Проект „За нови компетенции“ № BG 05П20З001-3.09-0003 по оперативна
програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ работи по мярка
„Осигуряване на достъп до качествено образование в малките населени места и трудно
достъпни райони“.
Нови компетентности усвояват ученици, преподаватели и родители. Коучинг сесии,
пленер, фестивал и лятно училище допълват работата на педагозите в пет училища в
радомирска област.
– Г-жо Ананиева, разкажете ни повече за проекта, по който работите?
–Нашето училище, което носи името на Светите братя е бенефициент по
оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, а партньори по
проекта са община Радомир, присъединени към дейностите са Основно училище „Иван
Вазов“ в с. Извор, Основно училище „Христо Ботев“ в с. Дрен и Начално училище
„Архимандрит Зиновий“, гр. Радомир.
Интересното е, че проектът приложи комплекс от иновативни методи и подходи в
училищата, насочени към повишаването на качеството на образователния процес, а
също и към мотивирането на учениците. Истината е, че на учениците им е интересно в
училище, а това е същността, да запалим любопитството към познанието. В часовете
представяме по иновативен начин учебния материал, за да е интересно и на всички..
Така в нашето училище, в учебната дейност водещо е придобиването на нови
компетентности, работим в клуб, насочен към дигиталните умения на учениците – „Ай
ти технологии за малки и големи“.Но това не е всичко – децата в с. Дрен, от ОУ „ Ив.
Вазов“, са организирани в две секции – клуб „Фолклор на етносите“ и „Природата
около нас“, а любознателните ученици от Начално училище „Архимандрит Зиновий“
трупат допълнителни познания в клуб „Искам да знам“, в училището „Хр. Ботев“ в село
Извор има също два клуба – „Майсторско ателие“ и „Традицията е жива“.
– Какви други активности бяха заложени в проекта?
-Тук комуникацията е двупосочна и отново в екип – от една страна към
преподаватели и родители, а от друга – към работа с деца. През месеците април и май
тази година в 7 встъпителни коучинг сесии, успяха да се включат повече от 150
родители и настойници, в края на септември проведохме допълнителни три.Основната
цел при сесиите беше повишаване мотивацията на родителите за общуване с техните
деца по теми, свързани с училището като ежедневие, предизвикателства, агресия,
приятелства, а също така и към подобряване разбирането на различните подходи във
взаимодействието родител – ученик – учител. Също така представихме и работата си с
децата в училище като иновативни подходи, за да знаят родителите как работим в клас.
В края на септември беше организиран и тридневен пленер, насочен към стотина
педагози и родители.
В програмата за извънкласни и извънучилищни форми на обучение бяха сформирани
шест клуба по интереси в рамките на проекта. За радост на учениците бяха
организирани и две летни училища, освен това показахме наученото в извънкласните
дейности в клубовете от сцената на МКИЦ „Европа“. Така учениците влязоха в роля на
артисти, пред публиката от приятели, родители, съграждани и гости на града. На
организирания „Фестивал на компетентностите“ видяхме представянето на всички
клубове, на работата на ученици и педагози. С фолклорни песни, народни танци,
представени в автентични носии от учениците, започна тържеството, видяхме
драматизация на фолклорна приказка на английски език, съпреживяхме живата
традиция по Коледа с учениците от едноименния клуб на традиционен български
празник с обичаи и ритуали, видяхме изложбата-представяне на майсторско ателие –
ученическо творчество, изработено в клуба по интереси, арт-инсталации с природни
продукти. На фестивал като на фестивал, най-доволни останаха гостите, защото какво
по-хубаво от това да наблюдаваме развитието на познания и любопитството към света
на децата ни.
– Дали са устойчиви тези практики, приложени в проекта „За нови
компетентности“?
– Вярвам, че са устойчиви. Активностите при ангажирането в екипна дейност
способстват за приобщаване на маргинализираните групи не само в целевите групи от
общинските училища на територията на град Радомир, но и на ниво местна общност,
децата се занимават в извънкласните дейности с интерес, а и родителите са доволни.
–Разговаря Маряна Златанова
Този материал е подготвен с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от бенефициента СУ „Св. Св. Кирил и Методий гр. Радомир“ по проект BG05M2OP001-3.009-0003 „За нови компетентности“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.