110 e прогнозната целева стойност за максималния брой паралелки след 7 клас за учебната 2025/26 г. за област Благоевград. Това е разписано в правилата за планирането, утвърждаването и реализирането на държания план- прием, спуснати от Министерството на образованието и науката.
Припомняме, че за настоящата учебна година бяха утвърдени 121 паралелки за осмокласници, но реализираните са 118. Заради липса на кандидати още преди записването на първо класиране бяха закрити три паралелки с общо пет специалности в 3 училища в Пиринско – Професионалната гимназия по механоелектротехника – Петрич, Професионалната гимназия по електроника и енергетика и Професионалната лесотехническа гимназия в Банско.
Трябва да се върви в посока оптимизиране на училищната мрежа и преструктуриране на план-приема, това е тезата, която началникът на РУО Ивайло Златанов изтъква многократно на съвещания с директорите, като акцентира и на намаляващия брой кандидат-гимназисти, и на учениците, „идващи отдолу“.
Така например към дата 1.12.2022 г. седмокласниците в областта са били 3091, година по-късно 2944 и сега /към 5.11.2024 г./ са 2692, или с 252-ма по-малко. Друг е въпросът, че винаги има движение и няма как да се каже със сигурност точно колко седмокласници ще отидат в чужбина или други населени места. Факт е обаче, че при прехода от основното образование към първи гимназиален етап, или от 7 към 8 клас, на областно ниво обичайно
„изчезват“ между 150 и 180 ученици.
Данните, с разбивки за период от три години, показват, че дефицит от 72-ма кандидат-гимназисти е налице в община Петрич. През 2022 г. седмокласниците са били 442-ма, на следващата година са стигнали до 469, но в края на 2024 г. са 397. На територията на общината план-прием от общо 17 паралелки обявяват 7 училища /профилирана, две професионални гимназии и 4 СУ-та/.
Във връзка с план-приема вече три години се провеждат срещи между представители на институции, директорите на училищата, обучаващи гимназисти и работодатели. Целта е да се намерят допирните точки между пазара на труда и системата на образованието и в най-голяма степен да се удовлетворят потребностите на бизнеса и желанията на ученици и родители. Един от акцентите по време на срещата в Петрич, състояла се през месец декември, бе именно намаляващият брой кандидат-гимназисти.
„Две поредни години правим неистови опити да се реализират професионални паралелки с нови професии в ПГМЕТ, но за съжаление този прием не се осъществява и се стига до закриване на тези паралелки поради малкия брой ученици, пожелали да се обучават в тези специалности. Искам обаче да отбележа, че тези специалности са били по заявка на бизнеса“, каза по време на срещата старши експертът по професионално образование в РУО инж. Антоанета Николова и подчерта, че виждането на Регионалното управление на образованието е да се работи в посока редуциране на план-приема с две паралелки, като те да са по профили, още повече че във връзка с недостига на кадри приоритет на МОН е професионалното образование и то трябва да бъде с превес над профилираното.
Като динамична и трудно предвидима може да бъде определена ситуацията в Благоевград, където план- прием след 7 клас реализират общо 10 училища – 3 профилирани гимназии, 4 професионални и 3 средни училища. През последните години се утвърждават 32 паралелки, но се наблюдава и най- голям недостиг на кандидат-гимназисти спрямо броя на завършващите основно образование в града. От изнесените данни по време на срещата стана ясно, че през периода от 2021 г. до 2023 г. включително седмокласниците, обучаващи се в училищата на територията на община Благоевград, са били между 715 и 711. Към 5 ноември м.г. броят на учениците в 7 клас е 638, или със 77 по-малко. Никой не може да прогнозира колко от тях „ще изчезнат“ и изобщо какво ще е движението на ученици. Факт е, че за тази учебна година седмокласниците бяха 715, а в 8 клас са се записали 843, т.е. отнякъде /други населени места или от чужбина/ са дошли 121 осмокласници.
„Те идват вече трета година, но никой от тук присъстващите, включително и аз, не може да каже дали това пак ще се случи. И ако картината не се промени, значи чакаме над 190 деца, което за мен е много хазартно и рисково“, каза Ивайло Златанов. Отношение по темата взе и началникът на отдел ОМДК в РУО Методи Попов, който посочи, че дефицитът от 77 кандидат-гимназисти означава, че не стигат осмокласници за повече от две паралелки, а присъстващи изчислиха, че това са три паралелки. Друг е въпросът колко паралелки биха се реализирали, ако не дойдат и въпросните 120 осмокласници от други населени места.
Сложна е обстановката и в община Банско, където години наред има проблеми при реализирането на план-приема, а и се наблюдава движение на ученици към друга община. 4-те училища, обучаващи гимназистите, традиционно обявяват 7 паралелки, като при максимална пълняемост от 26 ученици са осигурени места за 182-ма осмокласници. На фона на това към края на 2023 г. седмокласниците са били 121. Основно образование са завършили 113, от които 105 са подали заявления при първия етап от прием в училищата на територията на община Банско, а иначе постъпилите ученици в 8 клас са 108.
„Сами разбирате, че при този брой ученици няма как да се реализират паралелките, с които с колегите директори отдавна спорим, а искаме да убедим и местната изпълнителна власт“, посочи тогава началникът на РУО и допълни, че процес на оптимизация трябва да се случи, колкото и директорите да нямат желание.
Към края на 2024 г. седмокласниците са 108, което е с 13 по-малко в сравнение със същия период на 2023 г., което само по себе си поставя пред изпитание и четирите училища. По време на срещата с работодатели директорите на гимназиите Сашка Тодорова, Иван Кадев и Христо Янчовичин представиха плановете си за прием по професионални направления 2025/2026 учебна година и споделиха, че и трите училища имат един общ проблем, а именно недостатъчен брой ученици, въпреки специалностите, които са търсени на пазара на труда, и въпреки добрата подготовка, която дават на децата, и добра материална база и условия.
Що се касае до останалите общини, Гърмен е на минус с 47 кандидат-гимназисти, Сандански с 41, Якоруда и Симитли с по 23-ма, Хаджидимово с 9, Белица – минус 3
Най-голям прираст – на 33-ма седмокласници, има в Гоце Делчев. За настоящата учебна година обаче там не достигаха 97 бъдещи осмокласници и се наложи трите училища в града: Природоматематическата гимназия, Неврокопската професионална гимназия и Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство, да свият приема си с по една паралелка.
В Сатовча учениците в 7 клас са с 13 повече, в Кресна с 8, в Струмяни с 3. Или казано по друг начин, 10 от 14-те общини в областта са с отрицателен баланс и само 4 са с положителен.
Друг важен момент е, че от 2019 г. започна преструктуриране на план-приема след 7 клас. Според правилата, въведени от МОН, определен процент ученици трябва да се обучават по професии и в СТЕМ направлението обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката. За 2024/25 г. прогнозната целева стойност за област Благоевград бе 52.51% от осмокласниците да са обхванати от професионалното образование/подготовка, като с изготвеното обобщено предложение бяха постигнати 56,20%, което е 3,69% над заложената целева стойност. Също така бе заложено 62.04% от общия брой места да са в СТЕМ направлението и са постигнати 62,81%.
За учебната 2025/26 г. целевата стойност на местата за професионална подготовка са 57.58% и 62.04% за СТЕМ профили. Новото е, че сега от МОН са добавили и две нови графи. Една указва, че местата в профили „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“ ,“Хуманитарни науки“ трябва да са 56.60% от общия брой на местата в профилираните паралелки. В другата графа е посочено, че на областно ниво максималният брой на паралелките в профил „Чужди езици“ трябва да е 11. Към настоящия момент този профил се предлага в 13 паралелки на 7 училища – 6 в Езиковата гимназия в Благоевград, 2 в Профилираната гимназия в Сандански, по една в СУИЧЕ – Благоевград, СУ – Абланица, Банско, СУ „Братя Каназиреви“ – Разлог и Профилираната гимназия в Петрич. В правилата на МОН е посочено, че в случаите, когато се налага редуциране, се спазва следният ред: намаляване броя на паралелките с профил „Чужди езици“ в средните училища /без паралелките с редки езици/.
През този месец по график, изготвен от РУО, предстои директорите на училищата, реализиращи прием, да отправят своите мотивирани предложения. По този повод Ив. Златанов коментира вчера, че за разлика от годините, когато срещите се провеждаха онлайн, сега ще са присъствени, и обсъжданията ще се състоят в заседателната зала на РУО – Благоевград.
План-приемът трябва да бъде съгласуван с кмета на съответната община и в срок до 15 февруари обсъден в Комисията по заетостта към Областния съвет за развитие. До 1 март от регионалните управления на образованието в страната представят в МОН обобщеното предложение за ДПП /държавен план-прием/ и за ДДПП /допълнителен държавен план-прием/.
Министърът на образованието и науката утвърждава със заповед приема за неспециализираните училища с национално значение. От своя страна, началниците на регионалните управления на образованието утвърждават ДПП за профилираните гимназии с прием в V клас, ДПП за профилираните гимназии и за професионалните гимназии, в паралелките за профилирана подготовка в средните училища и в професионалните гимназии, в паралелките за професионална подготовка в средните училища, в профилираните гимназии и в обединените училища, ДДПП в училищата с прием на ученици от обединените училища.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА