Нужен ли е картонът пред радиатора на автомобила

Чрез поставяне на картон пред радиатора на двигателя шофьорите се стремят да блокират потока студен въздух в моторния кош при студено време

Тази практика ускорява загряването и позволява на двигателя с вътрешно горене да задържа топлината по-дълго. Но безопасно ли е да се направи това при модерните автомобили?

Изглежда, че поставянето на картон пред решетката на радиатора е остарял и съмнителен метод. Всъщност обаче подобно решение се използва от редица реномирани автомобилни производители и днес. Например стандартни подвижни пластмасови клапи пред радиатора се използват при моделите на Peugeot и Citroen, както и автоматично задвижвани „щори“ при някои модели на Ford.

Картонът се препоръчва за собственици на автомобили с агрегати, които поради конструктивните си характеристики се затоплят бавно. Става дума за малолитражни бензинови турбодвигатели и турбодизели без автономен нагревател. Също така клапата може да се превърне, макар и временно, но все пак ефективно решение за технически проблеми с отоплението и най-вече за повреда на термостата. Говорим за случаи, когато частта „забива“ в отворено положение или се отваря твърде рано и охлаждащата течност продължава да циркулира „в голям кръг“ (през радиатора).

В този случай картонът ще запази живота на двигателя. В крайна сметка дългосрочната работа на двигателя на „студено“ е вредна за цилиндрите и буталата. Това води до ускорено износване. Такава бариера предотвратява проникването на потока студен въздух в двигателното отделение.

В същото време с такъв термоекран моторът достига работна температура с 2-3 минути по-бързо. И когато изключите двигателя, картонът забавя охлаждането на антифриза, като работи на принципа на термоса, създавайки по-благоприятни условия за двигателя и улеснявайки последващото му стартиране в студено време.

Все пак е по-добре да заложите на аналог, изработен от топлоустойчиви материали. Такава преграда трябва да бъде монтирана правилно, за да не се повреди колата. Предпочитаното място е пред радиатора на климатика. В този случай включеният електрически вентилатор ще вземе въздух от пролуката между двата радиатора и ще охлади основния радиатор. Ако в колата няма климатик, трябва да използвате малък картон, за да спестите място, от което вентилаторът взема въздух.

 „Картоненият метод“ обаче има и недостатъци. Например, ако прекалите със запълването на процепи в двигателното отделение, може да се стигне до недостиг на въздух. Неговата циркулация ще бъде нарушена и захранващият агрегат ще работи на свръхобогатена смес, което е вредно за горивните камери и катализатора. Освен това рискът от въглеродни отлагания върху запалителните свещи се увеличава и кабелите с високо напрежение и бобините за запалване могат да пострадат. Разбира се, разходът на гориво ще се увеличи и мощността ще намалее. Освен това съществува риск двигателят да прегрее, например поради по-високи температури, промени в условията на шофиране или повишено натоварване на двигателя.

Също така е необходимо да се вземе предвид дизайна на конкретен модел, за да не се блокират допълнителни радиатори – климатик, автоматична скоростна кутия, система за охлаждане на маслото. В противен случай рискувате да нарушите температурния режим на тези устройства и дори да не знаете за това, тъй като информацията за тяхната работа по правило не се показва на таблото. С една дума, монтирането на картон може да се препоръча само като временна мярка в случай на наистина силни студове или повреда на охладителната система, която не може да бъде ремонтирана своевременно.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *