Топ теми

Образователно чудо! Директорът на благоевградското 9-о ОУ В. Величкова след седмица в Йоенсуу: Във Финландия няма образователна система, а култура, учат само неща с практическа насоченост, необходими за живота

Василка Величкова е директор на благоевградското 9-о ОУ „Пейо Крачолов Яворов”. Неотдавна се завърна от Финландия, където в продължение на седмица бе на обучение по програма „Еразъм” по тема, свързана с отпадането от училище. С нея разговаряме за финландската образователна система, заплащането, ролята на учителите… и всичко, което е впечалило директорката в тамошните училища.

  • Г-жо Величкова, неотдавна се завърнахте от Финландия.
  • Да, бяхме в Йоенсуу – горската столица на Финландия. Най-високата точка е националния парк Коли, с надморска височина колкото нашето училище. Всичко е равно, има много гори, близо 190 000 езера в цялата страна и страшно организиран живот.

Едно от нещата, които ме впечатлиха, е, че хората – от деца до възрастни на по 90 години, говорят английски. Преди време това го видях в Израел и си го обяснявах по принцип с многоезичността на тази нация, както и че са номер едно в търговията. Тоест, езикът им е необходим, за да комуникират с клиентите си. Но ето сега, във Финландия, не знам защо всички говорят английски. Единственото ми обяснение е изключително насоченото практическо обучение. Просто те не се натоварват с неща, които няма да им трябват в живота. Значи хората са преценили, че за общуването със света им трябва чуждоезиково обучение.

  • И наблягат на английски от първи клас или може би в детската градина?
  • Но не с тежката граматика, която да отблъсне ученициците от изучаването на чуждия език още във 2 клас, а с картинки, театър, музика. Тоест, да заобичаш този език и толкова да искаш да го знаеш, че който и да те загори, да се включиш в разговора. Наистина всички говорят английски.
  • А каква е обстановката, физическата среда в самите училища?
  • Там училищата не са на делегирани бюджети. Има всичко необходимо за преподаване и учене, спорт и занимания по интереси, почивка и хранене. Учениците се движат свободно в сградата и извън нея. Никой не ги контролира и наказва, ако не им се стои в час по математика например, но те си носят отговорност, ако не могат да си решат задачите. Всеки ден имат свободни часове, за да си почиват в стаите за отдих, игри, фитнес залата, музикалната зала, театралната зала, арт залата и други места за релакс и забавления. Всеки учител има собствено работно място с пълното оборудване за подготовка на уроците – бюро с шкаф, компютър с мултифункционално устройство, лаптоп и I pad, консумативи и материали. Учителската стая представлява апартамент с кухненско оборудване, стол за масаж, мека мебел и барплот. Учениците и учителите се хранят в стола безплатно. Правото на избор и свобода е свещено! Например, ако имаш час по физкултура, можеш да отидеш на басейн, който е на 10 минути пеша от училището. Разполагаш с карта, която ти отчита часа, така доказваш, че си спортувал. На учениците, независимо дали са със СОП, или не, се предлагат специализирани услуги и консултации с психолог, логопед, ерготерапевт, кинезитерапевт, лекар. Всички специалисти имат кабинети със зашеметяващо оборудване и, по думите на директора, графикът им е пълен от предната седмица с желаещи консултации ученици. Просто са помислили за всяко едно нещо и всичко е практически насочено. Имат в учебения план като нашия предмет „Домашен бит и техника“, но нямат учебник. Аз много се заинтригувах и попитах какво и как учат, при което получих отговор, че учат чистене и готвене. Значи там на 18, най-късно на 19 г. децата се изнасят на квартира. И за тях е важно да знят как да си сготвят и изчистят. Ето това се учи в училище.
  • Без учебник…
  • Е, какъв учебник?
  • До колко години е задължително образованието във Финландия?
  • До 18 от тази година. Но те самите казват, че при тях системата е отворена и това е първото, с което ни запознаха. Там не говорят за системата, а аз образователна култура. Като структура във Финлания е същото като в България – предучилищнo, основно /до 7 клас/, гимназиално образование, което се разделя. В зависимост от резултатите на изпитите, а не от това какво искат родителите, след 7 клас децата постъпват в гимназия с различен вид профили, където може да се насочиш към определена сфера. Ако обаче имаш по-ниски резултати, значи трябва да усвоиш професия и отиваш в професионално училище. Степените, етапите са като при нас, с тази разлика, че тук навсякъде направиха СТЕМ центрове /б.р. – обучение по четирите направления – наука, технология, инженерство, математика – в интердисциплинарен и приложен подход/. И какво се получава? Хуманитарна гимназия със СТЕМ.
  • Или спортно училище със СТЕМ.
  • Именно.
  • За финландската образователа система съм чувала, че имат много часове на открито, тоест голяма част от обучението е изнесено извън стандартната класна стая.
  • Основното е, че имат много отворени пространства и учителят решава в каква обстановка да проведе конкретния час. Разбира се, има и стандартни класни стаи, като кабинети по химия, физика, биология, защото, правейки някакви опити, не може да разположиш колбите, епруветките в коридора. Но никой не те задължава да влезеш в кой да е урок.
  • В смисъл не пишат отсъствия…
  • Не, но отсъстващи няма. Те просто искат да са на училище. И сега, по време на ваканцията, е отворено. Децата идваха, някои от тях играеха тенис на маса, други билярд…
  • А колко деца има в паралелка?
  • Недоволни са от това, че са като при нас по 20-25 в клас. Три дни отделихме на теми, свързани с отпадането от училище. Там също има подобен проблем в средното училище, но не в такъв процент. Именно за да намалят броя на преждевременно напусналите образователната система, във Финландия се „отварят” за всички. Може да си на 30 години, но ако искаш, може да се върнеш и да завършиш средното си образование.
  • В самостоятелна форма?
  • Става въпрос за дневна форма на обучение, макар да е много относително. Можеш да посещаваш както физически уроците, така и да се готвиш дистанционно. Всичко е позволено, просто си наясно, че самият ти, а не някой друг, носиш отговорност за това как ще си вземеш изпитите. Има тестове при завършването на всеки клас, но е лична отговорност дали ще посещаваш училище. А те предпочитат да ходят, защото така, както ще ти го обясни учителят, сам не можеш да го научиш и да се подготвиш. Другото нещо е, че никой родител не си позволява да обвини учител, че детето му не знае, защото не му е обяснено. Или примерно да си избере училище в съседния квартал, защото е по-добре обзаведено. Такова нещо не съществува. Напротив, те се гордеят, че имат училище в квартала. Дори в училището, в което бяхме, ни разказаха, че на 10 минути пеш от тях има друго училище с трима учители, единият от които е директорът. Там е горист район и къщите, съотвено учениците, са малко, но общината не затваря това училище. Родителите не искат да си местят децата на друго място, не им е удобно, а и самото училище е направено за живущите там.
  • Там как директорът осъществява контрол, все пак качеството на тази система/култура трябва да се оценява, анализира по някакъв начин?
  • Първо, директорът не назначава и уволнява учители. С това се занимава общината. Директорът казва: „Аз идвам на работа, защото това ми носи удоволствие, харесва ми и не ме натоварва”. Няма такова нещо като счетоводство, документация, бумащина, правилник, правила, инспектори… Занимават се само с учебна дейност и всъщност основната работа на директора е да мисли как да направи всеки следващ ден по-интересен, ползотворен за учениците. С две думи: с какво да подобри качеството.

Другото нещо е, че всичко е електронно, много прозрачно и видимо. На всеки две години те си правят самоценка. Анкети се попълват и от родителите, и от учениците, учителите. Резултатите от анкетите и от тестовете отиват в съответните дирекции в общината и там чрез електронна система се вижда работата на всеки един учител, дали е предпочитан, или не. Това е контролът. Ако си интересен и привличаш учениците, значи ти си човек, който трябва да остане на работа. Ако никой не те е избрал, просто си тръгваш и няма синдикати, няма кой да те защити, ако ти самият не си си направил име. Всеки един човек има права, но и задължения, и ако не ги е изпълнил, значи не е за тази работа.

  • Интересно ми е има ли мандатност на директорите?
  • Не съм се сетила да питам за това, но в училището, в което бяхме, колегата е директор към 20 години.
  • Споделихте, че едно от нещата, които са Ви впечалили, е наличието на психолози на разположение на всички деца.
  • Да, но като цяло има дефицит и нуждата от такива специалисти е огромна. Повечето психолози се ориентират към центрове за различни дейности, подкрепа, още повече че Финландия е изключително социална държава. В много малко училища, само в големите, имат психолог, както и ресурсен учител. В по-малките се комбинират, ходят на две места. Една от причините за липсата на кадри е, че е много трудно да влезеш в системата. Там няма бакалавър, трябва да си с магистърска степен, за да работиш в сферата на образованието. За едно място по начална училищна педагогика в университета се борят 11 кандидат-студенти. За сравнение – в специалност „Право” са 8. Значи по-трудно се влиза и завършва педагогическа специалност, затова са много високоплатени.
  • Това щях да питам – колко е средната учителска заплата?
  • Началната заплата на учител е между 3 и 4 хил. евро, а на директор – 5-7 хиляди. Учителите, например по финландски език, имат по 16 часа седмична норма /при 20 в България/. Стриктно се спазва правилото за работните дни. Учителите, директорите, всички заети в сферата на образованието, работят по 190 дни в годината плюс три допълнително за т.нар. педагогически съвети. Тоест, работят 193 дни, през останалото време не се намираш в училището и никой няма право да ти се обажда, да ти изпраща имейли, да иска нещо. Това е закон.
  • Има ли глад за учители?
  • Да. Първо, както казах, трудно се завършва. Второ, при отделянето си от родителите някои продължават образованието си, други не, а дали ще влязат в университет, ще успеят ли да се дипломират в педагогическа специалност, е друг въпрос и е много относително.
  • Това означава ли, че учителите се ползват с голям авторитет?
  • С много голям. Затова казват, че нямат система, а култура. Всеки родител иска детето му не само да ходи на училище, но ако може, целия си живот да изкара там. Тоест, и да работи в училище. Учителите се ползват с изключителен авторитет, това е най-желаната, привлекателна професия във Финландия. Лекарите и адвокатите са много „по-надолу”.
  • А във Финладния има ли коронавирус, локдауни, онлай обучение?
  • Да, те също като нас започнаха учебната година онлайн и съответно не харчат излишни пари за учебници. Не са закупували хартиени учебници. Защо държавата да дава милиони евро?
  • А как да учат от вкъщи без учебници?
  • Ползват само електронни. След като се преминава към дистанционна форм на обучение, се работи само с електронни учебници.
  • Г-жо Величкова, ходили сте в много държави и училища, коя образователна система според Вас е най-ефективна?
  • Израелската и финландската, защото е практически насочена – учиш това, което ще ти трябва в живота.
  • В този ред на мисли, какво трябва да се промени в нашето образование?
  • Първо, да има по един учебник по предмет за цялата страна и да е с олекотено учебно съдържание. Учителят е достатъчно компетентен и може и от един урок да направи пет, но в момента от пет трябва да направи един. Това не е свобода, а ограничаване. Всеки един урок е за нови знания и е пълен с… Все още в 7 клас в новия учебник по биология се учат фораминиферите, които са черупчести кореноножки. Намират се на дъното на океана и са почти невидими с просто око. Кому е нужно това? Защо в 7 клас трябва да учим микробиология?
  • В смисъл, че тежкият, неразбирам материал отвращава децата от училище?
  • Да!
  • Кое или какво според Вас може да бъде приложено и в нашата система, на ниво училище?
  • Всичко, стига да има желание и воля. Важното е да се дава свобода на хората. Обиколила съм над 50 училища в Европа и мога да кажа, че резултатите зависят от това доколко човек е свободен и независим.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *