Стрес, напрежение, нервни кризи и пълна какофония в стотици училища белязаха втория ден от пробната „Пиза“ на МОН. Както е известно, в продължение на два дни /14 и 15 октомври/ деветокласниците в страната трябваше да се явят на първото по рода си измерване по природни науки /биология, химия и физика/, което е част от подготовката за предстоящото през 2025 г. и провеждащо се през три години международно оценяване на функционалната грамотност на учениците PISA /Programme for International Student Assessment/.
Във връзка с това от Министерството на образованието и науката гръмко обявиха, че за пръв път цял един випуск от 61 хиляди деветокласници се явява на тест, който се провежда изцяло онлайн /на електронни устройства/. От МОН се похвалиха и че са създали необходимата организация за безпрепятствено протичане на изследването.
Проверката започна в 8.00 часа в понеделник, като учениците имаха на разположение час и половина /90 минути/, за да решат теста от три части, всяка от които включваща до 10 задачи/казуса по химия, физика, билогия. От МОН отчетоха, че в първия ден са се явили над 28 000 деветокласници в близо 800 държавни, общински и частни общообразователни училища, като не са постъпвали сигнали за технически проблеми.
Вчера се явиха и останалата част ученици от випуска, но не всички успяха да положат изпита. Причината е, че платформата на МОН се срина!
„Проблемите започнаха в 7:40 часа, когато се оказа, че някои от учениците не могат да влязат в системата и да се регистрират“, разказаха директори на училища, които не желаят да бъдат цитирани, тъй като за въпросното изследване са спуснати указания всички медийни изяви и изказвания да бъдат съгласувани с пресцентъра на МОН. Също така директорите бяха инструктирани да не пускат медии по време на изпита.
На запитване на „Струма“ от пресцентъра на МОН обясниха, че са ограничили достъпа на външни хора, за да бъдат учениците равнопоставени и да не се притесняват и стресират. Точно това се случи вчера, но не заради репортери или други външни хора, а заради пореден гаф на МОН.
След срива в системата в училищата настава смут. Започват опити за влизане през всички възможни браузъри. Част от деветокласниците успяват да се регистрират в платформата и да решат теста, други зациклят на първата част или на някой от въпросите. Трети пък изобщо не успяват да се регистрират и да решат теста.
„Беше истински ужас и кошмар за колегите, да не говорим, че и ние бяхме пред нервна криза. Началото бе съпътствано с иронични погледи и усмивки от страна на ученици, които си мислеха, че проблемът е на училищно ниво. Учителите по стаите бяха много притеснени и стресирани. Всеки един се чудеше дали той не е сбъркал нещо…“, споделиха за преживяването директори.
Започва трескаво звънене по телефони, писане на имейли, тичане по коридорите… В един момент се разбира, че неволите не са на училищно, а на национално ниво. Директорите са посъветвани да запазят спокойствие и са информирани, че се е получило натоварване на платформата, но от МОН се опитват да решат проблема. Инструкциите са да се изчисти кешът на браузъра или да се влезе с друг.
Важно е да се отбележи, че в понеделник тестът се е провел през една платформа (СмартТест) и учениците са влизали чрез генериран QR код. Вчера обаче деветокласниците е трябвало да използват edu.mon.bg акаунтите си за е-системата на МОН – НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование). А иначе вече трета година въпросната НЕИСПУО мъчи образованието.
Системата, струваща 6 млн. лв., откровено „куца“, постоянно възникват грешки, изчезва или се дублира информация… Въпреки това през лятото на тази година от МОН се опитаха да забранят използване на електронни дневници на външни доставчици. Намерението на министерството бе през учебната 2025/2026 година всички училища да преминат на електронни дневници към НЕИСПУО.
След разразилия се скандал министърът на образованието проф. Цоков разпореди да се спре общественото обсъждане на промени в Наредба № 8 за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование и да се премахнат текстовете, предвиждащи пълно преминаване към НЕИСПУО. Въпреки това от просветното министерство не спират с опитите да внедрят и прокарат системата, създаваща повсеместни проблеми и главоболия.
„Вторият ден от „Демо БГ пиза“ за 9 клас се провали…
Причината – невероятните акаунти на МОН!
Същите, които държавата ги правеше годиииниии!
И уж всичко работеше…
Е, какво са 26 000 чакащи за нещо като експеримент за изпит!
Тишина на екрана…
Нищо, догодина МОН пуска своя дневник със същите акаунти!“, написа вчера ядосан пост във Фейсбук председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Диян Стаматов, който е директор на столичното 119-о училище.
„Консорциумът /б.р. дружеството от фирми, създали НЕИСПУО/ с какво е виновен, че някой му пълни с милиони джобовете и не му търси отговорност за скапания продукт“ Или че му дава още по-скапани задания, които да изпълнява“ МОН трябва да понесе цялата отговорност, защото у тях са и ножът, и хлябът. И то не само за сегашния случай, а заради мъртвороденото НЕиспуо, продължаването на наливане на милиони в него и съсипаните нерви, загубеното време и личностната демотивация на десетки хиляди колеги в образователната система. Че даже имаха наглостта да се опитат да го наложат като единствено и задължително на всички“, гласи един от коментарите под поста на Д. Стаматов.
А иначе след настаналата вчера галимация в училищата директорите се опитват да внесат спокойствие, но опитите им не са много успешни.
„Аз лично броих как една ученичка опитва да влезе в системата цели 37 пъти и не успя. Мнозина от деветокласниците бяха видимо притеснени, да не говорим, че на някои им стана лошо. Просто случилото се е подигравка и с децата, и с нас“, заяви директор на училище.
Мъките, започнали в 7:40 часа, продължават до 9:30 ч., когато би следвало да се обяви край на изпита, но такъв няма, понеже за мнозина няма и начало.
Репортер на „Струма“ разговаря с група деветокласници от благоевградско училище. Те разказаха, че някои от тях са успели да влязат още от първия път и са решили теста. Други обаче са стигнали до първия модул и са приключили, понеже системата ги е изхвърлила.
„Ние имахме желание, но не успяхме да направим нищо. Многократно се мъчихме да се регистрираме, но без успех. В опитите се включиха и учителите, а директорката тичаше с листове с написани линкове… И да, чувстваме се разочаровани, защото се отнесохме сериозно и отговорно. Станахме в 6 часа сутринта, стояхме през цялото време до 9:30 и накрая какво“ Нищо!“, не скриха разочарованието си деветокласници.
Случилото се „отприщи“ и творческите заложби на учители и в групата НЕИСПУО 2022 се появи следната поема:
„Обобщение на днешната ПИЗА –
беше страшна КРИЗА!
Как във нея да се ВЛИЗА“
Дали не ни трябваше ВИЗА
или Бог от небето да СЛИЗА“
Даваш Вход, но грешка във СЕРВИЗА
и сега какво ИЗЛИЗА“
Явно на тази платформа ДЕВИЗА
е да хвърляш боб или ОРИЗА
и да чакаш ЕКСПЕРТИЗА.
А от нея ПРОИЗЛИЗА,
че една глупост ВЪЗЛИЗА
и някой трябва да отиде в ПАНДИЗА!
Too, Too, Too Мany Requests“, гласи творбата с автор Свилен Димитров.
„Май някой дал е по-висока миза,
при избора застанал е по-близо.
За спорна работа без криза
надежда всяка се изниза“, продължи в стихотворна форма друга учителка, а техни колеги адмирират чувството им за хумор, но иначе съвсем сериозно коментират, че за децата е било голямо разочарование, а за учителите стрес.
„С една дума, “стрес тестът” беше наистина стрес“, заключва учителка.
С питане дали след разигралото се фиаско от МОН ще анулират въпросното изследване, или ще насрочат нови дати, репортер на „Струма“ се свърза с пресцентъра на МОН.
„Ще пуснем официална информация до всички медии“, отговориха от пресцентъра още преди да са чули въпроса.
Малко по-късно бе разпространено прессъобщение, че се прави “Детайлен анализ на всички технически проблеми, възникнали по време на първия онлайн тест в системата на образованието”.
“Подобен формат се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността й за организиране на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства. Изпитът се провеждаше в два поредни дни на две отделни електронни системи, за да се тестват и различни технически решения. През предходния ден (14.10.) тестът премина безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища. В днешния ден са възникнали различни технически проблеми, които са забавили и неговото започване. В момента се прави детайлен анализ за всички постъпили сигнали от училищата. През първия ден входът в системата се осъществяваше през генериран QR код, а през втория – чрез въвеждане на потребителско име и парола. Това е довело до трудности при влизане и допълнително натоварване на системата”, поясниха от МОН и уточниха, че вчера общо над 16 500 деветокласници са преминали през теста и са го предали.
Останалите около 10 хиляди ученици са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му. „За тях ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста“, се казва в прессъобщението.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА