НА СРЕЩА С УЧИТЕЛИ И ДИРЕКТОРИ! Старши експертът в РУО – Благоевград инж. А. Николова: Държавният план-прием за учебната 2026/27 г. ще бъде по нов списък, със 192 широкопрофилни професии, от които 40 в дигиталния и зеления сектор

До края на годината трябва да са готови учебните планове

„Държавният план-прием за учебната 2026/27 г. ще бъде по нов списък на професиите за професионално образование и обучение, който вече е приет и влиза в сила 1 януари“, обясни старши експертът по професионално образование в РУО инж. Антоанета Николова на среща с учители, директорите на професионалните гимназии от Благоевград и СУ – Симитли, където също бе разкрита професионална паралелка. Конкретният повод за срещата, състояла се в Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост „Гоце Делчев“, бе разяснителна кампания във връзка с модернизиране на професионалното образование и обучение, като една от промените засяга именно въпросния списък. Той включва 192 широкопрофилни професии, от тях 40 са в дигиталния и зеления сектор, в направления като „Интегриране на дигитални технологии“, „Интелигентни системи“, „Дизайн на дигитални и печатни медии“, „Разработка на софтуер“, „Зелени технологии, кръгова икономика и устойчиво развитие“, „Дигитално проектиране на мебели и интериор“, „Безпилотни летателни апарати“, „Механизация и цифровизация в аграрния сектор“, „Хибридни и електрически превозни средства“ и др.

„Професиите в новия списък са намалени почти със стотина в сравнение със стария, като няколко специалности са обединени в една професия. Това е направено с цел окрупняване, защото много специалности от което и да е направление имат сходни учебни планове“, посочи инж. Николова и акцентира, че новият списък вече съдържа само професии и няма специалности.

А иначе от неофициални разговори репортер на „Струма“ научи, че основните притеснения на професионалните гимназии и училища с професионални паралелки са свързани с факта, че има нов списък на професиите, но не са публикувани типовите учебни планове.

„Седнах да разгледам новия списък, за да видим какво да заявим при план-приема. В момента се ориентираме само и единствено по наименованията на професиите. И тъй като няма типови учебни планове, не знаем какви предмети и с какъв хорариум ще изучават учениците“, сподели директорка.

Липсата на така важния документ и новостите, в това число и окрупняване на специалности в една професия, пораждат и тревоги дали учители по специални предмети ще имат достатъчно часове и съответно – пълен норматив.

По време на срещата инж. Николова коментира, че в момента се разработват държавните образователни стандарти /ДОС/ и националните изпитни програми /НИП/, а след това учебните планове и учебните програми.

„Тази цялата документация е важна, за да може да обучавате учениците, като предложите новия план-прием”, каза на учители и директори старши експертът и допълни, че вече има държавни образователни стандарти, които са публикувани. Самата процедура обаче е бавна и тромава, тъй като ДОС и НИП се разработват от Националната агенция за професионално образование и обучение. За целта са създадени секторни съвети с участието на учители, зам. директори, представители на бизнеса… Те разработват цялата документация, която след това отива в МОН.

„Крайният продукт трябва да е обнародван в „Държавен вестник” и чак тогава се качва в сайта на МОН. В някои направления вече има такива. Даден е срок до края на годината да са готови учебните планове и вече на базата на плановете да започне разработването на учебните програми по предмети“, каза инж. Николова.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *