужди езици“ в средните училища /с изключение на паралелките с редки езици/. Също така трябва да бъде запазен броят на СТЕМ паралелките и да се даде приоритет на професионалните паралелки с дуална форма на обучение.




„Въпреки тези регламентирани принципи от информация от местните медии и такава, каквато ми е известна в качеството ми на народен представител и жител на Благоевград, е, че се предвижда закриване на по една паралелка в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ и ПМГ „Акад. С. П. Корольов“, което породи тревожни процеси, напрежение между директорите на училищата от областта и община Благоевград, учителски колективи, бивши и настоящи ученици на училищата и сериозно обществено недоволство“, посочва Рангелова и допълва, че от създалото се противопоставяне между учениците и учителите на ЕГ, ПМГ, професионалните гимназии и останалите училища страда репутацията на всички образователни институции в общината и областта. Народната представителка коментира и че ЕГ и ПМГ са двете най-предпочитани гимназии от деца от няколко области /Благоевград, Кюстендил и Перник/ и всяко неправилно и непреценено по целесъобразност редуциране на възможностите за обучение в тези училища следва да бъде внимателно аргументирано, тъй като освен лишаване на децата от Благоевградска област да учат в тези две гимназии, ще доведе и до миграцията на десетки семейства, които, за да осигурят възможност на децата си да получат предпочитано образование, ще напуснат Благоевград завинаги. „Последното ще бъде пагубно за обезлюдяващия ни от години град, който успяваше да задържи миграцията на семейства именно заради възможностите на средното и висше образование в областния център“, заявява Рангелова и пита министъра на какви законови критерии и анализи се основава решението за съкращаване на паралелки именно в тези две водещи гимназии в област Благоевград, предвид разписаните в нормативната уредба принципи и приоритети и какви са мотивите за намаляване на паралелките в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ при положение, че става въпрос за езикова гимназия, а не за средно училище?
На проведените на 7 и 14 март заседания за парламентарен контрол Кр. Вълчев не бе изслушан, заради изтичане на времето за блиц контрол /от 9 до 14 часа/ На 18 март Цв. Рангелова входира ново питане, като моли да получи писмен отговор.
„Обществеността в Благоевград приема с особена чувствителност случващото се в двете гимназии и очаква Вашата намеса в посока недопускане закриване на две паралелки в тези училища. Родители са влезли в контакт с други от градовете Пазарджик, Смолян, където при идентична на тази в Благоевград фактическа обстановка са запазени всички паралелки в езиковите гимназии. Това кара обществото в Благоевград да се чувства ощетено и дискриминирано по отношение на различния подход от страна на РУО, подразделение на повереното Ви министерство.
Моля, при изготвяне на отговора Ви да вземете предвид обстоятелството, че в ПМГ „Акад. С. П. Корольов“ има STEM профили, а френските класове в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ са двата единствени в областта. Учебният план на чуждоезиковия профил дава възможност за профилиране като трети и четвърти профилиращ предмет във втори гимназиален етап в областта на STEM науките, което осигурява насочване на учениците в различни професионални направления. Важно е да знаете и че ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ в притежател на сертификат LabelFrancÉducation и училището е част от международна мрежа, призната с качеството на обучение по френски език. В тази връзка френският посланик е изразил становище за подкрепа на паралелките с изучаване на френски език с оглед възможността за съхранение на франкофонския дух.
Във връзка с горното, моля да получа писмен отговор в кратък срок, доколкото ситуацията изисква спешната Ви намеса и предприемане на мерки предвид това, че отговорът Ви след утвърждаването на държавния план-прием ще бъде безпредметен“, обръща се към министъра на образованието Цв. Рангелова.
Срокът за писмен отговор е 14-дневен, като в случая Кр. Вълчев се произнесе в рамките на 5 работни дни след входирането на въпроса.
В отговора си той обяснява, че държавната политика в областта на средното образование е насочена към разширяване на професионалното образование и обучение в съответствие с препоръките на Европейската комисия, Закона за предучилищното и училищното образование и Стратегическата рамка за развитие на образованието в Република България за периода 2021-2030 година. Недостигът на кадри на пазара на труда налага постепенното увеличаване на приема в професионалното образование, както и на приема в професионалните направления и профилите, свързани с математика, техника, природни науки и информационни технологии. При планиране на държавния план-прием в VIII клас Министерството на образованието и науката определя целеви стойности за всяка област, които включват: брой на паралелките, процент на местата в професионалните паралелки, процент на местата в STEM профилите и професиите, процент на местата в профили „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Хуманитарни науки“ от общия брой места в профилираните паралелки, както и максималния брой на паралелките в профил „Чужди езици“. Определянето на целевите стойности се базира на броя на учениците, завършващи VII клас, и анализа на реализирания държавен план-прием. Методиката за определяне на целевите стойности за всяка област се основава на съотношението между броя на учениците и броя на паралелките, реализирани през предходната учебна година, както и на броя на учениците, подлежащи на прием в VIII клас за настоящата учебна година, умножен с коефициент 1.02.
За учебната 2024/2025 година по държавен план-прием в VIII клас в област Благоевград са реализирани 118 паралелки. За учебната 2025/2026 година е предвидено намаление на броя на паралелките със 7 поради спад в броя на учениците, завършващи основно образование в областта. През учебната 2024/2025 година броят на учениците, завършващи VII клас, е 2 692 – с 252 по-малко в сравнение с учебната 2023/2024 година (2944 ученици) и с 399 по-малко спрямо учебната 2022/2023 година (3091 ученици). Необходимостта от оптимизиране на профилираните паралелки в община Благоевград при планирането на държавния план-прием за учебната 2025/2026 година се обуславя от намаляването броя на учениците в VII клас, както и от изискването за спазване на зададените от МОН целеви стойности. През учебната 2023/2024 година завършващите VII клас са били 715, а през учебната 2024/2025 година – 638, което представлява спад със 77 ученици и се равнява на 3 паралелки.
През предходните години намаляването броя на учениците в VII клас е довело до редуциране на паралелките в почти всички училища, реализиращи държавен план-прием в община Благоевград. Изключение правят Езиковата гимназия „Акад. Людмил Стоянов“, Природо-математическата гимназия „Акад. Сергей Корольов“ и Националната хуманитарна гимназия „Св.св. Кирил и Методий“.
Кр. Вълчев посочва и че две от средните училища – СУ „Иван Вазов“ и Осмо СУ „Арсени Костенцев“ – не реализират държавен план-прием в VIII клас няколко поредни години. Останалите три средни училища – СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“, Пето СУ „Георги Измирлиев“ и Седмо СУ „Кузман Шапкарев“ – осъществяват прием само в по една паралелка. Същото така поради намаляването броя на учениците две професионални гимназии в Благоевград са обединени в Благоевградската професионална гимназия „Ичко Бойчев“.
В община Благоевград по държавния план-прием за настоящата учебна година са реализирани общо 19 профилирани паралелки в шест училища – по шест в ЕГ и ПМГ, 5 в НХГ и по една в СУИЧЕ, 7 СУ, 5 СУ.
„B резултат на извършените анализи РУО е взело решение да не потвърди една от двете паралелки с профил „Чужди езици“ с интензивно изучаване на френски език в Езиковата гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ и паралелката с профил „Математически“ с разширено изучаване на английски език в Природо-математическата гимназия „Акад. Сергей Корольов“, които са с най-нисък минимален приемен бал. Предвид невъзможността да бъде редуциран приемът в средните училища в община Благоевград, които реализират само по 1 паралелка, намаляването броя на паралелките с една в Езиковата и Математическата гимназия за учебната 2025/2026 година предполага равнопоставеност и справедливост между всички училища на територията на община Благоевград. Важно е да се подчертае, че изборът на РУО – Благоевград е бил между запазването на две профилирани паралелки с най-нисък бал и предотвратяването на риска от закриване на средни училища или професионални гимназии в общината. Поддържането на балансирана училищна мрежа и осигуряването правото на образование на всяко дете в област Благоевград, като се вземат предвид специфичните й особености, изисква вземането на трудни решения, едно от които е посоченото. Необходимо е да се отчетат и демографските тенденции, както и намаленият брой ученици, за да се избегне закриването на средни училища или професионални гимназии поради недостатъчен брой ученици за формиране на паралелки. Подобно развитие би довело до сериозни дългосрочни последици както за образователната система в област Благоевград, така и за местната икономика“, заявява министърът и акцентира, че преструктурирането на приема в гимназиите е необходимо, за да се намери баланс между търсенето на образование и потребностите на пазара на труда.
Също така в 27 от общо 28 области в страната се наблюдава намаляване на броя на учениците, което налага промени в държавния план-прием, съобразени с местните специфики. Основната цел е не просто да се предотврати закриването на незапълнени професионални паралелки, но и да се засили активната образователна политика в обществен интерес.
„Въпреки намаляването на две профилирани паралелки учениците ще имат възможност да кандидатстват в други профилирани или професионални паралелки, които осигуряват качествено образование (включително с разширено или интензивно изучаване на чужди езици) и добра подготовка за бъдеща реализация“, приключва писмения си отговор министър Вълчев.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА