В много от складовете, най-скъпата техника е подемнатаскладова техника. Определено да обзаведеш логистичен склад с такова оборудване е скъпа инвестиция, която се изплаща дългосрочно. От Motocarservice.comобаче уточняват, че за да работят оптимално складовата техника трябва да саизпълнениопределениусловия. Нужно е да се определи разстоянието, което трябва да преминава един мотокар, разходите, които ще направи и ползата от него. Правилното движение на машините може да спести до 35% от изминаваното разстояние, като естествено това влияе и на разходите и на количеството поддържани запаси.
Колко са важни мотокарите днес?
Безспорно автоматизацията на тези процеси е подобрила управлението на складовете. Понякога обаче модерните технологии, включително и мотокарите се използват недостатъчно оптимално и дори до водят до преразход, когато всъщност целта им е била да пестят разходи. Всичко това може да се поправи с правилно управление на машините, техният път, като резултатът ще бъде повишена производителност. В професионалната литература за логистика се говори съвсем малко за мотокарите и дублиращите се пътища при преноса на палети. Има определени теории, че ако се задават множество задачи, тогава процесът се оптимизира до 9%.
Пред всеки склад стоят редица задачи, като това той да бъде гъвкав, да има възможност за увеличаване на дейността, да отговаря на търсенето и др. Предимствата много често са и предизвикателства, за да бъдат постигнати. Примерно конкурентоспособността е точно едно от тези неща. За да остане обаче един склад или логистичен център, конкурентоспособен трябва да има нещо повече от просто добри мотокари, нужна му е и добра организация от ръководителите и инженерите.
Има много дейности в един традиционен склад, които могат да се оптимизират. Обикновено стоките пристигат пакетирани в големи опаковки или палети и напускат склада пакетирани на по-малки пакети или калъфи. Някои много оборотни продукти се получават в палети и се доставят в палети, но това е по-скоро рядкост. Освен това много малко са продуктите, които са толкова оборотни, че изобщо не се задържат в склада, най-често е нужно да се съхраняват известно време. Тоест в складовете, дейностите не се ограничават само до приемане и изпращане, има и съхранение, събиране и преопаковане. Паралелно на това трябва да се обновява инвентара и да се следят количествата стоки, както и да се транспортират стоките вътре в склада от едно място до друго.
Как може да се оптимизира процеса и движението на мотокарите?
Възможно е мотокарите да са снабдени със скенери, които да идентифицират номерата на стоките и когато ги изнасят към товарната рампа, да ги премахват автоматично от списъците с наличности. Когато се достигне минималното ниво на инвентара, системата задейства задача, че трябва да се попълнят липсите. Възможно е това да се случи и с помощта на мотокари, които да заредят стока автоматично. Всички мотокари са снабдени с така наречените вилици, които помагат за подреждането на стоките. Освен това имат и радио устройства, терминали, монитори и др. Някои терминали изпращат сигнал за идентифициране, като по този начин се следят къде се намират другите мотокари или пешеходците в района. Мониторът на мотокара обикновено предоставя инструкции на водача, свързани с дадена операция.По време на процеса водачът знае къде да отиде, какво да вземе и къде да го постави.Водачът на мотокара може да сканира баркода и да въведе код за местоположението, когато мести дадена стока. След това може директно системата да му покаже най-оптималния маршрут за следващата задача. Това означава, че ако операциите по преместване и попълване се извършват при едно и също пътуване, значи има и значително подобрение в производителността на мотокарите.Но ако стоките сетоварят през деня, апалетите се прибират през нощта, повишаването на производителността е ограничено – комбинацията от задачи е една от основните предпоставки за оптимизиране на процеса.
Освен това оформлението на складовете има голямо влияние върху производителността. Ако складът има докове от едната страна, а транспортните докове от другата страна, то тогава се удължава много пътя. Най-добре е двата дока да са от една и съща страна.
Броят на мотокарите в склада също е от огромно значение. Ако разполагате с достатъчно може всеки един от тях да носи стока до определена точка и от там да я прибира друг. В тази ситуация обаче при промяна на коридора трябва да се внимава с трафика и с останалите мотокари. Оптималната ширина на един коридор е към 4 метра. Това е достатъчно място да се товари и разтоварва стока от стелажите и да се движи мотокара свободно.
Друг вариант на движение е всеки мотокар да изпълнява самостоятелно по 2-3 задачи, като алгоритъм подбира кои задачи са близки една до друга на разстояние. Мотокарът изпълнява низа от задачи самостоятелно без да има предаване на стоки.