До края на годината трябва да са готови учебните планове
„Държавният план-прием за учебната 2026/27 г. ще бъде по нов списък на професиите за професионално образование и обучение, който вече е приет и влиза в сила 1 януари“, обясни старши експертът по професионално образование в РУО инж. Антоанета Николова на среща с учители, директорите на професионалните гимназии от Благоевград и СУ – Симитли, където също бе разкрита професионална паралелка. Конкретният повод за срещата, състояла се в Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост „Гоце Делчев“, бе разяснителна кампания във връзка с модернизиране на професионалното образование и обучение, като една от промените засяга именно въпросния списък. Той включва 192 широкопрофилни професии, от тях 40 са в дигиталния и зеления сектор, в направления като „Интегриране на дигитални технологии“, „Интелигентни системи“, „Дизайн на дигитални и печатни медии“, „Разработка на софтуер“, „Зелени технологии, кръгова икономика и устойчиво развитие“, „Дигитално проектиране на мебели и интериор“, „Безпилотни летателни апарати“, „Механизация и цифровизация в аграрния сектор“, „Хибридни и електрически превозни средства“ и др.
„Професиите в новия списък са намалени почти със стотина в сравнение със стария, като няколко специалности са обединени в една професия. Това е направено с цел окрупняване, защото много специалности от което и да е направление имат сходни учебни планове“, посочи инж. Николова и акцентира, че новият списък вече съдържа само професии и няма специалности.
А иначе от неофициални разговори репортер на „Струма“ научи, че основните притеснения на професионалните гимназии и училища с професионални паралелки са свързани с факта, че има нов списък на професиите, но не са публикувани типовите учебни планове.



„Седнах да разгледам новия списък, за да видим какво да заявим при план-приема. В момента се ориентираме само и единствено по наименованията на професиите. И тъй като няма типови учебни планове, не знаем какви предмети и с какъв хорариум ще изучават учениците“, сподели директорка.
Липсата на така важния документ и новостите, в това число и окрупняване на специалности в една професия, пораждат и тревоги дали учители по специални предмети ще имат достатъчно часове и съответно – пълен норматив.
По време на срещата инж. Николова коментира, че в момента се разработват държавните образователни стандарти /ДОС/ и националните изпитни програми /НИП/, а след това учебните планове и учебните програми.
„Тази цялата документация е важна, за да може да обучавате учениците, като предложите новия план-прием”, каза на учители и директори старши експертът и допълни, че вече има държавни образователни стандарти, които са публикувани. Самата процедура обаче е бавна и тромава, тъй като ДОС и НИП се разработват от Националната агенция за професионално образование и обучение. За целта са създадени секторни съвети с участието на учители, зам. директори, представители на бизнеса… Те разработват цялата документация, която след това отива в МОН.
„Крайният продукт трябва да е обнародван в „Държавен вестник” и чак тогава се качва в сайта на МОН. В някои направления вече има такива. Даден е срок до края на годината да са готови учебните планове и вече на базата на плановете да започне разработването на учебните програми по предмети“, каза инж. Николова.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
