Обучителна програма по проект „Interactive inclusion” за младежки работници по програма Еразъм + се проведе в в университетски център Бачиново в Благоевград от 5ти до 14ти март.
В програмата участваха младежки работници от Фондация За Утре и още 5 партньорски организации от Италия, Хърватска, Румъния, Литва, Турция. Целта на програмата бе за развиване на иновативни умения за неформално образование и подкрепа за личностно развитие и социално включване на младежи със специални образователни потребности.
Участниците бяха обучавани по интерактивни и неформални методи на обучение от водещи експерти на Фондация За Утре с опит в младежката работа, поведенчески анализ, психология, социално включване. Фокусът на дейностите беше върху иновативни поведенчески и ролеви методи за неформално обучение на младежи с интелектуални затруднения като инструмент за развитие на важни лични способности и социални умения за тяхното ефективно включване.
Темите, включени в програмата на обучението бяха:
– Обмяна на опит и добри практики в работата с младежки работници за социално включване на младежи със специални образователни потребности.
– Приложен анализ на поведението и основана на доказателства поведенческа терапия като методология за подкрепа на социалното включване и личностно развитие на младежи с интелектуални увреждания:
• Въведение в приложния анализ на поведението – концепции и принципи, важни за най-добрите практики в социалното включване на младежи с интелектуални увреждания.
• Проектиране и прилагане на подходящи цели за придобиване на умения
• Значението на укрепването в резултатите от обучението. Методики и график на укрепване
• Идентифициране и работа в рамките на настоящите нива на представяне на ученика, за да се улеснят най-добрите резултати в обучението.
• Специфични основани на доказателства интервенции за придобиване на умения и подобряване на поведението
• Мониторинг на напредъка на интервенциите и разпознаване на бариерите пред успеха.
• Проектиране с интервенции за коучинг подкрепа и събиране на данни на специфични образователни сценарии
• Комуникация с родители и полагащи грижи
– Интерактивни образователни методи за социално включване
– Интерактивни музикални и арт методи като инструмент за неформално обучение на младежи с интелектуални затруднения.
– Работа със сетивата като инструмент за връзка и подкрепа на младежи с интелектуални затруднения.
– Екологични методи за подкрепа на социалното включване и личностно развитие – интерактивни дейности сред природата, работа с екологични материали и др.
– Дигитални инструменти за работа в мрежа и професионална подкрепа на младежки работници.
– Europass инструмент за признаване за неформално и самостоятелно обучение на младежки работници.
Участниците активно бяха включени в обучителния процес посредством разнообразни неформални образователни методи като сутрешна йога и енергизатори, интерактивни игри за опознаване, представяне на дейността на всяка партньорска организация, обмяна на опит, обучения с психолози и социални работници, презентации, дейности за самопознание и самоизследване, образователни игри, музикални и арт сесии, методи на театър на сетивара, среща на място в местна организация (училище с интегрирано обучение за деца със специални образователни потребности на базата на приложен анализ на поведението), практическа работа с младежи с интелектуални затруднения от местната общност, културни презентации на страните, дейности на открито сред природата на парк Бачиново
Всички участници дадоха изключително висока оценка на проект и изразиха готовност за бъдещо взаимодействие за прилагане на представените методи за образование и социално включване на младежи със специални образователни нужди.