
Само 1 фиш за нарушение на правилата за движение на индивидуални електрически превозни средства е издал Общинският инспекторат на Благоевград за изминалите близо 5 месеца, откакто е в сила изменението на Наредбата за опазване на общинската собственост и обществения ред и допълването й с правила за движение с електрически тротинетки на територията на общината. Фишът е на 16-г. момче, което е карало тротинетка в центъра на града, информираха от кметството.
Промените в наредбата, касаещи придвижването с тротинетки, бяха приети на 29 ноември миналата година и са в сила от 19.12.2024 г. Предложението бе внесено на 18.09.2024 г. за обществено обсъждане от омбудсмана Злата Ризова. За ефекта от наложените правила и забрани и постоянното увеличение на деца и младежи с тротинетки по улиците и площадите на Благоевград потърсихме коментара на омбудсмана Злата Ризова.
– Г-жо Ризова, чист късмет е, че Благоевград все още е извън списъка на населените места с инциденти при управление на електрически тротинетки. Защо въпреки действаща от 5 месеца наредба още няма видим резултат от приетите по Ваше настояване правила за движението на индивидуалните електрически превозни средства?
– Внесох предложението миналия септември с идеята да отмине активният летен сезон, за да имат общината и останалите контролни институции достатъчно време да се подготвят за новия сезон и той да стартира с информационни кампании, с ясни правила, гарантиращи безопасност на движение на гражданите, и с акции, ако се налага съвместни, на инспектората и полицията. До началото на пролетта, когато хората масово започват да ползват тротинетки и велосипеди, трябваше да се изготвят и монтират знаци, указващи районите, забранени за движението им. Факт е, че наредбата е приета и е в сила от края на миналата година, но хората не са длъжни да носят в джоба си списък на улиците и площадите, забранени за движение на електрическите тротинетки, и постоянно да правят справка. Още повече че масово такива тротинетки се управляват от деца. Всеки ден виждам да се карат тротинетки в центъра, където е забранено, отделно ми пращат сигнали и снимки. Непрекъснато правя забележки, но аз нито има как да ги респектирам, ако щете дори нямам правомощия да спирам водачите. Затова си има контролни органи. При всеки подаден до мен сигнал звъня в Общинския инспекторат да проверя какво се прави по спазване на наредбата и отговорът е, че се правят периодично проверки. Миналата седмица на мое питане дали има наложени глоби ми отговориха утвърдително, но не уточниха колко са. Пак в отговор на мое питане от общината ме информираха, че всеки момент се очаква да са готови знаци, указващи къде е забранено движението на тротинетки, и се надявам, че в най-скоро време те ще бъдат монтирани.
– Проблемът с движението на велосипеди, много често за планинско колоездене, в централната зона на Благоевград е също толкова спешен и важен, както и този с електрическите тротинетки, как се гарантира безопасността на пешеходците и децата?
– Проблемът е един и същ. Още като внесох предложението си, касаещо тротинетките, на няколко пъти подчертах, че не искам да противопоставям колоездачите и тротинеткаджиите срещу останалите участници в движението, но трябва да има ясни правила и те да са за всички. Очаквах общинските съветници да реагират, като например направят допълнения, включително и за движението на велосипедите, но такова не последва. Изменението на наредбата се прие по начина, по който го внесох, без никаква промяна.
– В него са описани подробно всички улици и площади, по които не се разрешава движението на електрически тротинетки, но никой не спазва тази забрана…
– Това е факт. Тротинетки могат да се движат само по велоалеите, като изрично е упоменато, че може да се ползва велоалеята до парк Бачиново, но не и да се кара около езерото, където няма изградено трасе. Нещо повече, каските до 18 г. са задължителни при управление на тротинетки според общинската ни наредба, но наблюденията ми са, че малцина носят такива. Дете под 14 г. изобщо не бива да стъпва на електрическа тротинетка! Преди няколко дни след падане от тротинетка в парка в село Брестовене 13-г. дете изпадна в кома, това ли чакаме да се случи и в Благоевград, за да започнат институциите да изпълняват задълженията си?! Направих си труда да събера по- тежките инциденти само от началото на май в страната. В софийския кв. „Модерно предградие“ на 5 май 52-г. мъж загина на място след падане от електрически скутер, на 1 май в Силистра 2 деца, на 13 и 14 г., след падане от електрически тротинетки са в кома, същия ден в близкото село Калипетрово 20-г. млада жена е прието в болницата с тежка черепно-мозъчна травма след челен удар с автомобил, а спътникът й, 23-г., също с контузия, но в стабилно състояние. На 2 май 14-г. момче в Карлово падна от електрическа тротинетка, с опасност за живота е, на 6 май в София две 14-г. момичета са пострадали след удар в метален кол, а завчера в Плевен дете бе спасено по чудо от сблъсък с тротинетка, чийто водач след това помете пешеходец. Има множество инциденти с тротинетки, които не се регистрират. Сигурно помните случая от 26 април в Гоце Делчев, когато 16-г. момче с тежка черепно-мозъчна травма след падане от тротинетка бе закарано с хеликоптер за лечение в София. В края на април миналата година получих 3 сигнала за инциденти с тротинетки в Благоевград, единият от които ме провокира да подготвя и внеса приетото вече допълнение на наредбата. Млада майка с бебе в ръце е била блъсната от тротинетка, успяла да се извърти в последния момент и да понесе удара с тялото си, за да не пострада детето й, но цялата беше моравосиня в резултат на сблъсъка. Другите два сигнала бяха от майки за площад „Македония“, единият за блъснато дете, а другият за безразборно каране, което създава предпоставки за инциденти.
– Разбирам, че до Вас има сигнали, Вие подавате сигнали, но резултатът е един издаден фиш до момента от инспектората. Наистина е по-важно не колко са наказаните, а колко са предупредените заради идеята за превенция с възпитателен ефект, но защо вече 5 месеца след приемане на правилата за движение на електрически тротинетки в Благоевград ефект от тях няма?




– Сигурно наистина трябва да стане инцидент, за да се вземат адекватни мерки, защото тези, които се предприемат, явно не са достатъчни. Наказанията припокриват предвидените в Закона за движение по пътищата санкции, а те са глоба от 10 лв. за дете под 18 г. без каска и за водач без светлоотразителна жилетка в тъмната част на денонощието, 50 лв. глоба за движение извън регламентираните трасета, по пътища с разрешена скорост над 50 км/ч, при движение по тротоар или ако се управлява от дете под 14 г., и др. При повторно нарушение глобите са от 100 до 500 лв. Не е за пренебрегване и въпросът какво правят деца с тротинетки на оживени централни улици в тъмните часове на денонощието и къде са родителите им?! Присъствах на заседание на Комисия по безопасност на движението, на което представителите на двете районни управления на МВР ме убеждаваха, че са безсилни да се справят с тротинетките защото не можели да засекат скоростта. Била съм свидетел обаче как патрулка пропуска тротинетка вечер на оживен булевард, без да провери водача, и не смятам, че това е редно. Не мога да разбера и защо не се правят информационни кампании, има хора, които не знаят, че в Благоевград има утвърдени от ОбС с наредба и наложена забрана за движението на електрическите тротинетки в пешеходната зона. Очаквам с монтирането на знаци ефектът от приетата наредба да стане осезаем и силно се надявам контролните органи да не се бавят повече с мерките и проверките им да са постоянни.
Припомняме, че с приетите от ОбС промени разрешената максимална скорост на движение на електрически тротинетки на територията на общината е 25 км/ч, а движението им е забранено в градската градина, пред „Ален мак“, на площад „Македония“ и всички улици в пешеходната зона в центъра, включително пл. „Г. Измирлиев“ с подплощадното пространство и останалите по-малки площади в центъра заедно с кв. „Вароша“ . Забранено е карането на електрически тротинетки и на детските и спортни площадки, както и в дворовете на училища и детски градини.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА