
Заради дефицит от 95 кандидат-гимназисти трите гимназии в Гоце Делчев режат по една паралелка, учениците от Банско предпочитат да завършат средното си образование в Разлог
Петрич е сред едва няколкото общини в Благоевградска област, където броят на седмокласниците е по-голям в сравнение с миналата учебна година. Заради дефицит от 95 кандидат-гимназисти трите гимназии в Гоце Делчев режат по една паралелка в 8 клас. Областният управител Мария Димова инициира среща за решаването на проблемите в средното образование в Банско. Това са част от аспектите по така важната тема за държавния план-прием след 7 клас за следващата учебна 2024/25 г., които се оформиха на срещата на областната комисия по заетостта миналата седмица. Тя започна с анализ на училищната мрежа, представен от началника на РУО Ивайло Златанов.
„Искрено вярвам и неслучайно акцентирам на това съгласуването с местната изпълнителна власт да е станало в съответствие с разбирането на сложността, отговорността по отношение на това по какви професии, профили и специалности ще се обучават нашите деца през следващите 5 години“, изтъкна Ив. Златанов и допълни, че 21 училища /от общо 54 реализиращи план-прием/ са единствени на територията на съответното населено място. Това означава, че независимо дали в даденото училище има 30-40 или 10-15 седмокласници, трябва да се реализира прием и в максимална степен да се задоволят предпочитанията на родители, ученици, както и да се осигури безпрепятствен достъп до образователната система.
„Не е лицеприятно да има клас с 10-12-14 деца, но при наличие на финансов ресурс от страна на съответната образователна институция, на адекватна помощ от съответната община нямаме против да се случи обучение в т.нар. маломерни паралелки“, каза началникът на РУО и малко по-късно разясни ситуацията по общини, като засегна и темата за демографския срив.
Първо, както посочи Златанов, ще закъса най-малко предпочитаното училище, после следващото… Така няма да може да се изпълнят заявките на бизнеса за обучение по конкретни професии и няма да може да се постигнат заложените целеви стойности.
Както е известно, през 2019 започна преструктуриране на план-приема в посока обучение по СТЕМ профили, професии и професионално образование и всяка година определен процент осмокласници трябва да бъдат обхванати в тези две направления. За учебната 2024/25 г. прогнозната целева стойност е 52.51% от общия брой на предлаганите места да са професионална подготовка и 62.04% за СТЕМ обучение. В Благоевград обаче „картината е обърната“, защото от предлаганите 32 паралелки само 13 са професионални, а останалите 19 са профилирани. Или по никакъв начин не се отговаря на идеята и всъщност държавната политика за 60% професионално образование към 40% профилирано.
„Със съвместни действия с новия кмет г-н Байкушев и неговия екип тази структура трябва да се промени и ще се промени“, заяви Ив. Златанов.
Началникът на РУО коментира и че предизвикателството е голямо. План-прием реализират общо 10 училища /3 профилирани гимназии, 3 СУ-та и 4 професионални гимназии/ и конкуренцията е много голяма.
„Искрено вярвам тази конкуренция да бъде в етични норми. Да не е на база на „оплюването“ на съседното училище, а на направеното по един категоричен и добър начин“, каза шефът на Регионалното управление на образованието и изрази надежда, че както и предходните години, предложените 32 паралелки ще бъдат реализирани.
Две години подред седмокласниците в община Симитли са 125, но за настоящата учебна 2023/24 г. в трите училища са записани едва 67 осмокласници, което доведе до закриване на една паралелка, или от утвърдените 4 бяха реализирани три. Сега отново се предлагат 4 паралелки /2 професионални и две профилирани/, като учителите, директорите на средните училища в Симитли, Крупник и на обединеното училище в Долно Осеново трябва да предприемат начинания и дейности, за да мотивират всичките 125 седмокласници.
В СУ „Паисий Хилендарски“, което е единственото училище за община Кресна, миналата година основно образование са завършили 31 ученици и в 8 клас са постъпили 24. Сега седмокласниците са 27, като от училището са уверили, че ще реализират дейности за „задържането“ на учениците. Също така са обсъждани формати и варианти да бъде извършен преход, така че от 2025/26 г. настоящата профилирана паралелка на СУ – Кресна да стане професионална. Една от идеите е да се върви към една професионална паралелка с две специалности, за да може в по-голяма степен да се отговори на изискванията и очакванията на родители и ученици.
В Струмяни ситуацията е същата – има едно училище за цялата община. От 37 седмокласници в 8 клас са постъпили 26 ученици. Сега потенциалните кандидат-гимназисти са 36. Именно за да стане училището по-атрактивно и привлекателно, се преустановява приемът в досегашната паралелка с профил „Предприемачество“.
За предстоящата учебна година в СУ „Паисий Хилендарски“ – Микрево предлагат нова за областта специалност – „Подпомагане на възрастни“, професия „Социален асистент“.
В община Петрич прием осъществяват 7 училища. Седмокласниците са 469, или с 27 повече от миналата година, или както анализира началникът на РУО – това е единствената община в областта с по-осезаем прираст на ученици в 7 клас. Нещото, което прави впечатление, е, че при 442 деца м.г. в осми клас са се записали 388 и има една закрита паралелка, като са реализирани 16 от утвърдените 17 паралелки. Сега отново се предлагат 17 паралелки във формат 8 профилирани и 9 професионални.
В Разлог учениците в 7 клас са с 9 по-малко и основно образование предстои да завършат 209 ученици. Любопитното е, че м.г. седмокласниците са били 218, а в осми клас има 231 ученици, или е налице ръст.
„С г-жа Димова /б.р. областния управител Мария Димова/ вече на няколко пъти коментираме този въпрос. Явно е текучеството на деца от община Банско към Разлог. Явно колегите в Разлог правят нещо повече от колегите в Банско и утвърдените 10 паралелки /от които 3 профилирани и 7 професионални/ са реализирани. Пълняемостта на паралелките е 23.1, което за мен е положителен атестат“, заключи Ив. Златанов и допълни, че за учебната 2024/25 г. се предлага същият брой паралелки със същия формат 7 към 3.
А иначе двете общини Банско и Разлог са с една и съща образователна структура и прием реализират по 4 училища.
В Банско приемът е от 7 паралелки /една профилирана и шест професионални/. За тази учебна година заради липса на интерес бяха закрити две паралелки, или реализирани 5.
„В Банско нещата от години не вървят. Не срещаме разбиране от директорите, а смея да твърдя и от местната изпълнителна власт. Учениците в 7 клас са 121, което с 5 повече от м.г., но заявените паралелки са 7. И как да се реализират тези 7 паралелки със 121 деца?“, зададе риторичен въпрос Ив. Златанов. Той бе категоричен, че не може да се разчита само на това отнякъде да дойдат осмокласници, а по-скоро трябва да се работи в качествено отношение – да се провокират ученици и родители с нещо, което си заслужава, бизнесът иска и е предпоставка за успешна реализация.
Впечатление направи, че през цялото време на обсъжданията областният управител Мария Димова си водеше записки. Очевидно познавайки добре процесите и явленията, още повече че и самата тя е от Банско, губернаторът обяви, че ще инициира нарочна среща. Първоначално ще бъде обсъдено в какъв формат да е срещата, тоест да се види какви специалисти освен директорите на училища, общината и експерти от РУО да се включат, но основната цел е да се търсят и намерят решения за разрешаването на проблемите в средното образование в Банско.
В община Сандански седмокласниците са с шест повече и са 377. Прием осъществяват три училища, които реализират 5 профилирани и 8 професионални паралелки. Основното предизвикателство е да се запази и респективно развива Професионалната техническа гимназия.
В община Якоруда също има прираст на 6-има ученици. Потенциалните кандидат-гимназисти са 116, като трите училища /СУ, Професионална гимназия и Обединено училище/ предлагат 5 паралелки – 2 профилирани и три професионални.
В Белица са на минус с 34 ученици. През миналата година седмокласниците са били 139, при 105 сега.
„При 139 ученици двете училища успешно реализираха по две паралелки. Сега е проблем. Предложени са отново 4 паралелки – две профилирани и две професионални, но при създалата се ситуация и намаляващия брой на учениците сериозно се притеснявам как ще бъдат реализирани“, призна началникът на РУО.




Най-сериозен е демографският срив в община Гоце Делчев. Към 1.12.2022 г. седмокласниците са били 366, а за същия период на 2023 г. учениците са 271, или с 95 по-малко. Това е наложило в трите училища в града да се намали приемът с по една паралелка. Така в Природо-математическата гимназия са заявени 4 вместо 5 паралелки. В Неврокопската професионална гимназия от 6 стават 5 паралелки и в Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство ще приемат два вместо три класа с ученици в 8 клас. Децата от СУ – Брезница по традиция си остават в училището. Предлаганите паралелки са 13, от които 3 профилирани и 10 професионални.
Коментирайки темата и отрицателния баланс, Ив. Златанов подчерта, че Гоце Делчев е една от общините за пример, образователните институции имат потенциал и е добре функционираща. Така например при 366 седмокласници в 8 клас в училищата в града има записани 444 ученици, като има движение от Гърмен, Сатовча, Хаджидимово.
Като феномен бе определена ситуацията в община Гърмен, където има две средни и три обединени училища. Учениците в 7 клас са 191. За тази учебна година осмокласниците са 132-ма, при 199 завършили основно образование, което потвърждава движението към Гоце Делчев. За учебната 2024/25 г. се предлагат 6 паралелки – 3 профилирани и три професионални.
В Хаджидимово има две училища, седмокласниците са 79, или с 9 повече. На фона на това обаче от 69 ученици м.г. в осми клас са постъпили 49, или по една паралелка в двете училища. Тази година по настояване на директора на училището в Абланица се отива на вариант за две паралелки – една профилирана и една професионална. СУ – Хаджидимово, както и досега, ще разчита на една профилирана паралелка.
„Нашето виждане и позиция е, че в средните училища, там, където има две паралелки, едната да е професионална, другата профилирана. Не са редки случаите, в които и при една паралелка тя е професионална“, акцентира Ив. Златанов и даде за пример благоевградското 5-о СУ „Георги Измирлиев“. Там още преди 5 години бе разкрита професионална паралелка и всъщност сега средно образование ще завърши първият випуск, обучаващ се по професията „Графичен дизайнер“.
Като предизвикателство бе определена ситуацията в община Сатовча, където има 4 СУ-та и едно ОбУ /обединено училище/. Досега никога в посочените 5 образователни институции не е имало възможност за професионално обучение. В крайна сметка е пристъпено към преструктуриране. Предлагат се 5 паралелки, от които 3 профилирани и 2 професионални. Данните показват, че приемът за община Сатовча е намален с три паралелки. Причината е, че има дефицит на 53-ма кандидат-гимназисти. Миналата година седмокласниците са били 153 и са се записали 138. Сега основно образование предстои да завършат 104 ученици.
В обобщен вид седмокласниците на областно ниво са 2944, което е със 147 по-малко от тази година. 54-те образователни институции, осъществяващи държавен план-прием, предлагат 121 паралелки. Това е със 7 паралелки по-малко от утвърдените за тази година и две по-малко от реализираните.
При пълняемост от 26 ученици в клас, са осигурени места за 3145 осмокласници, или очакваният недостиг е на 202-ма кандидат-гимназисти. При пълняемост от 24 ученици, дефицитът е 40 осмокласници.
53 от предлаганите 121 паралелки са профилирани и 68 са професионални, или съотношението на профили към професии е 43.8% към 56.20%. При така направеното структуриране са постигнати 62,81% STEM профили и професионални паралелки, което е 0,77% над заложената целева стойност, и 56,20%, което е 3,69% над заложената целева стойност за ученици в професионални гимназии и паралелки.
Съществен акцент е, че план-приемът е балансиран. На кандидат-гимназистите и родителите се дава оптимален избор на специалности по профили и професии, а също така се цели недопускане на закриване на паралелки в различни етапи на класирането, което от своя страна ще избегне напрежение и недоволство от ученици и родители.
След извършеното съгласуване на областно ниво държавният план-прием и допълнителният такъв трябва да бъдат защитени и в Министерството на образованието и науката.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА