Дълги години трупани въпроси и проблеми в образователната система, които вълнуват учителите по география в прогимназиалното и гимназиалното образование в България, коментираха на среща в Кюстендил. Официални гости на дискусията в кюстендилското читалище „Братство“ бяха Ирена Анастасова – председател на парламентарната комисия по образование и наука в 47-то народно събрание, народният представител от БСП Бойко Клечков, председателят на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти (АПГР) Марин Русев – професор в Софийския университет „Свети Климент Охридски“, доц. д-р Иван Дреновски – преподавател в ЮЗУ „Неофит Рилски“, Мая Стойчева – началник на РУО – Кюстендил.
В откритата дискусия активно участие взеха учители по география от Благоевград, Дупница, Перник, Самоков, София и Кюстендил. Инициативата за среща от подобен формат бе на учителя по география от ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Кюстендил Иво Пенев.
„Аз не помня досега да е имало за географите в България такава истинска среща. С искрен, неформален тон, с поставяне на наболелите с години проблеми и с едно положително желание за тяхното разрешаване в близко бъдеще, което е голяма надежда и е целта на нашата Асоциация на професионалните географи и регионалисти, защото ни боли за географията. И географията да намери своето място в образованието като един учебен предмет с огромен интеграционен потенциал. Да намери адекватно изражение в броя часове и съответно нейното място сред всички други учебни предмети, защото географията формира и национално самосъзнание, и широка обществена култура, а към момента е много силно подценена в българската образователна система“, каза пред аудиторията доц. д-р Иван Дреновски.
„Нашите искания не са кратки. Те са трупани в продължение на десетилетия. Освен общото, че географията не е третостепенен предмет, основно само с едно изречение ще ви го кажа. Географията присъства в 5 от 17-те цели, заложени в Закона за образованието в България. И в същото време разполага само с около 5% от хорариума, който се предоставя на учениците в училище. Смятаме, че да достигнем тези 30% е невъзможно като присъствие, но ако властта и тези отговорни хора, от които трябва да зависи това положение, го направят на 6%, ние ще бъдем изключително щастливи. Защото и ние – като представители на висшето образование, и колегите – като представители на средното образование, ще могат да си свършат работата, която е заложена в документацията, свързана с преподаването на география в българското училище. Поехме и ангажимент пред г-жа Ирена Анастасова – председател на парламентарната комисия по образование и наука в 47-то народно събрание, да представим нашите искания в обобщен вариант до една седмица, като те наистина не са малко и представляват ферман. Надявам се и скоро да направим една кръгла маса по темата. Събитие, което да е свързано с това нашите искания да бъдат чути от цялата комисия по образование и наука в НС“, категорично заяви професор Марин Русев.
„С особено внимание ще следя промяната в учебните програми и учебното съдържание, защото за мен това е един от главните проблеми в образователната ни система. Тежкото учебно съдържание, недостатъчните часове по география – всичко това не отговаря на познавателните способности на децата. Учебниците са написани на тежък академичен стил. И няма да скрия, че това е една моя стара битка. Двадесет и седем години имам в системата на образованието и моето дълбоко убеждение е, че трябва да се променят учебните програми и учебното съдържание, за да има положителна реформа в образованието ни“, твърдо заяви председателят на парламентарната комисия по образование и наука в Народното събрание Ирена Анастасова пред учителите по география и присъстващите в Кюстендил преподаватели от академичната общност. Тя даде за пример и образователната реформа в Чехия, където са променили само броя на часовете и стила на съдържанието на учебния материал, като това е дало бързо своите положителни резултати в обучението на учениците.
„Винаги се чувствам добре сред колегите учители и преподаватели и се надявам тези плодотворни срещи да продължат, за да дискутираме тези важни теми и въпроси, касаещи реформата в българското образование“, каза още Ирена Анастасова.
ГЕРГАНА ИВАНОВА