5 месеца след проливните дъждове в Пиринско държавата още не е започнала дори подготовка на процедурата за изработване на технически проект за моста над Бистрица на пътя Гоце Делчев-Сатовча, който поддаде от високи речни води и е единствената връзка на Благоевградска и Смолянска област, призна регионалният министър Гроздан Караджов в писмен отговор на депутатско питане кога мостът ще бъде укрепен и отново ще бъде разрешен за преминаване на коли с тегло над 12 тона.
Едва след изготвяне на проекта ще бъдат определени конкретните строително-ремонтни дейности, прогнозните стойности и сроковете за реализация. После следват открити процедури по Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител и строителен надзор, които също ще глътнат много месеци.
Според министър Караджов АПИ е заложила в бюджета си за тази година подготовка на процедурата, но предвид темповете, с които у нас се печелят обществени поръчки, до започване на ремонта могат да минат и години.
От декември 2021 г., когато мостът поддаде, тежките коли се насочват по обходния маршрут Гоце Делчев-Дъбница-Вълкосел-Сатовча, което удължава пътя им с 25 км. Участъкът обаче е с големи вертикални наклони, а жителите на селата се притесняват, че заради усилената му експлоатация от тирове пътят много скоро ще бъде разбит и от миналогодишния ремонт, който му бе направен, ще остане само спомен.
32-километровото трасе действително бе основно ремонтирано през 2021 г., след като години наред хората от района събираха подписки и се молеха на държавата да го оправи. Тогава бе поставен нов асфалтов пласт, хоризонтална маркировка, ограничителни системи, предстои монтирането на пътни знаци. Завършването на рехабилитацията бе отбелязана с тържества във всички села по трасето, във Вълкосел дори дадоха курбан и хората се радваха като деца, че след 50 г. мъки държавата най-после се е сетила за тях и е наляла в пътя им близо 35 млн. лв. Затова сега местните следят с тревога трафика на тежките камиони и се молят мостът на Бистрица да бъде ремонтиран по-бързо, за да се върне там трафикът.
Мостовото съоръжение обаче е сериозно засегнато от дъждовете и времето.
Месец преди наводненията – през ноември 2021 г., Областно пътно управление – Благоевград установи отцепване на част от бетона на устоя под първа греда на моста. Заключенията на Института по пътища и мостове бе, че мостът е в предаварийно състояние и е необходимо да се махнат всички пластове до горния ръб на пътната плоча, да се ремонтират стоманобетонните елементи, да се подменят пенделите с еластомерни лагери, да се направи надливка от бетон, армирана към съществуващата пътна плоча, да се оцени възможността за затваряне на фугите и превръщането на конструкцията в полуинтегрална, после да се изгради ново пътно платно на моста с хидроизолация, тротоарни блокове, асфалт, парапети и др.
Извън времето за всичко това ще са необходими и доста милиони, но колко ще са те, на този етап дори АПИ не се наема да прогнозира.
Миналата година вълкоселци дори си направиха курбан около прясно ремонтирания асфалтов път, за който чакаха 50 г.
ВАНЯ СИМЕОНОВА