МРРБ проучва ново трасе да изведе АМ „Струма” от Кресненското дефиле, до края на ноември стартира обществена поръчка

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) проучва възможността да изнесе извън Кресненското дефиле спорния участък от магистрала „Струма“, по който години наред няма решение откъде точно да мине, така че да не засегне природните дадености на региона. Много е вероятно заложеното трасе, което според приетия план от времето на ГЕРБ трябваше да премине през дефилето, да се промени.

„Предвижда се до края на ноември 2023 г. да бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране за ново пътно трасе в посока Кулата извън Кресненското дефиле в област Благоевград“, съобщиха за Economic.bg от ресорното министерство.

Ново трасе нова екологична процедура

Повод за запитването бе изказване на регионалния министър Андрей Цеков, че тази година трябва да започне проектирането на участъка от магистрала „Струма“ покрай Кресненското дефиле. Това обаче повдига редица въпроси относно вече приети екологични процедури за строителство на 23.6-километровата отсечка, и то във вариант, при който трафикът в посока Гърция бе заложен да минава по съществуващия път Е-79 през дефилето, а в посока София – по нов път, източно от него.

Сега от министерството отговарят, че целта на предстоящото проучване и проектиране на ново пътно трасе за платното в посока Кулата е „да се намери изпълнимо трасе, съобразно теренните дадености и екологичните ограничения, при прилагане на мерки, осигуряващи високо ниво на пътната безопасност и максимално щадящи природните местообитания в защитените зони. Допълват, че проученото трасе ще бъде предмет на отделна екологична процедура.

От министерството уточняват за Economic.bg, че едва след като приключи прединвестиционното проектиране, ще стане ясно откъде точно ще мине трасето и дали цялата магистрала всъщност ще бъде изнесена източно от дефилето, какъвто е един от вариантите, обсъждани от години. От ведомството уверяват, че ще бъде взета предвид екологичната оценка, но и релефът на евентуално избраното трасе.

Ново трасе нови изпълнители?

За новия вариант на трасе, за който предстои извършване на прединвестиционно проучване, се предвижда отделна екологична и устройствена процедура, както и проектиране и строителство, посочват от министерството.

Дали обаче вече подписаните от бившия министър Иван Шишков договори с два консорциума начело с „Грома Холд“ и „ГБС – Инфраструктурно строителство“ ще бъдат прекратени, не става ясно. Припомняме, че фирмите бяха избрани с поръчка на АПИ още в края на 2019 и началото на 2020 г., но контрактите с тях бяха подписани едва тази година през април. Общата им стойност е почти 1.2 млрд. лв. с ДДС. Това се случи въпреки протестите на жители на Кресна и природозащитници, които алармираха, че се готви строителство в дефилето, което ще предопредели трасето на магистралата.

Договорите са придружени с допълнителни споразумения за отложено изпълнение поради независещи от възложителя и изпълнителя обстоятелства, а именно – изпълнението на договорите, т.е. същинското строителство, да започне след осигурено финансиране и след завършен анализ за съответствие на изводите от Доклада за оценка степента на въздействие от 2017 г.

След подписването на контрактите бившият министър Шишков даде възможност да започне строителството на обхода на „един малък участък от 200 м“ край Кресна. Строежът завърши през август месец, като от АПИ отново увериха, че въпросният участък не предопределя избора на трасето.

Малко след като Андрей Цеков зае поста, той даде заявка, че ще се обмисля втори вариант на трасе, но идеята е паралелно да се изгражда одобреният път с габарит 10.50 (бел.р. – скоростен път) по източния склон, коментира министърът на пресконференция през юли.

Това означава, че е много вероятно новото платно в посока Гърция да се изгражда от нови фирми, а в посока София – от старите.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *