Как да прилагат динамичен и гъвкав локален подход при вземане на решения за преминаване на ОРЕС /обучение в електронна среда от разстояние/ обсъждаха началникът на РУО Ив. Златанов и директорите на училищата в областта на онлайн съвещание вчера.
Както е известно, със заповед на министъра на здравеопазването всички ученици от гимназиален етап в момента учат дистанционно и трябва да се върнат по класните стаи в четвъртък. В същото време самият проф. Костадин Ангелов обяви сутринта в национален ефир, че от 12 ноември всички училища, в които има заболяемост над 20%, могат да минат на онлайн обучение, независимо от кой клас са децата. От МОН пък отчитат, че епидемията се развива неравномерно в различните области и населени места в страната, като средно процентът на заразените лица е по-висок в по-големите места. Към 5 ноември т.г. 55% от училищата (предимно по-малките) нямат регистриран случай на коронавирус. Затова е нужен локален подход при вземане на решение за преминаване към обучение от разстояние, както и диференциран подход – заради различията между класовете, етапите, дейностите, вида на подготовката и др.
От Министерството на образованието са категорични, че продължителното преминаване към онлайн обучение, пък било то и само за учениците от един клас или етап, води до десоциализация, снижена когнитивна ангажираност, повишена психическа тревожност и влошена двигателна активност. Това прави трайното преминаване на едни и същи ученици към онлайн обучение невъзможна и нежелана алтернатива, и предполага динамичен и гъвкав подход при вземане на решения при преминаване към тази форма. Съгласно указанията за най-малките ученици, особено тези в първи и втори клас, онлайн обучението изобщо не е препоръчително и преди да се стигне до такова, трябва да се обмисли вариант с разделянето им на групи по половин ден. Също така училищата могат да въведат и допълнителни мерки, като например намаляване на учебните часове с 10 минути, реорганизация на седмичното разписание, въвеждане на маски за учениците и в час, и др., като се осигури възможност за хибридно обучение, така че учебните часове по предметите, по които учителите могат да преподават присъствено, да се разположат в няколко дни, и обратното – останалите, налагащи преподаване от разстояние, да са в други дни. Реорганизацията може да включва и изнасяне в обратната смяна на някои от предметите, да се изиска задължително носена на маски и в класната стая по време на час, създаване на организация, ако преподаващият учител работи от разстояние, в класната стая по време на урока да влиза служебно лице – зам. директор, психолог, педагогически съветник. Важно е да се знае и че едни и същи ученици по възможност не бива да остават в обучение от разстояние в електронна среда за повече от 2 седмици, и при връщане в клас присъственото им обучение да е поне 2 седмици.
На училищно ниво решенията за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда следва да се вземат на базата на няколко критерии: съгласно заповед на просветния министър след решение на педагогическия съвет на училището – такава възможност бе дадена преди няколко седмици, като всяко училище може да предложи превключване към онлайн обучение за даден клас или етап съобразно решенията и препоръките на областния/общински кризисен щаб и общите заповеди на здравния министър, съгласно критериите на здравния министър за преустановяване на присъствените занятия при превишени прагови стойности – над 15% отсъстващи ученици на ниво училище и над 20% на ниво паралелка, при отчитане на други фактори – брой отсъстващи учители и подадени заявления за отпуск, брой учители с придружаващи заболявания, възникнала психоза сред училищната общност, липса на заместващи учители, брой заявления за индивидуално преминаване към онлайн обучение и др., при прилагане на алгоритъм за приоритетност и редуване на ученици за присъствие в училище.
„Към днешна дата /б.р. 10.11./ нямаме училища на територията на област Благоевград, които да са преминали изцяло към обучение в електронна среда от разстояние. Нямаме концентрация в училищни институции, при които се констатира голям брой заболели, дали положителен тест за коронавирус учители, респективно ученици”, коментира Ив. Златанов и допълни, че в някои училища се наблюдава повишаване на заболяемостта, но в РУО не са постъпили искания от страна на директори за преминаване към дистанционно обучение. Шефът на Регионалното управление изтъкна и че по време на осъществената видеоконферентна връзка с директорите е разяснена настоящата ситуация и им е поставен срок.
„Там, където директори и учители преценяват ситуацията като критична, да подадат актуална информация. Съответно ще подпомогнем този процес, ако е необходимо преминаването в обучение в електронна среда от разстояние”, каза Ив. Златанов.
По отношение на актуалните данни, качвани в специализираната платформа на МОН, стана ясно, че вчера /вторник/ под карантини са 102-ма учители в областта. От тях 82-ма са дали положителен тест за коронавирус, а другите 20 са били контактни на свои близки.
„В сравнение с миналата седмица броят на учителите под карантина се е увеличил с около 40 процента, което е притеснително. А това, което мен ме притеснява в по-голяма степен, е, че за разлика от началото на месец октомври, когато броят на контактните беше по-голям в сравнение с броя на колегите, дали положителен тест, сега ситуацията е точно обратната”, анализира Ив. Златанов.
Както „ Струма” писа, в началото на тази седмица екипът на РУО – Благоевград с отворено писмо до родителите отправи призив учениците да носят маски и по време на учебните занятия. „Категорично считам, че по този начин ще бъдем и съпричастни към здравната система, която безспорно изпитва трудности, имайки предвид стремглавото покачване на случаите на коронавирус”, изтъкна шефът на РУО и изрази увереност, че с процес на разясняване и мотивиране родителите ще оценят по достойнство предложението-апел.
По време на срещата са обсъждани и насоките, свързани с обучението на гимназистите. Така според спецификата на съответното населено място и училище се дава възможност на директорите със съдействието на учителите, на обществения съвет, отчитайки мнението на родителите, да вземат решение за евентуално удължаване на обучението от разстояние.
„Тук по-интересното е, че се създава възможност да се изготвят графици и да се получи едно редуване на ученици от отделни етапи, степени на образованието, класове, които да бъдат съответно в дневна присъствена форма и обучение в електронна среда. Като пак ще кажа – трябва да се отчетат спецификата на всяко едно училище, населеното място, заболеваемостта сред учениците и учителите, и в край на сметка да се вземе едно такова решение. Препоръчителното е обучението от разстояние да бъде за срок не по-дълъг от две седмици”, уточни Ив. Златанов.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Кой нормален родител ще си пусне детето на училище в тая ситуация.
Стига вече се мотахте, РУО, пускайте заповедта и да се извеждат децата от тези бациларници, за да не си кихат във вратовете. Колко родители ще дадат 100лв. за PCR тест, а че той е безбожно скъп е друга тема.
Приказки, приказки, приказки … и нищо съществено и адекватно на ситуацията. Жалко, много жалко, защото ще останете и без учители, както оставаме без лекари.
А админстрация, която седи като квачка в полог по 30 и повече години не се ли десоциализира? Редно е и в РУО да престояват по 5 години и после отново да работят като учители в училищата.