400 метра от международния път Перник-Република Северна Македония в участъка от р. Банщица след табелата за края на кюстендилското с. Ябълково по посока на гр. Кюстендил са сериозно подкопани и при първия малко по-силен дъжд могат да бъдат залети, а пътят – отнесен от водата, алармираха в нарочна жалба до Басейнова дирекция жители на с. Ябълково.
Сигналът им предизвика проверка на инспекторите от дирекцията, която установи, че до момента участъкът не е коригиран, макар че вследствие на силно меандиране се наблюдава образуване на ново речно корито, което навлиза в необработваеми земеделски земи, граничещи с международния път от Перник за ГККП – Гюешево. Тъй като участъкът е извън урбанизираната територия, с писмо преди седмица дирекцията прехвърли топката на областна администрация за предприемане на действия по компетентност.
Тази проверка бе само една от 26-те, извършени през януари на територията на Югозападна България от екоинспекцията. Крайните резултати от всички тях са 7 акта за установяване на административно нарушение и 11 наказателни постановления на обща стойност 18 700 лв.
Акт за непредставяне на информация за извършен собстевен мониторинг получи „Браво“ АД в петричкото с. Коларово, чиято дейност е производство на обувки. Представител на дружеството е общинският светник от „Движение 21” и съдружник на Бранимир Кочев в „Белатур” Георги Асенов Търнаров.
Акт отнесе и съгражданинът на Търнаров – Пламен Теохаров, чието семейство произвежда столове, но пропуснало да си доизпипа документацията около разрешителното за водоползване, което притежава.
Ползване на водностопанско съоръжение с цел водовземане без позволение донесе акт на земеделския производител Апостол Дудаклиев и собственика на рибарник Антон Тодоров, а немонтирането на подходящо техническо средство за осигуряване допълнителна аерация на преработените води, изпускани от МВЕЦ „Пчелина”, ще бръкне в джоба на столичното „Пауър Туенти Туенти” ООД. Дружеството получи и втори акт – за ползване на водни обеми от яз. „Пчелина” за производство на електроенергия чрез МВЕЦ „Пчелина”, което е в несъответствие с месечния график за използване на водите в комплексните и значими язовири.
Собственици на „Пауър Туенти Туенти” ООД и веца са Айнур Мустафа Гошкелов, който е съпруг на бившия зам. министър на околната среда и водите Фатме Илияз в кабинета на Симеон Сакскобургготски, и братът на зам. министърката Хайри Муса Кулов. Двамата са равноправни съдружници с участие от по 3 лв. в уставния дружествен капитал. Това нарушение на Закона за водите, свързано с производството им на ток от „Пчелина”, далеч не е първото – преди няколко месеца те отново бяха глобени заради неспазване на месечния график, който им позволява да произвеждат ток само ако в язовира има повече от 53 500 000 куб.м вода. Преди няколко години драстичният спад на нивото на водата в язовира дори принуди Министерството на околната среда и водите да спре временно ВЕЦ-а, но после централата отново тихомълком бе пусната.
Наказателни постановления на различна стойност за едно и също нарушение на членове по Закона за водите получиха „Хидроресурс“ ЕООД, гр. Благоевград, на Генади Иванов, „Разлог Биоенерджи“ ЕООД с управител Георги Пулев, „Екоинженеринг – РМ“ ЕООД, чийто собственик на капитала е Държавната консолидационна компания ЕАД, кметовете на Гърмен Минка Капитанова и на Благоевград Атанас Камбитов, троянската „Медиком – електрик“ ООД, „Черна Места“ ООД с управител Михаил Тодоров и съдружници „Юнион Електрик” ЕАД и „Люко-К” ООД, и Южноцентрално държавно предприятие.
Общо събраните суми от Басейнова дирекция по наложени глоби през месец януари 2019 г. са в размер на 5651,40 лв., а от такси за използване на водите, предоставено с разрешително по реда на Закона за водите, са събрани суми в размер на 437 409,91 лв., които вече са трансферирани по сметка на МОСВ.
ВАНЯ СИМЕОНОВА
Нормални неща, случва се … милиони коли минават все пак …. ще се оправи тази част
Случва се навсякъде …. но повечето шофьори не пазят изобщо пътищата, и това мога да го кажа и потвърдя
Това ще бъде оправено в най-кратък срок … но вижте, държавата ни прави пътища, но и ние трябва да ги пазим, а това не се случва …