Навигационната система на самолета, с който Фон дер Лайен кацна у нас, е била заглушена от Русия

Предполагаема руска атака, насочена към Урсула фон дер Лайен, е деактивирала GPS навигационната система на летището в Пловдив и е принудила самолета на председателя на Европейската комисия да кацне, използвайки хартиени карти.

„GPS сигналът в цялата зона на летището е бил изключен“, съобщил един от служителите на летището. След като е кръжал над аерогарата в продължение на един час, пилотът на самолета е взел решение да приземи машината ръчно, използвайки аналогови карти.

Кремъл и Европейската комисия са били потърсени за коментар. Българската агенция за контрол на въздушното движение потвърди за случая в изявление пред Financial Times.

„От февруари 2022 г. насам се наблюдава значително увеличение на случаите на заглушавани GPS системи и подправени сигнали. Атаките нарушават точното приемане на GPS сигнали, което води до различни оперативни предизвикателства за самолетите и наземните системи“, се казва в изявлението.

Така нареченото GPS заглушаване и подправяне, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често влиза в употреба и от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилния живот.

От правителствената информационна служба уточниха:

„По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета. По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане. Уточняваме още, че пренасочване на полета не се наложи. По предварително планирана и съгласувана програма с екипа на ЕК, кацането беше предвидено на летище Пловдив. Полетът на Урсула фон дер Лайен беше изпълняван със самолет, нает от Европейската комисия”.

Пред БНР директорът на летището коментира ситуацията от неделя. „През цялото време полетът на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен беше следен и никой на летище Пловдив не беше притеснен от изчезване на GPS сигнал и проблем за сигурността на пътника”, каза Красимир Пешев. По думите му е рутинна процедура, ако системата за кацане на един самолет откаже, в случая ER NAV, пилотът да  премине на втора – ILS. Тя е по-стара, но се използва по решение на екипажа, обясни Пешев. Директорът на летището няма отговор откъде се е появила информацията на британското издание.

Припомняме, че председателят на ЕК пристигна на визита у нас в неделя. Фон дер Лайен кацна в Пловдив и оттам се отправи към Сопот, където с премиера Росен Желязков инспектираха „Вазовски машиностроителни заводи“ ЕАД. Още тогава стана ясно, че има известно забавяне в полета на Фон дер Лайен, но то беше оправдано с „лоши метеорологични условия”.Източник:Financial Times, Нова ТВ

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *