ОбС реши: 163 млн. лв. е бюджетът на община Благоевград през  2025 г., с 50 000 лв. вдигнаха парите за еднократни помощи, субсидията на ОФК „Пирин“ – почти двойна

163 млн. лв. е глобалната финансова рамка на община Благоевград през 2025 г. Бюджетът бе одобрен с гласовете на 35-има съветници, 2-ма бяха „против”, 2-ма се въздържаха. Дискусия в пленарна зала по най- важния финансов документ на общината почти не се състоя, тъй като основните дебати се случиха предишните две седмици в комисиите на местния парламент. Единствено съветникът Димитър Урдев внесе цял списък с предложения за промени, който обаче бе подкрепен едва от 6-има негови съмишленици, а болшинството го отхвърли.

Темата за бюджета се отвори с питане на съветничката Василиса Павлова за заделените средства за фонд „Култура“, с които да се реализират идеи на свободни артисти. От отговора на кметската администрация стана ясно, че сумата е 50 000 лв. и в рамките на 1 месец ще се обявят критериите за кандидатстване. За културния календар са предвидени 465 000 лв. Предложение, внесено от социалната и образователната комисия, визираше парите за еднократна помощ за спешни нужди на благоевградчани да се увеличат от 120 000 лв. на 180 000 лв., а за инвитро процедури – от 120 000 лв. на 150 000 лв., като разликата е за сметка на близо двойно увеличената от 450 000 лв. на 850 000 лв. издръжка на ОФК „Пирин“.

Кметът Методи Байкушев информира, че предложението няма подкрепата на екипа му, и призова то да не се гласува. Той призна, че споделя притесненията на членовете на двете комисии относно заделените средства за еднократни помощи, и предложи сумата за тях да се увеличи с 50 000 лв., а парите да са от приходите от имуществени данъци. Предвид очакваното преминаване към еврото и мащабното строителство, което се извършва в града, очакваме в приходната част постъпленията от имуществени данъци да са повече от прогнозните ни очаквания. Парите за инвитро процедури са достатъчни и призовавам това искане да не бъде подкрепено“, апелира градоначалникът.

По темата за еднократните помощи съветникът Исмет Узунов вметна, че е наложително ресорната комисия да преразгледа и актуализира правилата за отпускането им,  а председателят й Хр. Михалков го увери, че това вече се прави.

С 12-минутното си  изказване съветникът Димитър Урдев надвиши 4 пъти максимално допустимото време според правилника за работата на местния парламент, което даде повод след приключването му Радослав Тасков да изиска от председателя Антоанета Богданова да съблюдава спазването на реда. Още с въведението си, преди да направи конкретните предложения за промени, Урдев привлече вниманието, като нарече  проектобюджет 2025 „бюджет на грабежа”, „бюджет на глупостта” и „незаконния” и отбеляза, че и трите думи са подходящи, защото „заедно го описват в пълнота“.

„Знам, че какъвто и проект на бюджет да ви предложи кметът Байкушев, мнозинството от вас ще го гласувате“, каза Димитър Урдев и продължи: „Да, в него има и добри предложения, но лъжиците с катран са повече от една и колкото и мед да ви се привижда, той не става. За първи път ни се предлага текст към бюджета, в който не се ограничава възнаграждението на общинските съветници. Колеги, колко ви казаха, че ще получавате? 6700 лв., което е 70% от възнаграждението на председателя на Общински съвет, или 2400 лв., съгласно решението от 2015 г. Или някой се притеснява, че ще можем и трябва да регламентираме конкретните задължения и съответното възнаграждение на председателя на Общински съвет. Това ли е

цената, на която предавате гражданите на Благоевград?! Или това е само черешката на тортата за всички онези, които са назначени в общинските фирми /някой даже с цялото си нахалство и с половината си рода/. Това ли е причината да отказвате да се въведе публичност

на разходите в община Благоевград и в общинските фирми?! Страхувате се от това, което ще видят гражданите на Благоевград ли?

Години наред по искане на кмета ОбС му дава правомощия да се разпорежда с бюджета през годината, както намери за добре. В обяснението към предложението в т. 3 се твърди, че това е балансиран бюджет. За да бъде балансиран, трябва приходите да са равни на разходите, а в същото време предлагате да теглим нов кредит от 6 млн. лв., за какво не става ясно. Предложението в няколко от точките е незаконно и противоречи на Закона за публичните финанси, затова предлагам те да отпаднат. Предлага се да одобрим и приложение за разчета на капиталовите разходи, финансирани с продажба на общински нефинансови активи. Съгласно същия закон всички приходи по този ред трябва да се инвестират обратно в ДМА на общината, затова такова едно предложение е незаконно и следва да не бъде прието.

Кметът предлага субсидията за ОФК „Пирин“ да бъде увеличена почти двойно и то без никакви ангажименти от тяхна страна. Да не забравяме, че поддръжката на всички спортни съоръжения, които ползва футболният клуб, е отново за сметка на община Благоевград.

Предлагам сумата да остане в размер на 450 000 лв., а децата, които тренират в школата на „Пирин“, да бъдат освободени от такси.

Предлага ни се да приемем няколко програми – „Образование и бизнес“, „Децата на Благоевград“, „Общинска програма на детето“, „Успешните студенти на Благоевград“, програма за ромите и други уязвими общности, или общо 425 000 лв. Това са чудесни инициативи, но днес заедно с този текст трябваше да ни предложите правила за кандидатстване, насоки и бюджет за всички дейности, предвидени за финансиране. Затова предлагам да допълним в срок от 30 дни това да бъде направено.

Предлагам сумата за еднократни помощи да се увеличи на 180 000 лв., същата да е и сумата за програмата инвитро. Въпросът със заповедите за компенсаторните промени в бюджета от кмета се превръща в любима моя тема. Толкова любима, колкото апартаментите на „Биострой” ЕООД, които хем ги няма, но ги отдаваме под наем, хем ги няма, но повечето от тях вече са продадени на някого, хем ги няма, но има няколко вече актувани като общинска собственост. Не виждам причина да отказвате да ни предоставяте  всички тези компенсаторни заповеди, ако не за одобрение, поне за сведение на ОбС.

Искам да добавя още няколко неща: липсва каквато и да е политика по управление на отпадъците, и без да съм пророк, може да се каже, че трябва да очакваме от кмета Байкушев искане за ново увеличение на ТБО, при това с минимум 50%; очакваните приходи от туристически данък са намалени с 10% в сравнение с 2024 г., което е показател за очакваното развитие

на общината за 2025 г. Налага се купуване на нова тоалетна за 223 000 лв., а не можем да поддържаме работеща една в градската градина; отказваме се от строителство на нови детски градини, но ще изграждаме сграда на нова гимназия, въпреки полупразни сгради на други училища“, каза Димитър Урдев.

На думите му пръв реагира колегата му Радослав Тасков: „Чухме изказване, пълно с лъжи, квалификации и внушения. Не вземайте под внимание глупостите, които изговори господинът“, апелира той към останалите съветници в залата.

В отговора си кметът М. Байкушев отбеляза: „Голяма болка са за вас лично заплатите  на ОбС, разбрахме го. Защото винаги говорите за прозрачност, отчетите на  3-месечие се предоставят винаги, лично се занимавам с това да се  формулират адекватно, да има пълна информация за това в какво финансово състояние е общината. Казвате, че ще теглим нов кредит, въпреки че подробно ви обясних на комисия, че няма такова нещо. От одобрения миналата година кредит са усвоени само 570 000 лв., а благодарение на това, че кандидатстваме и се надявам да спечелим финансиране за изграждане на 2 детски градини, няма да се наложи да теглим кредит. С предвидения таван на дълга ще рефинансираме стария. За компенсираните промени, както винаги си говорите едно и също, ако се отнеме това правомощие на кмета, ще трябва редовно да провеждаме заседания на ОбС с по 20-30 точки за компенсирани проблеми, предвид факта, че досега не сте направили една забележка в тази посока.

План-сметката за чистотата не се променя като разходи, единствено променяме източниците, защото е много по- изгодно за общината. Не се отказваме от строителството на детски градини. За повишението на такса битови отпадъци знам, че ще се опитате в близките години да извлечете максимално политически дивидент, при положение че всички знаят, че се променя начинът на определяне на ТБО, и това е естествен процес, който следва от законодателството. В момента работим да предложим модел, който да е максимално социално поносим, но е ясно, че ТБО ще се повиши в цялата страна, не само в община Благоевград, и моля да подходим диалогично към гражданите, без спекулации, защото тази задача е много сложна за следващите години. Начинът на сметосъбиране и сметоизвозване от общинско предприятие е един от най-изгодните варианти. Знам, че има интереси за това някой да прибере тази дейност при себе си и след това да бъдем изнудвани като община и общество с качеството и цената на услугата, но това аз няма как да го допусна“, каза кметът Байкушев.

Бюджетът се гласува два пъти, тъй като първия път се оказа, че данните не се регистрират на монитора на председателя на ОбС, заради което бе обявена 10-минутна почивка.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *